جلسه ستاد مدیریت بحران قم روز چهارشنبه به ریاست استاندار برگزار شد و در آن نسبت به خطر عادی پنداری وضعیت نارنجی کرونایی و بازگشت مجدد قم به شرایط قرمز هشدار داده شد.
کد خبر: ۹۲۰۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹ 02 December 2020

به گزارش تابناک قم، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در ابتدای این جلسه، بیان کرد: وضعیت ابتلا و بستری در قم سیر نزولی دارد.

محمدرضا قدیر با بیان این که تست های مثبت کرونا در قم از ۷۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافته است افزود: برای حفظ وضعیت نارنجی قم باید رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: بیش از۹۰ درصد از مبتلایان و فوتی های کرونایی قم را افراد مسن بالای ۷۰ سال و بیماران پرخطر شامل می شوند.

قدیر یادآور شد: در طرح محله محور شهید سلیمانی باید با افزایش پایگاه های بهداشتی مساله بیماریابی و پیشگیری را افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: قم از نظر ابتلا به کرونا در رتبه بیست و چهارم کشور قرار گرفته است.

قدیر ادامه داد: ما از عملکرد مردم قم در طول دو هفته اجرای محدودیت های کرونایی کاملا رضایت داریم و از تمام آنها قدردانی می کنیم.

به گفته وی، بیش از ۸۰ درصد از مردم و اصناف استان پروتکل های بهداشتی را در طول اجرای محدودیت های دو هفته ای رعایت کردند.

قدیر یادآور شد: وضعیت تجمع مردم در روزبازارها، آرامستان و دامشهر قم به هیچ وجه مطلوب و رضایت بخش نیست.

افزایش ۲۰ درصدی ازدواج در دوران کرونایی قم

رییس مرکز بهداشت قم نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: میزان ازدواج در قم در طول دوران بحران کرونا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

سیامک محبی با اشاره به این که تعداد مراجعه و بستری در اورژانس پیش بیمارستانی قم با سیر نزولی روبه رو شده است افزود: ۷۲ درصد از نمونه های کرونایی در قم در مراکز سرپایی انجام می شود.

به گفته وی، در تمام مراکز نمونه گیری کرونا در قم با روند کاهشی تست های مثبت روبه رو هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: میانگین ابتلا در قم به ازای هر صدهزار نفر جمعیت، ۳.۲ درصد است که نسبت به هفته قبل هفت دهم درصد کاهش یافته است.

محبی ابراز داشت: درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در جایگاه های سوخت، آرامستانها، تالارهای پذیرایی، نانوایی ها، آریشگاه ها، مراکز معاینه فنی، مراکز مسافربری درون و برون شهری مطلوب نیست.

به باور رییس مرکز بهداشت قم، بیشتر اماکن ورزشی قم در طول محدودیت های دوهفته ای کرونا فعال بودند که ۸ مورد از آنها پلمب شد.

محبی اظهار داشت: استفاده از ماسک توسط مردم در مراکز عمومی به ۸۶ درصد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: از اول آذرماه، ۵۵ مورد پلمب مراکز متخلف در قم انجام گرفته است.

وی افزود: روزبازارهای قم شرایط نامطلوبی ندارد و وضعیت ازدحام و تجمع در آنها نگران کننده است.

محبی در ادامه عنوان کرد: ضمانت عدم بازگشت قم به وضعیت قرمز کرونایی، اجرای درست و به موقع طرح محله محور شهید قاسم سلیمانی است.

روند اجرای طرح محله محور شهید قاسم سلیمانی

فرماندار قم نیز با اشاره به طرح محله محور شهید قاسم سلیمانی، اظهار داشت: هدف اصلی از این طرح کاهش و پیشگیری از کرونا با محوریت خانواده و محلات است.

مرتضی حیدری ادامه ادامه داد: مرکز بهداشت و بسیج دو نهاد اجرایی اصلی در پیشبرد طرح کلان شهید قاسم سلیمانی است.

فرماندار قم اظهار داشت: در طرح محله محور شهید سلیمانی، ۲۸ مرکز بهداشت و ۱۴ حوزه بسیج در مسیر مبارزه با کرونا ساماندهی شده‌اند.

حیدری ادامه داد: در این طرح، قم به پنج منطقه تقسیم‌ شده و گزارش‌های دریافتی طی جلساتی تجزیه ‌و تحلیل می‌شود.

وی تصریح کرد: با همکاری بسیج تلاش می‌شود ماسک و اقلام بهداشتی و غذایی در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار بگیرد.

حیدری گفت: هدف از این طرح شناسایی بیماران کرونایی قبل از مراجعه به مراکز درمانی و قرنطینه خانگی افراد مبتلا برای پیشگیری از پیشروی این ویروس است.

فرماندار قم عنوان کرد: موفقیت این طرح در آن است که قرنطینه افراد مبتلا از درون خانه ها آغاز شود اما سه نقاهتگاه عمومی نیز پیش بینی شده است.

وی یادآور شد: در طول اجرای طرح محله محور شهید سلیمانی، ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای مرکز بهداشت و بسیج قم ساماندهی شده اند.

ممنوعیت توزیع کالاهای یارانه ای در فروشگاه جانبازان در وضعیت قرمز

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز تصریح کرد: در وضعیت قرمز کرونایی توزیع هر گونه کالای یارانه ای برای جلوگیری از تجمع مردم در فروشگاه جانبازان ممنوع خواهد شد.

به گفته مهرداد غضنفری، تفاوت قیمت کالاهای یارانه ای سبب بروز تجمع و تراکم جمعیت در فروشگاه های زنجیره ای می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تراکم جمعیت در فروشگاه های بزرگ، تعداد مراکز توزیع گوشت مرغ در سطح استان قم افزیش یافت.

به گفته وی، روزانه ۳۰ تن مرغ گرم و ۴۵ تن مرغ منجمد در فروشگاه های قم توزیع شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم اظهار داشت: برآورد خسارت دو هفته محدودیت های کرونایی در قم انجام گرفته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در ادامه عنوان کرد: قم از نظر تامین روغن خوارکی، اشباع شده و هیچ کمبودی در فروشگاه های قم احساس نمی شود.

محمود سیجانی یادآور شد: دلیل بروز صف برای خرید گوشت مرغ، حفظ قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی در استان بود و اگر می خواستیم مرغ را مانند استانهای دیگر با قیمت بالاتری عرضه کنیم هرگز صفی در استان تشکیل نمی شد.

به گفته وی، قم از نظر تولیدات سلامت محور مانند ماسک و تجیهزات درمانی و بهداشتی جزو استان های پیشگام کشور است.

کاهش ۴۱ درصدی تردد در محورهای مواصلاتی قم

معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی قم نیز در بخش پایانی جلسه، عنوان کرد: از ابتدای آذرماه ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی پلیس قم با ستاد ملی مبارزه با کرونا همکاری مستمر داشتند.

سرهنگ مجتبی اشرفی اضافه کرد: روزانه به صورت میانگین ۱۷۰ هزار خودروی سبک و سنگین از محورهای مواصلاتی قم تردد دارند.

وی افزود: میزان تردد خودروهای سبک و سنگین در محورهای مواصلاتی قم در مقایسه با سال گذشته ۴۱ درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، روزانه یک هزار و ۵۰ خودرو به دلیل عدم رعایت مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا با جریمه یک میلیونی تومانی روبه شدند.

وی ابراز کرد: روزانه بصورت متوسط یک هزار برگه مجوز تردد موقت در استان قم صادر شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار