زهرا تنها _ مراقب سلامت مدارس و دانشجوی ایمنی و بهداشت
کد خبر: ۹۲۳۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ 12 December 2020

تابناک ایلام :: هدف از مطلب و تحقیق حاضر بررسی وضعیت ایمنی فضای  مدارس اعم از کلاس،ایمنی،بهداشت محیط و حیاط مدرسه می باشد. مدرسه خانه دوم دانش آموزان است و بیشترین ساعات روز دانش‌آموزان در مدرسه سپری می‌شود در این جهت بررسی محیطی امن و ایمن در تمامی مدارس نقاط کشور یکی از مسائل حائز اهمیت می‌باشد و نحوه ساخت و ایمنی مدرسه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پیشگیری و رعایت اصول ایمنی در مواقع خطر می تواند احتمال جان باختگی و صدمات مالی و جانی را به کمترین حد ممکن برساند. با بررسی و بازدید از مدارس  شاهد بازسازی و نوسازی مدارس با کمک  مسئولین و خیرین محترم بودیم اما اصول رعایت ایمنی و مدیریت ریسک ضد زلزله بودن مدارس در نوسازی مدارس از اهمیت بسزایی برخوردار است .

 رعایت مبانی ایمنی و بهداشتی از مسائل حائز اهمیت می باشد که انتظار می رود با رعایت این قوانین بسیاری از مبانی ایمنی در مدرسه رعایت شود در این میان مدارسی هستند که بازسازی نشده اند و با توکل به خداوند منان و همت مسئولین تلاش گر و خیرین محترم می توان آنان را به مرحله بازسازی و تکمیل رساند.

اکنون به موارد ایمنی مدارس می‌پردازیم: ایمنی مدارس در وهله اول به مکان مدرسه و ایمنی محیط اطراف مدرسه باز می گردد مکان مدرسه باید در محلی ایمن و عاری از هرگونه احساس خطر و تهدید به خطر باشد .در محیط داخلی مدرسه تمرکز ایمنی ابتدا از حیاط مدرسه آغاز می شود سیستم ایمنی در حیاط مدرسه شامل بهداشت محیط  می باشد که بسیار مهم است. کف و کفپوش حیاط مدرسه یکی از نکات کلیدی فضای های آموزشی می باشد که برای برخورداری از محیطی امن و ایمن حائز اهمیت است و تأثیر بسزایی در کاهش خطرات و کمتر اتفاق افتادن وقایع احتمالی است.


در وهله بعد
ایمنی و بهداشت سرویس‌های بهداشتی و آبخوری ها می باشد در کف سرویس های بهداشتی مدارس بهتر است به جای سرامیک از کاشی استفاده شود تا خطر زمین خوردن به کمترین حد ممکن برسد، حد فاصل بین سرویس های بهداشتی و آبخوری در مدارس باید ۱۵ متر باشد به دلیل رعایت اصول بهداشتی آب آشامیدنی که به دلیل اکسیر گازهای سرویس بهداشتی باید این فاصله رعایت شود. به ازای هر 15دانش آموز یک شیر آبخوری و به ازای هر 20دانش آموز یک چشمه سرویس بهداشتی در نظر گرفته شود و باید آبخوری و دستشوری هر کدام دارای شیر آب های مجزا باشد .

سیستم گرمایش مدارس

استفاده از وسایل غیر استاندارد گرمایشی در مدارس علاوه بر ایجاد خسارت های اقتصادی می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری برای دانش آموزان و جامعه به همراه داشته باشد و سالیان سال جامعه و خانواده‌ها را درگیر خود کند از این رو امن ترین سیستم گرمایشی برای مدارس سیستم پکیج و شوفاژ می باشد و در صورت استفاده از بخاری ،حفاظ، تهویه مناسب و حتی الامکان فاصله با نیمکت ها می باشد که خطر احتمال و ابتلا را به کمترین مقدار ممکن می رساند.

برای جلوگیری از هرگونه آتش‌سوزی توسط اتصالات یا هرگونه حادثه در مدارس سیستم اطفاء حریق یکی از مهمترین مسائل مراکز آموزشی است که مدارس نیز مانند تمام مکان های دیگر دارای ریسک حریق بالقوه هستند از این رو باید توجه داشت با کودکان و نوجوانان سر کار داریم رعایت اصول ایمنی در این مکان حریق نسبت به سایر مکان ها از اهمیت بالایی برخوردارند. اقدام مهم در برابر ایمنی بلایای ناگوار مدیریت ایمنی حریق می باشد که شامل تجهیزات اطفاء حریق مانند کپسول آتش نشانی و تجهیزات مقابله با آتش سوزی می باشد.


سیم برق و ایمنی مدیریت در مدارس

یکی از مهمترین عوامل ایجاد حادثه در مدارس به خصوص هنرستان های دارای رشته الکترونیک، برق گرفتگی می باشد در مدارس باید نکاتی بنیادی در ساختمان مدرسه از نظر برق رعایت گردد که کوچکترین نقطه ضعفی برای ایجاد خطر باقی نماند مشکل اصلی ما ساختمان های قدیمی است که با کوچکترین لرزشیممکن از آسیب ببینند به همین جهت  شبکه برق‌رسانی مدرسه می باید به سیستم اتصال زمین مجهز باشد با این کار خطر احتمالی به طور قابل ملاحظه‌ای تقلیل می‌یابد و کلید و پریزهای کلاس ها باید در طی سال تحصیلی توسط کادر مدرسه چک  و به وسیله کنتاکتور برق ها پس از تعطیلی به طور کامل قطع شود.

حفاظ پنجره ها و پله برای مدارس

 مدارسی که در چندین طبقه احداث شده اند باید به این نکته توجه داشت پله پلکان های مدرسه یکی از کانون‌های پر خطر و حادثه برای دانش آموزان می باشد چون دویدن و ازدحام دانش آموزان در این مسیرها می‌توانند باعث وقوع حادثه گردد لذا وجود پلکان های عریض با فاصله کوتاه و وجود نرده در اطراف پلکان ها ضروری می باشد و تامین نور کافی برای کلاس ها راه رو و پله از آسیب های جدی پیشگیری می کند. همه کلاس‌ها و پنجره ها باید دارای حفاظ و توری باشد برای جلوگیری از ورود حشرات موزی به داخل کلاس ،که خوشبختانه  حدود 70 درصد از مدارس کل کشوردارای سیستم‌های ایمنی و اصول موارد ایمنی می باشند و  با دادن  آموزش‌های صحیح به دانش‌آموزان و رعایت اصول و قوانین ایمنی و بهداشتی چه در زمان کرونا و چه در زمان بازگشایی مدارس حوادث و خطرات را به کمترین حد ممکن می رسانیم.

به امید روزی که هیچ خطری دانش‌آموزان سراسر کشور را در محیط‌های آموزشی مدرسه تهدید نکند و تمام تمرکز کادر و دانش‌آموزان ترقی و تحصیل باشد.

با رعایت اصول ایمنی و مدیریت ریسک خطر ها و آسیب های جدی را به کمترین حد ممکن برسانیم./م

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
بسیار عالی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار