استاندار ایلام ؛
استاندار ایلام گفت: ۷۵۰ میلیارد تومان با احتساب اعتبار طرح سامانه گرمسیری در سفر مقامات کشوری به طرح های آب و خاک ایلام اختصاص یافت.
کد خبر: ۹۲۴۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰ 15 December 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ قاسم سلیمانی دشتکی  در ارتباط ویدیو کنفرانسی با وزیر نیرو در کارگروه ملی سازگاری با موضوع کم آبی اظهار داشت: ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان ایلام از آبیاری سنتی به مدرن تبدیل شده و مصرف آب استان از ۱۲ هزار هکتار متر مکعب به هشت هزار هکتار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه آبیاری ۴۰ هزار از اراضی استان نیز در دست اقدام است، افزود: استان ایلام علاوه بر صرفه جویی با اقدامات بسیار مثبت انجام شده توانسته است تولید آب هم داشته باشد.

استاندار ایلام اضافه کرد: تاکنون ۳۵ هزار هکتار جنگل کاری و ۱۰ هزار هکتار نیز کاشت نهال و بیابان زدایی در این استان به سرانجام رسیده است.

سلیمانی دشتکی در خصوص میزان طرح های آبخیزداری استان نیز یادآور شد: حدود ۱۱۵ هزار هکتار منابع طبیعی و ۳۵ هزار هکتار توسط سازمان جهاد کشاورزی طرح آبخیزداری در استان بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه با احتساب طرح های احیا و گرمسیری ۱۲۰ هزار هکتار اراضی استان به کشت آبی مجهز است، افزود: برای بیشتر طرح های آب و خاک ایلام اعتبارات خوبی در سفرهای مقامات کشوری تخصیص یافته و بخش زیادی از اعتبارات نیز ابلاغ شده است.

سلیمانی دشتکی تاکید کرد: ۴۰ پروژه آب و خاک استان که بیش از ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان را زیر کشت آبی خواهد برد دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که این طرح ها حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می رسند.

وی اضافه کرد: حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد سیکان، میمه و چناره نیز به کشت آبی مجهز خواهد شد.

سلیمانی دشتکی در خصوص میزان کشت آبی زمین های کشاورزی استان گفت: تاکنون حدود ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی استان یا به کشت آبی مجهز شده یا در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: بر پایه هشت هزار هکتار مترمربع، حدود یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب برای این زمین ها اختصاص یافته است.

استاندار ایلام در خصوص محدودیت کشت برخی محصولات استان نیز افزود: ممنوعیت و محدودیت های کشت هر محصولی در استان منوط به تصویب، ابلاغ و مصوبه هیات دولت است.

سلیمانی دشتکی در خصوص میزان استفاده کشاورزان از آب در مواقع کم آبی نیز اظهار داشت: باید در این زمینه تصمیمات بهتری اتخاذ شود و طرح های کارشناسی تری به تصویب برسد.

وی در خصوص چاه های غیرمجاز استان نیز افزود: امسال با اهتمام دستگاه ها همه چاه های غیرمجاز استان مسلوب المنفعه شد و در حال حاضر هیچ چاه غیرمجازی در استان موجود نیست.

استاندار ایلام افزود: طبق آمار ها ۸۶ درصد از آب های سطحی استان صرف امور کشاورزی، ۱۰ درصد بخش شرب و مابقی برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار