رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام؛
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام گفت: مهمترین ویژگی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، تمرکز زدایی، مقابله با فقر مطلق و تاکید بر معیشت مردم، اجرای سیاست های حمایتی و حمایت از اقشار کم درآمد، حمایت جدی از حوزه بهداشت، درمان و سلامت و مقابله فعالانه با آثار ناشی از شیوع کروناست.
کد خبر: ۹۲۴۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱ 17 December 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ رحمت الله قیصوری اظهار داشت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در چارچوب برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه، اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، رویکردهای رشد بلندمدت از طریق تمرکز بر صادرات غیرنفتی و مقابله فعالانه با شیوع ویروس کرونا و کاهش آثار منفی اقتصادی آن، تسریع در تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه ای با رویکرد افزایش تولید، تسهیل فضای کسب و کار با رویکرد رفع موانع تولید، توجه به معیشت مردم با اولویت کالاهای اساسی و توسعه الگوی مشارکت عمومی- خصوصی با رویکرد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تدوین شده است.

وی در خصوص نقش اعتباری نفت در لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت: نفت به عنوان یک ثروت ملی و همگانی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات مربوط به آن افزایش یافته است اما درآمد حاصل از فروش نفت به جای هزینه در امور جاری در حوزه های عمرانی و زیرساختی سرمایه گذاری خواهد تا وابستگی به نفت کاهش یابد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام در مورد افزایش ارزش پول ملی کشور در بودجه سال آینده هم گفت: برای سال آینده دولت قیمت دلار را ۱۱۰ هزار تا ۱۱۵ هزار ریال در نظر گرفته است که این ثبات دلار بر روی تمام بخش های اقتصادی جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

قیصوری اصلاح ساختار بودجه و جهت گیری های مربوط به آن، استفاده از ظرفیت مشارکت های عمومی و خصوصی و سرمایه گذاری دستگاه های غیردولتی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام و تکمیل طرح های نیمه تمامی که سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهند رسید را از دیگر محورهای لایحه بودجه ای سال آینده برشمرد.

وی یادآور شد: اعتبارات بودجه کشور بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش های مختلف حدود ۲۰ درصد رشد داشته است و اعتبارات حوزه عمرانی ۱۸ درصد و بودجه هزینه ای و جاری هم رشد ۴۶ درصدی را شاهد است.

اعتبارات توسعه و توازن ملی ایلام در بودجه سال آینده ۱۰۰ افزایش یافته است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام درباره وضعیت بودجه ای استان ایلام در لایحه سال ۱۴۰۰ هم توضیح داد: امسال اعتبارات استان در بخش توسعه و توازن ملی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود که در بودجه سال آینده به پنج هزار و ۲۰ میلیارد ریال افزایش یافته و ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: استان ایلام در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش اعتبارات طرح های ملی و ملی استانی شده نزدیک به ۱۱۰ درصد، اعتبارات استانی تملک دارایی های سرمایه ای(عمرانی) ۷۰ درصد و اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی نزدیک به ۶۴ درصد رشد اعتباری نسبت به سال جاری داشته است.

وی گفت: اعتبارات طبق آیتم هایی چون جمعیت و مساحت استان ها تقسیم می شود که سرانه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای برای استان ایلام ۱۵.۱ میلیون ریال و سه برابر متوسط استان های کشور است.

قیصوری یاداور شد: اعتبارات استان ایلام نسبت به متوسط کشور در لایحه سال آینده رشد مطلوبی داشته است، چرا که سرانه اعتبارات کشور پنج میلیون ریال است در حالی که سرانه استان ایلام با رقم ۱۵ میلیون ریال به رشد سه برابری رسیده است.

وی اظهار داشت: اعتبارات طرح های ملی و ملی استانی شده استان ایلام در بخش های راهسازی و حمل و نقل افزایش ۷۱ درصدی را در بودجه سال ۱۴۰۰ دارد و از مهمترین طرح های حوزه راهسازی می توان به احداث راه آهن اشاره کرد که این پروژه مهم در لایحه سال آینده ۷۰۰ میلیارد ریال برای احداث آن در نظر گرفته شده که البته برای روند تکمیل این طرح بخش عمده ای از اعتبارات توازن ملی سال جاری استان که مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است نیز به تکمیل پروژه راه آهن اختصاص خواهد یافت.

وی اضافه کرد: اعتبارات طرح های ملی و ملی استانی شده استان در بخش آب و فاضلاب نیز ۳۷ درصد رشد را نشان می دهد و این اعتبارات در بخش آب و خاک با احتساب سامانه گرمسیری و سدها ۱۶۱ درصد رشد دارد که از محل این اعتبارات باید سامانه گرمسیری و سدهایی چون سیکان، میمه و چناره به پیشرفت های قابل ملاحظه ای در ساخت و ساز دست یابند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام در مورد اعتبارات اربعین هم توضیح داد: برای اعتبارات ردیف بودجه ای سال آینده استان ایلام یک هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که برخی از زیرساخت های استان به ویژه در حوزه راهسازی با اولویت جاده های مسیر تردد زائران از محل اعتبارات اربعین تکمیل می شود.

قیصوری تاکید کرد: افزایش چشمگیر بودجه استان ایلام در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به امسال حاصل تلاش و پیگیری های مداوم استاندار، معاونان وی، مدیران و مسوولان دستگاه های مختلف استان است و این تلاش ها تا یک روز قبل از تقدیم لایحه به مجلس ادامه داشت و نتیجه آن نیز افزایش محسوس بودجه استان شامل اعتبارات هزینه ای، تملک دارایی استان (عمرانی)، ملی و ملی استانی شده به میزان ۸۴ درصد نسبت به اعتبارات سال جاری است.

وی از نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی خواست: در زمان باقیمانده تا تصویب نهایی لایحه از سوی مجلس شورای اسلامی، با رایزنی های مکرر و پیگیرانه خود میزان اعتبارات استان را افزایش دهند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار