با وجود افزایش سطح هشدار شیوع کرونا در ایلام که مسدود شدن جاده‌های اصلی را به دنبال داشت اما بی توجهی برخی خانواده‌ها در این ایام پایانی فصل پاییز موجب شده است تا آنها بعد از اعلام خبر کاهش مبتلایان در استان، فرصت را برای طبیعت‌گردی مغتنم شمارند.
کد خبر: ۹۲۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰ 19 December 2020

در این روزهای آخر فصل پاییز اگر نگاهی گذرا به برخی مناطق تفریحی و برون شهری استان داشته باشیم یک لحظه احساس می کنیم که شاید کرونا برای همیشه از بین رفته است که این خیل عظیم جمعیت با بی تفاوتی و آسودگی خاطر در کنار هم گرد آمده اند و به دل طبیعت پناه آورده اند.

درست است که قرنطینه های خانگی و ماه ها درگیری با کرونا در کنار محدودیت های زندگی آپارتمان نشینی، شهروندان را خسته کرده و اخبارهای متعدد قربانیان این ویروس کشنده موجب کسالت و نگرانی در کودکان و بزرگسالان شده اما باید دانست که پناه بردن به طبیعت با هدف دورشدن از این همه آلودگی و نگرانی با خطر گسترش کرونا همراه است.

در این ایام پایانی پاییز و آب‌ و هوای خاص، در طبیعت منحصر بفرد استان ایلام با خیل عظیمی از مردم مواجه می شویم که با بی تفاوتی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و مسایل بهداشتی به لذت بردن از طبیعت مشغول شده اند.

این در حالی است که کارشناسان و دست اندرکاران اجرایی و بهداشتی همواره عنوان کرده‌اند که به‌دلیل ویژگی کرونا در انتقال سریع، برای شکست این بیماری ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی همه باید در خانه بمانند.

با اجرای طرح جدید محدودیت های کرونایی و برابر مفاد آن هرگونه تردد وسیله نقلیه و حضور افراد در تفرجگاه‌ها و طبیعت ممنوع اعلام شده است.

نکته مهم این است که پایین آمدن آمار مبتلایان در استان ایلام بعد از اجرای محدودیت های کرونایی باعث شده است که برخی افراد برای اینکه کمی از شهر و خانه فاصله بگیرند به برگزاری دورهمی در دامن طبیعت اختصاص دهند.

حضور مردم در تفرجگاه‌ها و مناطق تفریحی مختلف استان طی روزهای گذشته به گونه‌ای است که گویا روز طبیعت و ۱۳ بدر است و شمار زیادی از مردم همراه با خانواده هایشان با برپایی چادر در این مناطق تفریحی حضور پیدا کرده اند و این خود زنگ خطری برای هفته‌های پیش رو است.

بر اساس مشاهدات خبرنگاران ایرنا در مناطق تفریحی چون ششدار ایلام، تنگه کوشک ایوان و برخی دیگر از مناطق استان هیچگونه خبری از ماسک و دستکش و رعایت فاصله اجتماعی نیست و مردم قدم به قدم و با فواصل اندک حسابی دل به دریا زده اند و در دامن طبیعت به تفریح و خوش گذرانی می پردازند.

تا قبل از اجرای محدودیت‌های کرونایی از اول آذرماه هر روز شاهد ابتلای تعداد زیادی از مردم استان به کرونا بودیم که اجرای منع تردد و محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل غیرضروری و مهم‌تر از همه پایبندی مردم به رعایت اصول و موازین بهداشتی باعث شد که این روزها روند آرام مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ را در این منطقه شاهد باشیم.

اما اکنون و با اجرای طرح محدودیت های کرونایی و بر اساس آمارهای موجود و به گفته مسؤولان روند کاهش کرونا در استان به گونه‌ای بوده که موارد ابتلا در برخی از روزها به دو نفر در روز رسیده است و این مرهون تلاش و همکاری بسیار خوب مردم بوده است اما اگر وضعیت موجود را مراقبت نکنیم بازهم شاهد موج دیگری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ خواهیم بود.

مردم باید بدانند که این ویروس همه جا در کمین است و حضور در تفرجگاه‌ها و در دامن طبیعت به انتشار بالای این ویروس کمک می‌کند.

به طور قطع همکاری مردم برای ماندن در خانه کمک بزرگی به قطع زنجیره ویروس کرونا می کند و انتظار است که در این ایام همه با هم باشیم و با رفتار غیرمسئولانه زحماتی که در مهار و کاهش بیماری کشیده شده است را هدر ندهیم و با گذران روز طبیعت در منزل خستگی را از تن مدافعان سلامت بیرون بیاوریم.

همه ما خوب می دانیم که پرسنل درمانی با جدیت تمام پای کار هستند و چندین وقت است از خانواده های خود جدا بوده‌اند چرا که می‌دانند بیماران به آنان احتیاج دارند، توصیه همه پرستاران و پزشکان در دل خطر این است که مردم در این ایام احساسی تصمیم نگیرند و در خانه بمانند تا تلاشی که با اجرای محدودیت های کرونایی و همراهی و همکاری همه مردم آغاز شده هرچه سریعتر نتیجه بدهد و روال عادی زندگی از سر گرفته شود.

بارها گفته شده و شنیده‌ شد که ویروس کرونا، مرز، نژاد و زن و مرد و جوان و مسن نمی‌شناسد، مردم باید خوب بدانند ویروس کرونا بی‌رحم است و رفتن به دامن طبیعت به طور قطع با تداوم بیماری همراه خواهد بود و افرادی که بی‌توجهی به هشدارها کنند در روزهای آتی تخت بیمارستان، رنج بیماری و خطر مرگ را تجربه خواهند کرد./ع

 

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار