مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: ۱۱ تن و ۲۰۰ کیلوگرم ذرت دانه‌ای به عنوان اولین محصول از تنها مرزعه الگویی کشت نشا در استان با وسعت کمتر از یک هکتار برداشت شد.
کد خبر: ۹۲۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴ 30 December 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛حشمت سیاهی اظهار داشت: این میزان برداشت نسبت به مزرعه شاهد( مزرعه همجوار با کشت معمول بذر) با هفت تن و ۵۰۰ کیلوگرم، ۵۰ درصد افزایش برداشت محصول ذرت و ۳۵ درصد کاهش مصرف آب داشته است.

وی افزود: طرح الگویی کشت ذرت به شیوه نشاکاری برای اولین بار در استان ایلام و در بخشی از مزرعه یکی از کشاورزان شهرستان دهلران که تولیدکننده نمونه بذر کشور است به عنوان آزمایش و پایلوت اجرایی شد.

سیاهی یادآورشد: یکی از مشکلات کشت بذر ذرت به روش مستقیم، نیاز آبی بالای این روش است و همچنین بذور به صورت یکسان و یکدست در تمام مزرعه پخش نمی‌شود و بخش‌هایی از مزرعه خالی و حالت کچلی به خود می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اما در روش نشاکاری ابتدا بذر ذرت در محیط گلخانه کشت داده می‌شود و هنگامی که جوانه زد به محیط مزرعه برای کاشت انتقال داده و توسط دستگاه‌های کارنده به صورت یکنواخت کاشته می‌شود که این روش مزایای متعددی را برای کشاورز ذرت‌کار به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: کاهش ۳۰ درصدی نیاز به مصرف آب، کاهش رشد و رویش علف‌های هرز و در نتیجه کاهش نیاز به مبارزه با علف‌های هرز و آفات و جلوگیری از کچلی و خالی بودن زمین از بذر از مزایای این روش بوده و محصول تولید شده سالم‌تر و با کیفیت‌تر از روش مستقیم است.

سیاهی گفت: اما از معایب این طرح به هزینه بالای آن باید اشاره کرد که نیاز به تامین دستگاه‌های کارنده برای کاشت یکدست نشا در محیط مزرعه دارد و در استان ایلام این دستگاه‌ها یافت نمی‌شود.

وی افزود: اما میزان تولید و برداشت محصول با روش نشاکاری نسبت به دیگر روش‌ها بیشتر است و افزایش تولید و نیز سایر مزایای دیگر روش نشاکاری می‌تواند عاملی برای توسعه و رونق این نوع کشت در استان باشد که امسال برای اولین بار به صورت پایلوت و آزمایشی انجام گرفت و انتظارات و اهداف مد نظر را برآورده کرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
هنگامی که جوانه زد به زمين اصلی منتقل میکنید؟!!!!
این که تعريف نشاکاری نیست مهندس!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار