آیین اختتامیه نخستین جشنواره عکس مدافعان حرم - ۱۰ دی ماه 1399 با معرفی برگزیدگان در شهر ساری به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۹۲۸۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳ 01 January 2021

به گزارش تابناک مازندران ، تجلیل از خانواده شهید مدافع حرم محمود رادمهر به همراه سخرانی این مادر بصیر، سخنرانی سرهنگ صادقی جانشین فرمانده سپاه ساری و تقدیر از کلیه شرکت کنندگان و ارائه کنندگان آثار و اعطای تندیس افتخار از برنامه های آیین اختتامیه بود . همچنین مهدی معصومی گرجی ، رئیس حوزه هنری مازندران به نمایندگی از داوران این جشنواره بیاناتی داشتند.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره عکس مدافعان حرم در ساری
 


بر اساس این گزارش، در ابتدای مراسم، سرهنگ پاسدار سلمان حمزه ای فرمانده بسیج اصناف شهرستان ساری ضمن خیر مقدم به مدعوین حاضر در اختتامیه، از حضور عقیله ملازاده سورکی مادر مدافع حرم شهید محمود رادمهر، سرهنگ روح الله صادقی جانشین فرماندهی بسیج مقاومت سپاه ناحیه ساری، حجت الاسلام سید صادق موسوی استاد قشر بسیج اصناف ساری، مهدی معصومی رئیس حوزه هنری مازندران، عباس رمدانی هیئت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران، ذبیح الله زارع رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران ساری، اعضای اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران ساری، شرکت ارائه کنندگان آثار و … و ابراهیم زنگنه فرمانده بسیج صنف عکاسان و فیلمبرداران شهرستان ساری تقدیر و تشکر نمود.
حمزه ای افزود: هم زمان با سالگرد سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و به پاس ایثار و جانفشانی شهدای مدافع حرم خانطومان، در آیین اختتامیه نخستین جشنواره عکس مدافعان حرم که به همت پایگاه مقاومت بسیج صنف عکاسان و فیلمبرداران ساری برگزار شد، حضور بهم رساندند.
ابراهیم زنگنه دبیر نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم در سخنانی گفت: از پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا دوران دفاع مقدس و پس از آن تا امروز اصناف و بازاریان در تمام عرصه های مقاومت پشتیبان و حامی آرمان های والان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده اند و در این میان نقش صنف عکاسان و فیلمبرداران هم همانند دیگر صنوف پر رنگ بوده و از آنجا که توان تخصصی این قشر هنرمند در حوزه تولید محتوای فیلم و عکس و کارهای صوتی و تصویری می باشد همواره با اخلاص و بی چشم داشت توان و تخصص و ابزارشان را در راه زنده نگه داشتن یاد شهدا و ترویج فرهنگ مقاومت مصروف داشته اند.
زنگنه اظهار داشت: اما ما چه باید بکنیم؟ بسیج صنف عکاسان و فیلمبرداران شهرستان ساری با خلاقیت هدفمند ، راهبرد انسجام تشکیلاتی ظرفیت های موجود در بدنه این قشر زحمت کش را در خدمت جبهه فرهنگی انقلاب هدایت می نماید، به گونه ای که در عین پرداختن به موضوعات و مفاهیم و مناسبت ها در پاسخ به رسالتی که مقام معظم رهبری بر دوش هنرمندان و مستندسازان و فعالان فرهنگی رسانه ای گذاشته است همواره نقش خود را در مواجهه با تهاجم فرهنگی ، جنگ نرم و همچنین تقویت جبهه مقاومت به شکلی اثرگذار ایفا نماید.
فرمانده پایگاه مقاومت شهید محمد جهان پیما ادامه داد: برگزاری جشنواره عکس مدافعان حرم، ضمن پرداختن به موضوعات در دستور کار بسیج، به دنبال کیفی سازی و تقدیر از هنرمندانی است که پا در رکاب ارزشهای جبهه مقاومت و مسئولیت پذیری در مقابل خون شهدا و ایثار خانواده های معزز شهدا دارند.
وی افزود: امروز شاهد همراهی میهمانانی هستیم که حضورشان مایه امید و دلگرمی و افتخار اعضای صنف عکاسان و فیلمبرداران شهرستان ساری است و این نشان از اهمیتی است که این نقش آفرینی در عرصه هنری ، رسانه ای ، فرهنگی و اجتماعی برای صنف عکاس و فیلمبردار ایجاد می نماید.
زنگنه اظهار داشت: این جشنواره به همت پایگاه مقاومت شهید محمد جهان پیما و با همکاری اتحادیه عکاسان و بسیج اصناف شهرستان ساری از 10 دی ماه 1399 برگزار شد و فراخوان آن از 20 مهر ماه سال کلید خورده بود. بیش از 200 اثر از 18 عکاس به دبیرخانه ارسال شد که 145 اثر در دو بخش داوری توسط هیئت داوران و بخش نگاه مردمی به رأی گذاشته شدند و جای خوشحالی دارد که عکاسان عضو ، به مقوله هنر متعهد اهمیت ویژه می دهند.
در بخش دیگری از مراسم، مهدی معصومی رئیس حوزه هنری مازندران گفت: با برگزاری این جشنواره، عکس هایی با موضوع وداع با پیکر مطهر شهدای مدافع حرم در دنیای پیچیده و جذاب عکاسی ماندگار شدند.
معصومی افزود: البته باید به عکاسی به دید یک حرفه نگاه کرد و در هر عکس مهم خلاقیت عکاس است که آثار این جشنواره از این مهم بهره مند بودند.
معصومی که خود عضو هیئت داوران جشنواره بوده است گفت: داوری عکس های شهدای مدافعان حرم هم در بخش مردمی به صورت مجازی و هم به شکل حرفه ای آن با ارزیابی هیئت داوران که متشکل بودند از آقای استاد طاهر پور ، آقای استاد تشکری به انجام رسید.
مدیر حوزه هنری مازندران با اشاره به اینکه رسانه بدون عکس جذابیتی برای مخاطبان ندارد، گفت: برگزاری چنین جشنواره ای در این سطح حرفه ای آنهم با وجود شرایط کرونایی کار بسیار پیچیده و دشواری بوده است ولی همانگونه که شاهد هستیم با رعایت پروتکل های بهداشتی و فرایند حرفه ای به انجام رسیده است و امیدواریم با همین قدرت و دقت با همت و مداومت برگزاری این جشنواره عکس را در دنیای عکاسی از سوی بسیج صنف عکاسان و فیلمبرداران ساری شاهد باشیم و در این مسیر حوزه هنری مازندران از جنبه های گوناگون حامی و مشوق خواهد بود.
عقیله ملازاده مادر شهید محمود رادمهر در طی سخنانی گفت: فراموشی جهاد و مبارزه بر علیه ظلم و طاغوت ، بزرگترین ظلم به خود اسلام و جامعه بشریت است ، و همانطور که خدای متعال در قرآن فرمان به حرکت می دهد که: ( يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ) این عرصه جهاد را خداوند برای ما مورد شناسایی قرار می دهد و به همه ما می فهماند که انسان می تواند در ابعاد مختلف و در زمینه های مختلفی نقش جهادی و مبارزه ای داشته باشد، گاهی لازم است و می بینیم برخی افراد جانانه جانهای خود را کف دستشان گرفته و و تمام داشته خود که همان گوهر جانشان است را فدا می کنند تا در عرصه نبرد حق علیه باطل شرکت کنند و جان عزیزشان را تقدیم خدا می کنند و به این شکل نام خود را در دفتر جغرافیا و تاریخ انسانی ثبت می کنند و به مقام شهادت دست میابند، اینها کسانی جز شهدا نیستند، انهایی که در خط مقدم جبهه های جنگ در مبارزه و جهاد هستند.
مادر شهید محمود رادمهر ادامه داد: اما فقط میدان جنگ مستقیم عرصه جهاد نیست بلکه جهاد در همه ابعاد و همه عرصه ها معنا دارد ، مثلاً خانواده شهدا می توانند با شناساندن راه شهید و شهادت لباس رزم شهید را در جبهه ای دیگر به تن کنند.
این مادر بصیر و مکرمه ادامه داد: تمام رشادت ها ، یادها و جنبه های گوناگون آثاری که شهدا از خود باقی می گذارند اگر ثبت و ضبط نشود و اگر تصاویر این عزیزان بزرگوار برای نمایشگرهای دنیا به نمایش گذاشته نشود میزان امتداد اثر بخشی کار شهدا چه میزان خواهد بود و اینجاست که باید بی اندیشیم که چه کسانی می توانند این عرصه جهادی را به انجام برسانند.
وی افزود: تمام آنچه که امروز در بیرون از محدوده جغرافیایی میدان جنگ از مبارزان و شهدای مدافع حرم به دست ما رسیده هنر دست همین هنرمندان بوده است. این عکاسان و فیلمبرداران هستند که با این روش به گونه ای در عرصه جنگ و جهاد شرکت کردند.
مادر معزز شهید رادمهر در باره جشنواره عکس مدافعان حرم نیز گفت: عکس هایی که در بخش نمایشگاهی این جشنواره ، امروز روی دیوارها نصب و در معرض دید قرار گرفته نشان از زحمات و همت جهادی دست هنرمندانی است که در بحبوحه و ازدحام شلوغی جمعیتی که برای وداع و تشییع حضور پیدا کرده بودند با وجود سختی های گوناگون کار در این شرایط ، خودشان و دوربین هایشان را چگونه و از چه زاویه ای ، در چه مکانی با چه تدابیری ثبت کنند تا در مرحله نمایش بتوانند با کار خود بهترین روایت را با بیشترین اثرگذاری بر روحیه بینندگان ایجاد نمایند و این عملکرد در چنین عرصه های محتوایی خود نوعی جهاد فی سبیل الله است و چه کسانی می توانند این شوق را در هنرمندان زنده نگه دارند و روحیه جهادی در خدمت مفاهیم ارزشی را تقویت نمایند کسانی هستند مانند برگزار کنندگان همین جشنواره که در کنار هنرمندان در میدان جهادی عمل نموده اند و این بهترین روش برای تقدیر و تجلیل از شهدا و زنده نگه داشتن یاد شهدا است.
مادر شهید افزود: بعد از شهادت محمود که حتی یک بند پوتین هم برایم از فرزندم نیامد تنها دلخوشی من آنچه که برای یادگاری برایم باقیمانده است همین تصاویر و عکس ها و فیلمها است و همینجا از حمات تمام عزیزان فعال در عرصه هنری و کار جهادی که می کنند تقدیر و تشکر می نمایم.
در ادامه مراسم روح الله صادقی جانشین فرماندهی سپاه ناحیه ساری ضمن تسلیت ایام فاطمیه در سخنانی به پرداختن به ویژگی ها و ابعاد و اهداف و وصیت مقام شهدای مدافع حرم و توجه و تاکید بر برگزاری برنامه های ارزشمند اینچنینی در بزرگداشت آنها و همچنین تجلیل از خانواده شهدا اشاره کردند و افزودند: شهید حاج قاسم سلیمانی یک مکتب است و ابراز احساسات و حضور و همراهی ما با نام و یاد این سرباز ولایت و سردار دلها زمانی ارزش واقعی خود را پیدا می کند که ما مطابق با آنچه او از ما انتظار دارد و مطابق آنچه او جانش را در این را برایش فدا کرد در زندگی و رفتار و کردارمان عمل نماییم و به واقع با درک صحیح از مکتب به یادگار گذاشته شده از او آرمان های او را آرمان خود قرار دهیم و بالاترین عمل او اطاعت و فرمانبری مطلق از رهبری معظم بود و این خود مهمترین رکن در دوست داشتن سردار دلها شهید سلمیانی است.
در بخش معرفی آثار برتر، همگام با تجلیل از مادر مکرمه شهید محمود رادمهر، ضمن رونمایی از تابلوی تصاویر برتر جشنواره، با دستان مادر بزرگوار شهید، هدایایی به رتبه های برتر تقدیم و توسط میهمانان ویژه مراسم، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره مدافعان حرم به عکاسان صاحب آثار برتر اعطاء گردید.
بنا به گزارش دریافتی از دبیر جشنواره و مشاهدات خبرنگار اعزامی، در جشنواره عکس مدافعان حرم، 3 عکاس حائز رتبه برتر شدند که عبارتند از:
• دیپلم و تندیس افتخار بهترین عکس جشنواره از نگاه داوران، با عنوان "تک عکس برتر"
تعلق گرفت به : آقای احمد قربانی
• دیپلم و تندیس افتخار بهترین مجموعه عکس جشنواره از نگاه داوران، با عنوان "مجموعه عکس برتر"
تعلق گرفت به : آقای سید ولی شجاعی
• دیپلم و تندیس افتخار بهترین عکس جشنواره از نگاه مردمی، با عنوان "عکس برتر از نگاه مردمی"
تعلق گرفت به : آقای خلیل دردانه
همچنین به پاس همت و تلاش تحسین برانگیز در به تصویر کشیدن هنرمندانه و بدون چشم داشت مراسم وداع و تشییع پیکر مطهر شهدای مدافع حرم تفحص شده خان طومان (شهید محمد بلباسی، شهید محمود رادمهر، شهید علی عابدینی، شهید رضا حاجی زاده و شهید حسن رجایی فر) به ارائه کنندگان آثار شرکت داده شده در جشنواره لوح تقدیری به رسم یابود اعطا گردید.
در پایان مراسم نیز سه تصویر برتر جشنواره در ابعاد بزرگ از طرف برگزار کنندگان جشنوراه به جهت تکریم حضور به مهمانان ویژه به رسم یادبود، تقدیم گردید.گفتنی است در پایان از سایر نفرات شرکت کننده نظیر آقایان اکبر قاسم‌پور، ابراهیم فلاح، عباس حنانی، سلمان مهدوی، مجید حیدری و خانم‌ها زینب ذبیحی و هدی کاشی پور تقدیر شد. خبرنگارتابناک سلمان مهدوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار