مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام گفت: احیای قنوات قدیمی کم‌آب یا خشکیده و تامین آب دشت‌ها و اراضی قابل کشت و زراعت استان در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۳۰۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 06 January 2021

 به گزارش تابناک ایلام؛سرهنگ علی ملک‌زاده اظهار داشت: اراضی دشت‌های امیرآباد و گلان مهران، دهستان چم‌زی ملکشاهی و دشت سیدابراهیم(ع) روستای بردی دهلران از مهمترین طرح‌های در دست اقدام سپاه با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی است.

وی افزود: در طرح احیای اراضی دشت امیرآباد و گلان از توابع شهرستان مهران، بسیج سازندگی یک سلسه قنات تاریخی متعلق به دوران قاجاریه را احیا و بازسازی کرده است تا اراضی پایین‌دست این دشت، مشروب شود.

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام یادآور شد: این طرح به گستره یک هزار و ۵۰۰ هکتار با مشارکت بسیج سازندگی سپاه، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام گرفته است و تا ابتدای سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

ملک‌زاده اضافه کرد: از محل احیای این قنوات و تامین آب اراضی پایین‌دست آن ۷۰۰ خانوار ساکن در منطقه بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه جاده گلان در مسیر زائران اربعین قرار دارد، ۱۵ کیلومتر از حاشیه این جاده در ۲ سمت درختکاری می‌شود.

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام در مورد فعالیت‌های کشاورزی شهرستان ملکشاهی تاکید کرد: ۲ روستای پاریاب و پل شکسته از توابع این شهرستان با احداث سد زیرزمینی و ذخیره‌گاه از نعمت تامین آب شرب سالم و نیز آبیاری کشاورزی بهره‌مند خواهند شد.

سرهنگ ملک‌زاده گفت: با تکمیل این پروژه آب مورد نیاز ۴۰ هکتار از باغات روستای پل شکسته و ۱۵۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی روستای پاریاب تامین می‌شود.

وی یادآور شد: چشمه کوثر در روستای ملک‌آباد شهرستان ملکشاهی نیز مهرماه امسال با همت بسیج سازندگی احیا شد و هم‌اکنون ۱۵۰ هکتار از اراضی این منطقه زیر کشت رفته است.

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام در مورد طرح احیای شهرستان دهلران هم اظهار داشت: احیای اراضی دشت سیدابراهیم روستای بردی، آب مورد نیاز ۱۳۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی این منطقه را تامین خواهد کرد.

ملک‌زاده ادامه داد: تلاش می‌شود این طرح تا دهه‌فجر امسال مود بهره‌برداری و استفاده ساکنان منطقه قرار گیرد.

وی گفت: محل اجرای طرح‌ها و مسائل فنی آن با جهاد کشاورزی و اجرا و عوامل اجرایی با گروه‌های جهادی بسیج سازندگی است.

مسوول بسیج سازندگی سپاه استان ایلام اشتغال پایدار، مهاجرت معکوس از شهر به روستا، تولید محصولات باکیفت و سالم، تامین امنیت غذایی سالم، توسعه رونق کشاورزی و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی را از مزایای این پروژه‌ها عنوان کرد./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار