ساختمان‌ها و سازه‌های مختلفی در جهان در حال ساخت است که طراحی این سازه‌ها مانند داستان‌های علمی تخیلی و فضایی است، ولی با وجود ابعاد و اشکال هندسی نامتعارف، سازگاری حداکثری با محیط زیست کره زمین دارند.
کد خبر: ۹۳۰۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵ 07 January 2021

ساختمان سه بعدی شهرداری دبی

ساختمان سه بعدی شهرداری دبی

بزرگترین ساختمان چاپی از لحاظ مساحت در دنیا، ساختاری سه بعدی دارد. مساحت این ساختمان ۶۴۰ متر مربع و ارتفاع آن ۹ متر و نیم است. این پروژه با پرینتر سه بعدی ساخته شده و برای ساخت آن زباله‌های بازیافتی ساختمان‌ها، سیمان گچ و... به کار رفته است.

ماده‌ای که برای چاپ سه بعدی در ساختمان به کار می‌رود، ۵۰ درصد سبک‌تر از سیمان است. گفتنی است این دستگاه پرینتر سه بعدی، دیواره‌های ساز را به شکل لایه لایه می سازد و در کل هماهنگ با وضعیت آب و هوای منطقه ساخته شده است؛ این پروژه در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید.

 

برج وصل

برج وصل

آسمانخراش وصل با ظاهری سرامیکی به صورت چرخشی طراحی ‌شده و شامل بالکن‌های متعدد و زیبا و استخر‌هایی در تراس است. این ساختمان همچنین مجهز به سیستم روشنایی خورشیدی بسیار پیشرفته‌ای است و آن را بلندترین آسمان خراش سرامیکی جهان نامیده اند.

 

برج تجاری اداری O۱۴

برج تجاری اداری O۱۴

این برج در سال ۲۰۰۹ (البته در بعضی منابع ۲۰۱۱ ذکر شده است) ساخته شده و شکاف خالی یک متری میان بدنه ساختمان و داخل آن مانند یک شومینه و تهویه برای کل ساختمان عمل می‌کند.

ظاهر این ساختمان دارای قوس و خطوط منحنی و حفره‌های زیاد و متنوعی است و ۱۳۰۰ حفره در نمای این ساختمان وجود دارد که در حین عبور جریان هوا برای تهویه طبیعی، وظیفه ورود نور ملایم را نیز به فضای داخلی آن دارد. این برج ۲۲ طبقه ساخته شده است.

 

ساختمان Netherland pavilion

ساختمان Netherland pavilion

این ساختمان ابداعی یک سازه مخروطی شکل بزرگ دارد که از طریق جذب رطوبت هوا و متراکم نمودن آن آب کافی برای کشت سبزیجات را فراهم می‌آورد. این پروژه جوهره آب انرژی و غذا را به هم پیوند داده است.

 

موزه آینده در دبی

موزه آینده در دبی

ساختمان این موزه از ۲۲ اکتبر سال ۲۰۱۹ در حال ساخت است و بنای آن از بزرگراه شیخ زاید قابل مشاهده است. این ساختمان مدرن توسط الگوریتم طراحی شده و به شکل گچبری بزرگ هلالی است که حفره‌ای میان تهی دارد. بنا بر گفته‌ی سازندگان و طراحان، سمبل آن چیزی است که هنوز نمی‌دانیم؛ بسیاری شکل این طرح را مانند چشم می‌دانند.

این ساختمان سیستم‌های پیشرفته کنترلی و بازیافت آب شیرین دارد. انرژی آن از طریق پنل‌های خورشیدی تامین می‌گردد و نمای بیرونی آن مزین به خطوط عربی است که مفهوم ناشناخته‌ای دارند.

 

برج index

برج index

این برج در مرکز تجاری دبی با ارتفاع آن ۳۲۸ متر است و ۸۰ طبقه دارد. ساختمان آن شرقی - غربی ساخته شده که علاوه بر دید بهتر از دریا و صحرا، به کاهش گرمای ساختمان، در نتیجه مصرف کمتر تهویه ها، کمک می کند.

 

ساختمان اپرای دبی

    ساختمان اپرای دبی

    این ساختمان گنجایش دو هزار نفر را دارد و برای اجرای رویدادهای مختلفی اعم از تئاتر، باله، کنسرت، کنفرانس و جشن‌ها طراحی شده است. این ساختمان از نظر ظاهری شبیه یک کشتی است با زیربنای ۵۷۹۸ متر مربع. ساختار دکل مانند اپرای دبی، شاهکار هنر معماری است که تا کنون جوایز بسیاری را برده است. سالن آن توانایی تبدیل به سه حالت: سالن نمایش، سالن کنفرانس و سالنی مسطح برای ضیافت‌ها را، داراست.

     

    ساختمان پیچ خورده سیان Cayan

    ساختمان پیچ خورده سیان Cayan

    هر طبقه این ساختمان ۱.۲ درجه در جهت عقربه‌های ساعت تنظیم شده است. از این برج به نام برج بی نهایت نیز نام می‌برند که در کنار آبشار دبی واقع شده و دارای ۷۵ طبقه است که در یک منحنی ۹۰ درجه مارپیچ می‌گردد. این ساختمان توسط معماران مشهور جهان Skidmore و مریل طراحی و ساخته شده است. گفتنی است این معماران مشهور، پروژه‌های بزرگی مانند: برج خلیفه، برج ترامپ در شیکاگو و برج جین مائو در شانگ‌های را ساخته‌اند.

     

    برج خلیفه

    برج خلیفه

    آخرین برج لیست، برج خلیفه است. با این که نزدیک ده سال از ساخت و افتتاح آن می گذرد، هنوز بلندترین برج جهان بوده و جواهر دبی نام گرفته است.

    ساختمان آن در ۱۶۳ طبقه مسکونی با هزار واحد آپارتمان و ۴۹ طبقه اداری است و از سه هسته (به صورت Y با الهام از گل هیمنوکالیس) تشکیل شده که هر سه بال به هم متصل می‌شوند.

    گفتنی است که آلومینیوم به کار رفته در این برج، معادل ۵ هواپیمای A ۳۸۰ و فولاد ضدزنگ آن معادل ۲۹۳ برابر فولادی است که در برج ایفل به کار رفته است.

     

    منبع: تابناک باتو

    اشتراک گذاری
    نظر شما
    نام:
    ایمیل:
    * نظر:
    * :
    آخرین اخبار