جوان کارآفرین ایلامی با استفاده از مواد بازیافتی مثل پوست گردو آسیاب شده، خاک زغال سنگ و همچنین خاک اره چوب جنگلی موفق به تولید زغال سنگی صنعتی، بدون اینکه به محیط و طبیعت آسیب وارد کند شده است.
کد خبر: ۹۳۰۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ 09 January 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ در حقیقت یکی از اساسی‌ترین پیش‌نیازهای جهش تولید و رونق تولید، توانمندسازی، تشویق و زمینه‌سازی فعالیت سرمایه‌ انسانی خلاق و نوآور است که با توجه به ترکیب جمعیتی کشور ایران و جمعیت بالای جوانان تحصیل‌کرده و نیروی انسانی به عنوان بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌ کشور محسوب می‌شود.

بخش معدن در اشتغال‌زایی و شکوفایی وقتی اهمیت بیشتری به خود می‌گیرد که بسیاری از اندیس‌های معدنی کشور در استان‌های محروم و کمتر توسعه‌یافته قرار دارند و در صورت آغاز و توسعه فعالیت‌های معدنی، نقش مهمی در محرومیت‌زدایی از این مناطق ایفا کنند.

گفتنی است؛ سرمایه‌گذاری روی استخراج ذخایر زغال‌سنگ، علاوه بر اشتغال‌آفرینی بالا در قیمت‌های کنونی دارای جذابیت اقتصادی بالایی نیز است؛ متوسط قیمت هر تن زغال‌سنگ کشور طی یک سال گذشته بیش از ۱۶۰ دلار بوده و این منجر به سودآوری بالای شرکت‌های تولیدکننده زغال‌ سنگ دنیا شده است.

علت بهره‌وری پایین معادن قدیمی زغال ‌سنگ کشور در حال حاضر به خاطر عدم سرمایه‌گذاری مجدد در این معادن برای مدتی قریب به ۴۰ سال بوده است و استفاده از تکنولوژی روز دنیا و استخراج مکانیزه زغال‌ سنگ علاوه بر افزایش بهره‌وری، سودآوری این بخش تولیدی کشور را نیز به شدت افزایش خواهد داد.

کشور با وجود دارابودن ۱۵/۱ میلیارد تن ذخیره قطعی زغال‌سنگ تنها ۱/۱ میلیون تن تولید دارد، این بدان معناست که ظرفیت بالقوه ذخایر زغال‌سنگ در اشتغال‌زایی، ثروت‌آفرینی و تامین امنیت انرژی کشور به صورت بالفعل درنیامده است.

ماهانه 15 تن زغال زیستی تولید می‌کنم

فاضل شکری کارآفرین  حوزه معدن در ایلام اظهار داشت: در سال ۱۳۹۷ بدون هیچ حمایت و تسهیلاتی کارگاه کوچک خود را تاسیس کردم و توانسته‌ام برای ۴ نفر به صورت مستقیم و ۳ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد و ماهانه ۱۵ تن زغال زیستی تولید کنم. 

وی افزود: من برای به دست آوردن کار و تولید به شهریار تهران سفر کردم و از آنجا از طریق دوستان توانستیم ایده‌ای جدید از زغال سنگ بدون آلایندگی و بدون  آنکه درختان قطع شوند و یا آسیبی به محیط زیست برسانیم ایجاد کنیم هدف از این ایده بیشتر کمک به آلاینده‌های زیست محیطی در استان ایلام است.

این کارآفرین حوزه معدن تصریح کرد: ما حتی توانسته‌ایم در این زمینه صادرات هم داشته باشیم و عمده صادرات ما به استان‌های تهران، خرم آباد، الیگودرز و اصفهان است اما متاسفانه با توجه به شیوع ویروس کرونا جلوی صادرات گرفته شده است.

شکری ادامه داد: با استفاده از مواد بازیافتی مثل پوست گردو آسیاب شده، خاک زغال سنگ و همچنین خاک اره چوب جنگلی توانسته‌ایم زغال سنگی صنعتی، بدون اینکه به محیط و طبیعت آسیب وارد کند شویم. 

وی گفت: از جمله مشکلات پیشرو ما نبود گازوئیل، کارتن و تسهیلات است ما باید از استان‌های دور کارتن و گازوئیل سفارش دهیم؛ اگر استان ایلام از این مزایا و پتانسیل برخوردار بود ما کمتر سختی می‌کشیدیم. 

از مواد بازیافتی استفاده می‌کنیم

اعلایی یکی از کارگران این کارگاه نیز گفت: مزیت این طرح این است از مواد بازیافتی استفاده می‌کنیم و به طبیعت آسیب نمی‌رسانیم اما متاسفانه هیچ گونه حمایتی یا تسهیلاتی به ما داده نشده است. 

وی افزود: کار کردن در این کارگاه خیلی سخت است ولی اگر دولت و مسوولین ارشد کمک کنند ما هم می‌توانیم کارگاه را گسترش دهیم و هم می‌توانیم دو شیفته کار کنیم.

اعلایی ادامه داد: ۶ ماه است کارگاه تعطیل است و ما هیچ صادراتی نداریم؛ پشتوانه ما حمایت مسوولین است اما آنها توجه‌ای به ما ندارند.

صدور مجوز برای 30 فرد حقیقی و حقوقی

رضا محمدرحیمی رئیس سازمان صمت ایلام مطرح کرد: برای این محصول ما از منابع طبیعی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان در سال 1397 استعلام و متعاقب آن در دی ماه سال 97 اقدام به صدور جواز تاسیس، کردیم.

وی افزود: با توجه به مخالفت شرکت شهرک‌ها با استقرار طرح در شهرک صنعتی ایلام، نامبرده اقدام به پیگیری موضوع احداث طرح خود در چالسرا کرده است که ضمن اخذ موافقت محیط زیست، برای اخذ تسهیلات روستایی نیز  به طریق صندوق کارآفرینی امید معرفی شده‌اند.

رئیس سازمان صمت ایلام تصریح کرد: ضمنا برای چنین محصولی و مشابه آن، ما  تاکنون برای حدود 30 فرد حقیقی و حقوقی مجوز صادر کرده‌ایم چرا که تنها هدف ما در سال جهش تولید توجه به کارآفرینان و مساعدت در حد توان به این تولید کنندگان بوده است. /ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار