موضوع فنی که از سوی رییس مجتمع پتروشیمی ایلام مبنی بر مقطعی بودن دود خروجی از فلر پتروشیمی که از برخی نواقص فنی در کارکرد سایت اولفین مطرح شد را باید در این راستا معنا ومفهوم نمود ،موضوعی که توانست حساسیت ها ودغدغه های مطرح شده در این حوزه را به راحتی فروکش نماید.
کد خبر: ۹۳۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴ 11 January 2021

تابناک ایلام::یکی از موضوعاتی که این روزها فضای مجازی ورسانه ای استان را تاحدودی تحت شعاع خود قرار داد ،دود خروجی فلر پتروشیمی ایلام بود . چرا که خروج حجم زیادی از دود به یکباره هوای شهرستان های چوار ،ایوان و بخشی از چرداول را تحت تاثیر خود قرار داد .

از آنجاییکه هوای پاک ،آسمان آبی و طبیعت بکر بعنوان داشته ارزشمند مردم استان ایلام به حساب می آید ،این حجم از آلایندگی که به یکباره فضایی رغت بار به بخشی از هوای استان تحمیل کرد ،برای مردم استان ،دغدغه مندان محیط زیست ورسانه ها تازگی داشت وآنان را نسبت به این موضوع حساس نمود.مساله ای که سیطره اینورزن یا وارونگی هوا نیز بر شدت آن افزود.

همانطور که در گزارشات رسانه ها و شبکه های اجتماعی نیز به درستی بدان اشاره شد ،استان ایلام در مسیر توسعه قرار دارد و توسعه یافتگی نیز ممکن است به هزینه هایی همراه باشد ،بهره برداری از صنایع مهمی همچون پتروشیمی و فازهای پیش روی آن ممکن است این دست هزینه ها را به مردم تحمیل نماید . در کنار دعوت مردم ورسانه ها به پیشه نمودن صبر وشکیبایی ،دست اندرکاران روند توسعه استان نیز را باید با ظرافت ودقت هر چه تمامتر به موازات توسعه استان با تمهید اندیشی وبرنامه ریزی درست وعلمی از این دست هزینه ها بکاهند تا توسعه بتواند روی خوش خود رابه مردم محروم استان نشان دهد.

از اینرو باید اذعان کرد که تا قبل از ارایه توضیحات از سوی مسئولین مرتبط در خصوص چرایی خروج این حجم از آلایندگی از فلر پتروشیمی ایلام باید حساسیت ها ودغدغه های زیست محیطی مردم  وفعالین این حوزه را ارج نهاد . اما در کل همراهی وتوجیه مسئولین توانست تا حدودی از این دغدغه ها کاسته و همراهی مردم با روند توسعه استان وهزینه های ناشی از آن را تسهیل نماید .

موضوع فنی که از سوی رییس مجتمع پتروشیمی ایلام مبنی بر مقطعی بودن دود خروجی از فلر پتروشیمی که از برخی نواقص فنی در کارکرد سایت اولفین مطرح شد را باید در این راستا معنا ومفهوم نمود ،موضوعی که توانست حساسیت ها ودغدغه های مطرح شده در این حوزه را به راحتی فروکش نماید.

رییس مچتمع پتروشیمی ایلام:دود ناشی از سوختن گاز اتیلن پتروشیمی ایلام مقطعی است

رییس مجتمع پتروشیمی ایلام در نشست کمیته‌ اضطرار آلودگی هوا که در فرمانداری چوار برگزار شد، گفت:دود ناشی از سوختن گاز اتیلن پتروشیمی ایلام مقطعی است و به تدریج کاهش پیدا می‌کند.

خزایی با بیان اینکه دغدغه پرسنل پتروشیمی ایلام حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از الودگی‌های زیست محیطی است افزود:کارکنان و خانواده‌های کارکنان نیز در این منطقه زندگی می‌کنند و مدیران پتروشیمی حتی یک لحظه از محیط ‌زیست غافل نبوده‌اند.
وی با بیان اینکه در سال ۹۷ پتروشیمی ایلام موفق به دریافت تندیس سیمین صنعت سبز کشور شده است افزود: در سال ۹۸ نیز اخطاریه سازمان محیط زیست مبنی بر آلایندگی پتروشیمی ایلام دریافت نشده است.
خزایی ادامه داد:فلرینگ پتروشیمی ایلام به تدریج روند کاهشی را شاهد خواهد بود و با نرمال‌سازی و تثبیت‌ شرایط راه‌اندازی الفین،تا پایان سال فلرینگ به اتمام خواهد رسید.
 
مدیرکل محیط زیست استان ایلام :پتروشیمی ملزم به رعایت استانداردهای زیست محیطی است
 
مدیرکل محیط زیست استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اظهار داشت  : خداوند را شاکریم ، صنایع که عامل توسعه ایلام هستند در این استان قرار دارند اما اعتقاد راسخ ما بر این است که صنایع برای مردم بوده و نباید مردم را فدای صنایع کرد .با این دیدگاه که ما مدعی العموم مردم در حوزه محیط زیست هستیم به امورات رسیدگی می کنیم 

غلامرضا ابدالی افزود : زمانی که فلر پالایشگاه گاز ایلام فعال بود ما این شرکت رو جز صنایع آلاینده قرار دادیم واز طریق مراجع قضایی محکوم به پرداخت  جریمه آلایندگی  بودند  و با این تفاسیر که واحد الفین پتروشیمی ایلام راه اندازی شود فلر گاز های مشتعل  که تامین کننده خوراک  واحد الفین است ،خاموش گردد.

مدیرکل کل محیط زیست ایلام یادآور شد: از مهر ماه سال جاری شرکت پتروشیمی ایلام تولید آلایندگی صوتی داشت که کارشناسان ما طی چند شبانه روز اقدام به تست صدا کردند که در نتیجه میزان صدای ایجاد شده بالا بود که با پیگیری از مسئولین پتروشیمی دلیل را استیم اوت (که در زمان راه اندازی واحدها و یا تعویض وتعمیر لاین های بخار انجام می شود ) اعلام کردند که خوشبختانه این آلودگی پس از مدتی به اتمام رسید .

 وی افزود: در شهریور ماه طی هماهنگی ها با دادستانی استان مسئولین پتروشیمی ایلام برای توضیحات در خصوص زمان پایان آلودگی های ناشی از فلر این شرکت به  محل دادستانی احضار شدند .که از مهم ترین مصوبات این جلسه ملزم شدن پتروشیمی ایلام برای راه اندازی واحد الفین ظرف دو ماه بود .

مدیرکل محیط زیست استان تاکید کرد : ما به تلاش های خود برای خاموش کردن فلر ادامه دادیم و در اوایل دی جلسه دیگری با حضور داداستان و احضار  مسئولین پتروشیمی ایلام،  برگزار گردد که مجدد درخواست مهلت نمودند .

ابدالی  بیان داشت : در آذر ماه 99  که وعده 2 ماهه پتروشیمی برای راه اندازی به پایان رسیده بود  و در پاسخ به  پیگیری ما  مجدد درخواست مهلت نمودند که در آخر این واحد در دی ماه با حضور ریاست محترم جمهور به بهره برداری رسید و فلر مشتعل پالایشگاه گاز ایلام  به این دلیل تامین خوراک واحد الفین پتروشیمی ایلام  خاموش شد .

وی گفت: اما به علت یک سری مشکلات برای واحد الفین تولید در این واحد متوقف و خوراک ارسالی از پالایش گاز ایلام به فلز پتروشمی جهت سوزاندن انتقال یافت که حال شاهد  آلودگی های زیست محیطی هستیم .

ابدالی با اشاره به اینکه روز یک شنبه جلسه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا با موضوع پایداری جوی و آلودگی شرکت پتروشیمی ایلام در محل فرمانداری شهرستان چوار برگزار شد. اظهار داشت : با توجه به ایجاد آلودگی شدید هوای ناشی از سوزاندن مواد نفتی و گازی، شرکت پتروشیمی باید در اسرع وقت نسبت به توقف فلرینگ و کاهش آلودگی اقدام نماید.

وی گفت: امروز با اعلام شرایط پایداری هوا از سوی اداره کل هواشناسی استان در طی چند روز گذشته و ایجاد آلودگی شدید هوا توسط شرکت پتروشیمی، بیم آن میرفت که ادامه روند کنونی، سلامت ساکنان شهرستان چوار را با خطر مواجه نماید.به همین منظور جلسه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوای استان در محل فرمانداری شهرستان چوار جهت بررسی راهکارهای کاهش آلودگی و خطرات احتمالی با حضور اعضاء کارگروه و مدیران شرکت پتروشیمی برگزار می گردد.

ابدالی ادامه داد: شرکت پتروشیمی ایلام باید ملزم به رعایت استانداردهای زیست محیطی در حوزه های آب، پساب، هوا، خاک و پسماند باشد تا سلامت ساکنان منطقه حفظ شود در غیر اینصورت با هرگونه آلودگی که حیات مردم را با خطر مواجه سازد به سرعت برخورد قانونی خواهد شد.

وی در ادامه  به تشریح جایگاه کارگروه شرایط ویژه آلودگی هوا بر اساس تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک  اشاره کرد بیان داشت :  از عدم تحقق تعهدات مسئولین و تداوم روند آلودگی پتروشیمی ایلام در خصوص خطر این شرایط جهت سلامت ساکنین مراکز جمعیتی همجوار انتقاد و هشدار داد.

ابدالی با اشاره به  به مصوبات جلسه گفت: حجم فلرینگ پتروشیمی ایلام از امروز 21 دی ماه 99 باید روند نزولی داشته و حداکثر تا پایان سال جاری آلودگی بطور کامل مرتفع گردد و سنجش میزان گازهای آلاینده در شهر چوار، ایستگاه سنجش گازهای آلاینده از طریق پتروشیمی ایلام خریداری و در شهر چوار استقرار یابد.

  وی افزود : باید در  صورت بروز شرایط اضطراری در روند بهره برداری و فعالیت پتروشیمی ایلام و ایجاد آلودگی، بلافاصله از طريق واحد HSE پتروشیمی اطلاع رسانی لازم به دبیرخانه کارگروه محیط زیست استان انجام شود.

  مدیرکل محیط زیست استان یادآور شد : پتروشیمی ایلام باید به حذف خروجی پساب ضلع غربی مجتمع  اقدام و کلیه پساب واحد در تصفیه خانه صنعتی تجمیع و پس از تصفیه و با رعایت کلیه استانداردهای زیست محیطی تخلیه گردد.

 

 
 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار