مدیر آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای سه پروژه مهم آب و خاک این استان در حوزه احداث سامانه‌های نوین آبیاری و شبکه‌های فرعی مدرن اختصاص یافته است.
کد خبر: ۹۳۱۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰ 13 January 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛اسماعیل گوهری  اظهار داشت: این اعتبار به سه طرح احیای اراضی ایلام و خوزستان، طرح احداث شبکه‌های فرعی آبیاری رودخانه‌های مرزی و سامانه گرمسیری و احداث سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه وسعت طرح احیای اراضی ایلام و خوزستان در مجموع ۵۵۰ هزار هکتار است که ۵۶ هزار هکتار آن در استان ایلام انجام می‌شود، اظهار داشت: عملیات اجرایی احداث شبکه‌های فرعی در سطح ۴۷ هزار در قالب فاز اول اجرا و به بهره برداری رسیده و ۹ هزار هکتار باقیمانده در قالب فاز دوم طرح مصوب شده و در حال تامین اعتبار است.

وی یادآور شد: طرح احداث شبکه‌های فرعی آبیاری رودخانه‌های مرزی و سامانه گرمسیری با ۳۰ هزار هکتار، دیگر پروژه مهم آب و خاک است که عملیات اجرایی آن در حوزه رودخانه‌های مرزی در سطح ۱۲ هزار و ۱۳۵ هکتار تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی شبکه های فرعی در اراضی تحت پوشش سامانه گرمسیری نیز با پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۹۵ درصد در حال پیگیری است که با تکمیل عملیات اجرایی خط انتقال و شبکه اصلی توسط وزارت نیرو، بهره برداری از این سطوح در سطح ۱۷ هزار و ۵۵۹ هکتار آغاز می شود.

وی اضافه کرد: احداث سامانه های نوین آبیاری که با اختصاص اعتبارات بلاعوض از سال ۱۳۸۷ رشد وعملکرد قابل توجهی داشته و تاکنون بالغ بر ۳۴هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزان متقاضی به سیستم های تحت فشار تجهیز شده است.

مدیر آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: از مساحت ۱۴۰ هزار هکتار اراضی آبی فعلی استان با لحاظ کردن اراضی تحت پوشش سامانه گرمسیری، بیش از ۱۲۰ هزار هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری و شبکه‌های مدرن تجهیز شده‌اند.

گوهری افزود: شاخص بهره‌مندی اراضی آبی از سیستم‌های نوین آبیاری در استان ایلام با بیش از ۸۵ درصد، رتبه‌ای ممتاز در سطح ایران و حتی جهان را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: در قالب این سه طرح بزرگ ملی بیش از ۵۱ هزار هکتار از اراضی بایر یا دیم استان به آبی تبدیل شده است و در پروژه‌های تامین آب، احداث ایستگاه‌های پمپاژ و بندهای انحرافی نیز تبدیل اراضی دیم به آبی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: عملکرد متوسط تولید و برداشت محصول در اراضی زراعی از ۸۰۰ کیلوگرم به بیش از چهار تن در هکتار معادل پنج برابر افزایش می‌یابد که این ارتقای میزان تولید در محصولات باغی بصورت معناداری به نسبت گونه‌ها و ارقام نهال‌ها نیز افزایش می‌یابد.

مدیر آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: در برنامه احداث سامانه‌های نوین آبیاری و احداث شبکه‌های آبیاری مدرن، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب (در سیستم ‌های مختلف بین ۲۰ تا ۶۰ درصد) افزایش تولید متوسط ۲۰ درصد نسبت به سیستم‌های آبیاری ستنی از دیگر اهداف طرح است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار