معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان نیمه اول بهمن ماه امسال در ۲۳ استان کشور افتتاح می شود.
کد خبر: ۹۳۲۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹ 16 January 2021

به گزارش تابناک ایلام، به نقل از روابط عمومی بهزیستی ایلام، دکتر «فاطمه رضوان مدنی » در نشست بررسی و برنامه ریزی ایجاد مرکز جامع درمانو بازتوانی  معتادین  در ایلام اظهار کرد: راه اندازی این مراکز از سال ۹۸ در دستور کار بهزیستی قرار گرفته و تا کنون در شش استان کشور افتتاح شده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته با احتساب این مراکز جدید که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و رییس سازمان بهزیستی کشور افتتاح خواهد شد ، کل مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان به ۲۹ مرکز افزایش  خواهد یافت.

وی در خصوص فعالیت این مراکز گفت: طول درمان فرد معتاد در این مراکز به مدت یکسال بوده و در طول این مدت افراد پذیرش شده تحت درمان تخصصی، خدمات روانشناسی، پزشکی، آموزش های شغلی و غیره قرار خواهند گرفت.

معاون  سازمان بهزیستی کشور با ذکر اینکه در کنار درمان این افراد خانواده های انان نیز اموزش های لازم را کسب می کنند، افزود: اموزشهای ارایه شده به معتادان و خانواده های آنان در این مراکز  تا یکسال خواهد بود.

مدنی گفت: همچنین در صورت اشتغال بهبود یافتگان به هریک از این افراد ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات و یا درصورتیکه فردی به عنوان کارفرما زمینه اشتغال ۴۰ نفر از این افراد را فراهم کند ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات با بهره چهار درصد  پرداخت خواهد شد.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ایجاد مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان را به عنوان یکی از مراکز جدید بهزیستی که نقش مهمی در تاثیرگذاری عدم بازگشت معتادان به مصرف مواد را دارد  دانست

مدنی اظهار کرد: طی بررسی  مطالعات و اقدامات  ۲۰ سال اخیر در بهزیستی کشور  این مساله مورد تاکید قرار گرفت که راهکاری برای افزایش درصد بهبودی و پیشگیری از شکست درمان بکارگیری شود که در این زمینه ایجاد مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: در گذشته درمان معتادان بدون توجه به نوع مصرف مواد فرد و علت اعتیاد با بهره گیری از یک شیوه درمانی انجام می شد که درصد موفقیت ان بین پنج تا ۱۰ درصد بود.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: این در حالی است که با ایجاد این مراکز و درمان تخصصی تر فرد معتاد با توجه  به ماده مصرفی انها  و همکاری خانواد؛پزشک؛روانشناس ؛مددکار  و مدیر مورددرصد موفقیت بهبودی به ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت.

محمد نوذری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام نیز اظهار کرد:  تاسیس این مرکز نقش مهمی در روند بهبود افراد معتاد و بازگشت آنها به شرایط زندگی عادی خواهد داشت که در این زمینه دستگاه های مرتبط باید همکاری لازم داشته باشند.

وی با ذکر اینکه اقدام های مطلوبی در دولت تدبیر و امید بویژه در سه سال اخیر در کاهش آسیب های اجتماعی این استان انجام گرفته افزود: کارنامه دولت تدبیر و امید در رفع آسیب‌های اجتماعی در این استان موفق است  که نتایج آن در کاهش آمار های مختلف در حوزه آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.

وی افزود: مصداق بارز این مساله کاهش نرخ خودکشی در شهرستان ملکشاهی است بطوریکه با طرح های پیشگیرانه که با مشارکت دستگاه هایی از جمله بهزیستی، بنیا برکت، ستاد اجرایی فرمان امام و غیره در این شهرستان انجام گرفته در ۹ ماهه امسال نرخ خودکشی در این شهرستان به صفر رسیده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام با اشاره به تمرکز اصلی حوزه اجتماعی استان بر ارتقا سرمایه اجتماعی و نشاط اجتماعی خاطر نشان کرد: استان ایلام با استفاده از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد که تعداد آنها از ۲۷۰ مورد به  ۴۸۹ مورد افزایش یافته در حوزه‌های پیشگیری از اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی اقدام های موثری انجام داده است.

وی ضمن تاکید بر  ضرورت ایجاد مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در استان گفت: ایجاد این مراکز با توجه به جدید شیوه درمان آنها و از طرفی با توجه به اینکه تا ۴۰ درصد روند بهبود افراد معتاد را افزایش می دهد در این استان ضروری است./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار