درد مزمن می تواند بر هر بخشی از زندگی فرد، از کار و زندگی اجتماعی تا خواب و سلامت روانی تاثیرگذار باشد.
کد خبر: ۹۳۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ 19 January 2021

درد مزمن شرایطی پیچیده است و می تواند گاهی اوقات افراد را به یافتن بهترین روش های تسکین درد موثر برای خود وادار کند. گزینه های بسیاری برای امتحان کردن وجود دارند که از آن جمله می توان به گرما و سرما درمانی، یوگا و درمان های دارویی اشاره کرد.

درد مزمن و 12 روش برای مدیریت آن

به گزارش تابناک ایلام به نقل از "مدیکال نیوز تودی"، درد مزمن ممکن است پس از یک آسیب دیدگی یا به واسطه مساله ای پزشکی شکل بگیرد. دردی به عنوان مزمن تعریف می شود که بیش از سه ماه یا فراتر از زمان عادی برای بهبودی یک بیماری زمینه ای یا آسیب دیدگی ادامه داشته است.

درد مزمن می تواند بر هر بخشی از زندگی فرد، از کار و زندگی اجتماعی تا خواب و سلامت روانی تاثیرگذار باشد.

درد مزمن چقدر شایع است؟

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، حدود 20 درصد بزرگسالان در این کشور در سال 2016 با درد مزمن مواجه بوده اند، در شرایطی که 8 درصد به درد مزمن با تاثیر زیاد مبتلا بوده اند.

بنابر برآورد مطالعه جهانی بار بیماری در سال 2017، درد و بیماری های مرتبط با درد دلیل اصلی ناتوانی در سراسر جهان هستند و تعداد افراد مبتلا به درد مزمن رو به افزایش است.

درد مزمن با بسیاری از شرایط سلامت جسمی و روانی از جمله موارد زیر مرتبط است:

- افسردگی

- مشکلات خواب

- انزوای اجتماعی

- استفاده بیش از حد از دارو

مدیریت درد چیست؟

مدیریت درد به تکنیک هایی مورد استفاده برای کاهش و کنترل میزان دردی که فرد در بلند مدت تجربه می کند، ارجاع می شود.

روش های بسیاری برای مدیریت درد وجود دارند و همه آنها شامل مصرف دارو نمی شوند.

تکنیک های جسمی

روش های جسمی مختلفی می توانند به تسکین درد کمک کنند که فیزیوتراپی، گرما و سرما درمانی، ماساژ و طب سوزنی از آن جمله اند.

گرما و سرما درمانی

گرما و سرما درمانی تکنیکی رایج و بی خطر برای کاهش درد است.

گرما می تواند به شل شدن عضلات و گشاد شدن رگ های خونی کمک کند. همچنین، گرما می تواند به تقویت بهبودی پس از یک آسیب دیدگی کمک کند.

سرما درمانی می تواند جریان خون و التهابی که موجب درد می شود را کاهش دهد. این روش به طور معمول شامل استفاده از یک بسته یخ پیچیده شده در یک حوله می شود که روی پوست قرار می گیرد.

ماساژ

ماساژ نوعی دستکاری در بافت نرم است. افراد ممکن است از فواید این تکنیک در همراهی با دیگر درمان های مدیریت درد مانند فیزیوتراپی و داروهای مسکن بهره‌مند شوند.

از فواید ماساژ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تن‌آرامی

- افزایش انعطاف پذیری

- کاهش التهاب

- بهبود پوسچر (وضع اندامی)

- بهبود گردش خون

- کاهش سفتی

یک بررسی در مورد ماساژ در سال 2007 نشان داد که این روش ممکن است برای کاهش کمردرد موثر باشد. با این وجود، شواهد درباره استفاده از این روش برای انواع دیگر درد مزمن یکدست نیستند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شامل تکنیک های جسمی برای تقویت و کشش عضلات و مفاصل می شود. فیزیوتراپی می تواند درد را در سراسر بدن تسکین دهد، در شرایطی که روش های خاص در هر بخش از بدن استفاده می شوند.

ورزش درمانی می تواند فواید بلند مدت برای درد مزمن داشته باشد.

تکنیک ها ممکن است شامل ماساژ، برنامه های ورزشی و نور قرمز درمانی شوند.

طب سوزنی

طب سوزنی شامل استفاده از سوزن هایی نازک در نقاط خاصی از پوست بدن می شود.

به گفته مرکز ملی پزشکی مکمل و جایزین آمریکا، شواهد نشان می دهد که این تکنیک می تواند به افراد در مدیریت برخی انواع درد کمک کند.

این شامل تسکین کوتاه مدت درد در ناحیه کمر، گردن، زانو، و استئوآرتریت (آرتروز) می شود. با این وجود، شواهد در مورد تاثیر طب سونی در بلند مدت اندک هستند.  

از فواید طب سوزنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تسکین درد

- کاهش التهاب

- تن‌آرامی

- کاهش اسپاسم های عضلانی

به طور معمول، طب سوزنی زمانی که توسط فردی آموزش دیده اجرا شده و از سوزن های استریل استفاده شود، بی خطر است.

تکنیک های ذهن-بدن

روش هایی که روانشناسی و بدن را ترکیب می کنند می توانند به بسیاری از افراد در مدیریت درد مزمن کمک کنند.

رفتار درمانی شناختی

درمان های روانشناختی برای درد مزمن شامل گفتار درمانی، مانند رفتار درمانی شناختی (CBT) می شوند.

هدف از درمان های روانشناختی کاهش اثر منفی درد مزمن بر سلامت روانی فرد است.

یک بررسی در سال 2013 در مورد اثربخشی تکنیک های مدیریت درد روانشناختی نشان داد که رفتار درمانی شناختی نسبت به عدم استفاده از هیچ راهبردی در کاهش درد بلافاصله پس از آغاز درمان موثر بوده است.

همچنین، این بررسی نشان داد هیچ مدرکی مبنی بر کاهش درد بلند مدت با استفاده از رفتار درمانی شناختی وجود ندارد. اما این تکنیک برای کاهش اضطراب ناشی از درد و بهبود کیفیت زندگی افراد مفید بوده است.

یوگا

یوگا کسب آرامش، تقویت و حفظ انعطاف پذیری از طریق حرکات کششی با حرکاتی خاص که بر بخش های خاصی از بدن متمرکز هستند را هدف قرار داده است.

مطالعه ای در سال 2010 در مورد آثار یوگا بر درد مزمن نشان داد که این روش موجب کاهش درد شرکت کنندگان نشده است، اما به مقابله آنها با درد کمک کرده و این افراد کنترل بیشتری بر نحوه تاثیر درد بر زندگی روزمره خود داشتند.

با این وجود، مطالعات دیگر نشان داده اند که یوگا در کاهش درد موثر است.

یوگا یک تکنیک بی خطر و در دسترس برای مدیریت درد است که افراد می توانند در خانه با استفاده از ویدئوهای آنلاین یا در یک یک کلاس با حضور مربی انجام دهند.

تای چی

تای چی یک درمان ورزشی است که شامل حرکات آرام، مداوم و سیال بدن در ترکیب با تکنیک های تنفس و تن‌آرامی می شود. این روش با مفاصل و عضلات بدن انسان نیز رفتاری ملایم دارد.

تای چی می تواند قدرت و پایداری مفصل را بهبود بخشیده و تمرکز فرد را افزایش داده که می تواند به بهبود خلق و خوی وی کمک کند.

بنابر یک بررسی در سال 2016، برخی شواهد نشان می دهد که تای چی می تواند به درد مزمن کمک کند. افرادی که از تای چی استفاده می کردند، بهبود در درد مزمن ناشی از آرتریت روماتوئید، کمردرد و استئوآرتریت را تجربه کردند.

تکنیک های تن‌آرامی

سر و کار داشتن با درد مزمن می تواند به دلایل بسیاری از جمله عدم کنترل بر ناراحتی استرس‌زا باشد.

تکنیک های تن‌آرامی می توانند به کاهش تنش عضلانی، اسپاسم های عضلانی، و دردها کمک کنند. همچنین، آنها می توانند موجب ترشح اندورفین شوند که یک مسکن طبیعی در بدن است.

کاهش استرس به واسطه تن‌آرامی می تواند مقداری از بار درد مزمن را کاهش دهد، در شرایطی که به خواب بهتر نیز کمک می کند.

از روش های تن‌آرامی برای درد مزمن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تکنیک های تنفس عمیق: روش های تنفس آرام و آهسته مانند تنفس جعبه ای به کاهش تنش کمک می کنند.

تن‌آرامی پیشرونده عضلانی: شامل انقباض و انبساط هر گروه عضلانی به مدت 10 ثانیه از سر تا انگشتان پا می شود. بر تنفس خود تمرکز داشته و از درگیر کردن عضلاتی که با احساس درد در آنها مواجه هستید، پرهیز کنید.

تفکر با آرامش: پنج دقیقه را به تصور یک صحنه آرامش بخش مانند یک روز آفتابی در طبیعت اختصاص دهید.

فعالیت های آرامش بخش: زمانی را برای فعالیت های آرامش بخش مانند یک حمام گرم، مطالعه کتاب یا هنرهای دستی اختصاص دهید.

دارو درمانی

طیف گسترده ای از داروها برای تسکین درد وجود دارند. هر دسته و نوع دارو عملکرد متفاوتی دارند، در شرایطی که برخی ممکن است برای برخی افراد نسبت به دیگران انتخاب بهتری باشند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی گروهی از داروها هستند که التهاب و درد را کاهش می دهند. آنها به شکل کپسول، قرص، یا کرم و ژل های موضعی در دسترس هستند.

با این وجود، مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ممکن است در برخی افراد موجب برخی مشکلات گوارشی و قلبی‌عروقی شود. پیش از آغاز استفاده از این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای افیونی

داروهای افیونی می توانند درد متوسط تا شدید را درمان کرده و به طور کلی برای مصرف در کوتاه مدت مناسب هستند زیرا می توانند موجب اعتیاد شوند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری امریکا مصرف داروهای افیونی تنها زمانی که فواید آنها بیشتر از خطراتشان باشد را توصیه کرده است.

کمبود شواهد درباره تاثیر این روش درمان برای درد مزمن وجود دارد زیرا همان گونه که اشاره شد افراد به طور معمول از داروهای افیونی در کوتاه مدت استفاده می کنند.

داروهای ضد افسردگی

برخی داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتلین (Amitriptyline) می توانند به تسکین درد کمک کنند.

آمی‌تریپتیلین یک داروی ضد افسردگی است که در دوزهای کم برای تسکین درد مزمن، مانند نوروپاتی دیابتی و فیبرومیالژیا نیز استفاده می شود.

ممکن است دو تا چهار هفته طول بکشد تا فرد آثار این دارو را احساس کند.

از عوارض جانبی آمی‌تریپتیلین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سرگیجه

- خشکی دهان

- خستگی

- سردرد

داروهای مسدود کننده بتا

داروهای مسدودکننده بتا یا بتا-بلاکرها سرعت فعالیت قلب را کاهش داده و فعالیت هورمون هایی مانند آدرنالین را متوقف می کنند. برخی افراد از این داروها برای درمان میگرن استفاده می کنند.

یک مطالعه نشان داد که مسدودکننده های بتا در دوزهای کم می توانند به طور موقت درد مزمن را در زنان مبتلا به فیبرومیالژیا و سندرم گیجگاهی فکی بهبود ببخشد.

با این وجود، داروهای مسدودکننده بتا ممکن است برای همه مناسب نباشند. پیش از آغاز استفاده از این داروها با پزشک خود مشورت کنید./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار