شهرستان دهلران پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه زراعت چوب با اکالیپتوس است از این رو با کاشت آن نه تنها سبب اشتغالزایی شده و بخشی از نیاز چوبی کشور در مدت زمانی کوتاه را برآورده کرده بلکه راهکاری مناسب برای مقابله با تخریب محیط زیست بوده است.
کد خبر: ۹۳۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 23 January 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ نیاز به چوب در تمام دنیا به خصوص کشورمان ایران رو به افزایش است؛ رفع این نیاز یا از طریق واردات چوب باید انجام شود که با توجه به شرایط ارزی و ارزش ریال اقدامی هزینه بر است یا اینکه باید با زراعت چوب درختان پربازده و سریع‌الرشد مثل اوکالیپتوس در تامین این نیاز قدم برداشت. 

با توجه به بازار مصرف گسترده چوب و درآمد قابل توجه از آن، یکی از کشت‌های پرسود حال حاضر را میتوان زراعت چوب بیان کرد؛ بسیاری از کشورها در پی زراعت چوب به عنوان بهترین روش جبران قطع درختان جنگلی یا جبران کمبود منابع چوبی و همچنین به عنوان یکی از بخش‌های با اشتغال زایی بالا و کم هزینه در روستاها استفاده می‌کنند.

درختان اکالیپتوس در مناطق گرم و خشک کشور به ویژه مناطقی همچون شهرستان گرمسیری دهلران به خوبی رشد می‌کنند؛ به همین دلیل این موضوع در این روز‌ها مورد توجه اداره کل منابع طبیعی و کشاورزان استان ایلام به خصوص در شهرستان گرمسیری دهلران قرار گرفته است.

زراعت چوب از تخریب محیط زیست جلوگیری می‌کند

محمد دیناروند از کشاورزان دهلرانی گفت: در زراعت چوب هم کشاورز از آن سود می‌برد و هم محیط زیست از تخریب در امان می‌ماند.

وی افزود: زراعت چوب در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی مزایای زیادی دارد و سبب کاهش هزینه‌های نیروی انسانی، سم، کود و سایر هزینه‌های مربوط به کاشت، داشت و برداشت و همچنین امکان استفاده از آب مازاد فاضلاب شهری است.

درخت اکالیپتوس یک درخت گرمسیری است

هدایت افسرده از کشاورزان دهلرانی گفت: سالیانه چندین تن اصله درخت اکالیپتوس تولید می‌کنیم؛ درخت اکالیپتوس یک درخت گرمسیری است که در شهرستان ما به خوبی رشد می‌کند؛ من در تمام اطراف زمین خود علاوه بر محصولات کشاورزی در راستای طرح زارعت چوب درخت کاشته‌ام؛ این درختان از آب مازاد کشاورزی که دارم آبیاری می‌شوند.

وی افزود: از این درختان به عنوان بادشکن نیز استفاده می‌شود و در ثبیت آب و هوا، خاک و همچنین حاصلخیزی خاک و رونق محصولات کشاورزی ما بسیار موثر است.

تولید سالانه یک میلیون اصله نهال در شهرستان دهلران

نصرالله پارسه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران گفت: شهرستان دهلران با وسعتی معادل حدود 7 هزار کیلومتر مربع، بیش از 85 درصد مساحت آن را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد و سالیانه یک میلیون اصله نهال در شهرستان دهلران تولید می‌شود؛ در این شهرستان ۳ نهالستان گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری وجود دارد که ظرفیت تولید نهال این نهالستان یک میلیون نهال در سال است. 

وی افزود: این میزان نهال در سطح ۳ هزار هکتار از اراضی شهرستان کشت شده و توسعه کشت زراعت چوب در راستای خوراک کارخانجات صنایع چوب و صنایع وابسته در کشور است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران ادامه داد: در سال جاری ۴ هزار و ۵۰۰ تن چوب به ارزش ۴۰ میلیارد ریال از سطح اراضی شهرستان برداشت شده است؛ درخت اکالیپتوس یک گونه سریع رشد در مناطق گرمسیری است و می‌تواند علاوه بر تامین چوب مورد نیاز کشور در بازه‌ی زمانی ۳ سال صرف اقتصادی برای کشور و کشاورزان داشته باشد.

وی گفت: طرح کاداستر یکی از اقدامات مهم ۹ گانه اعلامی از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال جاری است که در این خصوص با تعامل خوبی که بین منابع طبیعی و ثبت اسناد وجود دارد، فرآیند کاداستری شدن اراضی ملی از روند رو به رشدی در شهرستان برخوردار است و تا پایان سال جاری کاداستر اراضی ملی در شهرستان دهلران به اتمام خواهد رسید.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران تصریح کرد: یکی از مناطقی که باید کشاورزان در بحث زراعت چوب مشارکت کنند، بخش دشت عباس است چرا که با بالا آمدن آب‌های زیرزمینی در این بخش مستعد کاشت و اجرای طرح زراعت چوب است که خوشبختانه کشاورزان از اجرای این طرح استقبال کردند.

پارسه بیان کرد: یکی از برنامه‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع در بحث توسعه زراعت چوب در کشور در سال جاری، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان با نرخ ۱۳ درصد است. 

وی خاطرنشان کرد: کشاورزانی که حاشیه مزارع خود را به طرح زراعت چوب اختصاص دهند بعد از تشکیل پرونده به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات به ازای هر هکتار ۷۸ میلیون ریال معرفی می‌شوند./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار