مدیر کل اداره استاندارد استان ایلام
مدیر کل اداره استاندارد استان ایلام گفت: شهرداری نبایستی با شهربازی دارانی که گواهی استاندارد ندارند عقد قرار داد کند، اما بعضا این موضوع نادیده گرفت می‌شود.
کد خبر: ۹۳۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵ 23 January 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ مهناز همتی با اشاره به سال جهش تولید، گفت: اداره استاندارد در کنار تولید کننده است و هرگز در مقابل آن قرار نمی‌گیرد و برای پروانه‌های استاندارد تمام ضوابط را مد نظر و سرعت صدور پروانه را افزایش می‌دهد.

وی افزود: سازمان استاندارد بر اساس رسالت‌های ذاتی که در سازمان ملی استاندارد برای آن در نظر گرفته می‌شود برنامه‌ها و ماموریت‌های خود را دنبال می‌کند که برای صدور پروانه در سال ۹۹، ۲۵ پروانه ملی استاندارد مصوب شده که اکنون ۲۶ پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شده‌ است.

مدیر کل استاندارد ایلام تصریح کرد: برای صدور پروانه استاندارد ضوابطی در نظر گرفته می‌شود که بایستی با استاندارد انطباق داشته باشد؛ از جمله این ضوابط کنترل کیفیت محصولات تولیدی و مطابق با استاندارد است که بایستی مدنظر قرار گیرد.

این مسئول در خصوص پروانه‌های استاندارد که در سالیان گذشته صادر شده است، افزود: واحدهای تولیدی که مطابق با استاندارد و همچنان فعال هستند، تمدید پروانه می‌شوند اما واحدهای تولیدی که شرایط استمرار آنها از جمله استعفای مدیر کنترل کیفیت آن واحد تولیدی، پایین بودن کیفیت استاندارد و توقیف و غیر فعال شدن خط تولید سبب می‌شود، پروانه استاندارد که در سالیان گذشته به واحد تولیدی داده شده تعلیق یا ابطال شود.

همتی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون پروانه استاندارد ۷ واحد تولیدی ابطال و ۵ واحد تعلیق شده است تصریح کرد: برای رفع مشکل واحدهای تولیدی تعلیق شده فرصت زمانی ۶ ماهه داده می‌شود که در این مدت واحد تولید حق استفاده از علامت استاندارد به صورت گسترده را ندارد و تنها با شرایط خاص و ویژه می‌تواند تولید داشته باشد که در صورت رفع مشکل، رفع تعلیق انجام و اگر نتواند مشکلات را رفع کند در کمیته علائم رای به ابطال پروانه داده می‌شود.

وی با اشاره بر اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۱۶ بازرسی از واحدهای تولیدی و تاسیسات گازی صورت گرفته است، ادامه داد: بازرسی فنی از واحدهای تولیدی بعضا هر سه ماه یکبار به صورت مستمر انجام می‌شود و اگر واحد تولیدی شرایط ویژه و خاصی داشته باشد مثلا تولید گاز اکسیژن که با توجه به شرایط کرونا افزایش یافت هر روز هفته بازرسی و نمونه برداری به صورت مستمر انجام خواهد شد.

 همتی ادامه داد: همچنین به منظور کنترل کیفیت واحدهای تولیدی از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۱۶ نمونه از محصولات واحدهای تولیدی، نمونه برداری شده و این نمونه‌ها در آزمایشگاه‌هایی که از سوی سازمان ملی استاندارد معرفی شده‌ یا آزمایشگاه‌های خود اداره استاندارد، مورد آزمون قرار گرفته‌اند.

مدیر کل اداره استاندارد در خصوص محصولاتی که در استان‌های دیگر در بازار مصرف به دست مصرف‌کننده می‌رسد، گفت: اداره استاندارد موظف است که بر این محصولات نظارت داشته باشد و در قالب طرح طاها که در سراسر کشور از سال 84 شروع شده و همچنان ادامه دارد علامت استاندارد و سایر موارد آن را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: بیش از ۳ هزار و ۷۷۲ مورد بازرسی از ابتدای سال تا کنون از مراکز عرضه انجام شده است و بعضاً این محصولات فاقد علامت استاندارد بوده که واحد صنفی حق فروش آن محصولات را ندارد و به مکانی اصلی عودت داده شده است.

همتی در خصوص استاندارد اجباری برای تولید خدمات گفت: خدمات آسانسور، معاینه فنی موتورخانه، خدمات و تجهیزات بازی، CNG و ترازوهای اصناف مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان به گواهی ادواری آسانسور توجه‌ای ندارند، ادامه داد: در سال جاری ۲۱۷ بازرسی فنی از آسانسورها انجام شده و تاییدیه ایمنی ۸۷ آسانسور که اعتبار یک ساله دارد، صادر شده؛ تاییدیه اولیه آسانسور به ساختمان در حال ساخت داده می‌شود و برای پایان کار نیز گواهی استاندارد صادر می‌شود اما بعد از یک سال گواهی ایمنی ادواری آسانسور بایستی تمدید شود که متاسفانه این قسمت مغفول مانده است.

مدیر کل اداره استاندارد تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۵۹ آزمون نازل جایگاه عرضه سوخت مایع و همچنین ۸۳ آزمون باسکول‌های وسایل نقلیه چرخدار جاده‌ای انجام گرفته است.

وی گفت: سنجش ترازوهای صنفی به بخش خصوصی واگذار شده و ۸۰۰ مورد بازرسی انجام شده است همچنین ۷ مورد بازرسی از ۲۲ جایگاه عرضه سوخت در استان نیز انجام شده است.

 همتی در خصوص استاندارد وسایل بازی تصریح کرد: وسایل بازی به مدت ۳ ماه از نظر استاندارد مورد بررسی قرار می‌گیرند و همچنین وسایل بازی که با شهرداری قرارداد دارند بایستی شهرداری تنها با بهره بردارانی که تجهیزات و گواهی دارند قرار داد ببندد اما گاهی ممکن است شهرداری بدون توجه به این مسئله با بهره برداران قرارداد بسته که به مراجع قضایی با حکم اماکن ارجاع داده می‌شوند. 

همتی با اشاره بر اینکه تخلفات واحدهای تولیدی به دادگستری و واحدهای صنفی به تعزیرات حکومتی اعلام می‌شود، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ پرونده تخلف در واحدهای تولیدی به دادگستری و ۵۹ پرونده تخلف نیز از واحدهای صنفی به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده است.

وی در خصوص واحدهایی که مهر استاندارد دارند و استاندارد آنها معتبر است، گفت: شهروندان باید دقت کنند که بر روی محصولات حتما نشان استاندارد و کد ۱۰ رقمی زیر آن حک شده باشد و در  صورت مشکوک شدن به تقلبی بودن آن کالا، کد ۱۰  رقمی را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار