توجه به احداث گلخانه‌ها علاوه بر بهبود کیفی و کمی محصولات می‌تواند فرصتی مناسب برای اشتغال‌زایی افراد نیز باشد
کد خبر: ۹۳۴۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰ 23 January 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ با توجه به نیازهای روزافزون بازار برای تولید گل و گیاهان زینتی و همچنین سبزی و صیفی‌جات خارج از فصل با گذر زمان نیاز به بخش کشاورزی بیشتر شد، اما از طرفی نیز کم‌آبی، خشک‌سالی، سرما، گرد و غبار، سیل و... مشکلاتی را در بخش کشاورزی پدید آورد و از این‌رو یکی از راه‌ حل‌های مدرن که برای مبارزه با گرما سرما و کم‌آبی و... پدید آمد ایجاد گلخانه بود.

همچنین در مناطقی که دارای آب‌وهوای سرد یا گرم است و یا با مشکل کم آبی روبرو هستند احداث گلخانه بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات است و امروزه کشت محصولات گلخانه به یکی از سودآورترین بخش کشاورزی تبدیل شده است.

از دیگر مزایای کشت گیاهان گلخانه‌ای می‌توان به ایجاد اشتغال چندین نفر در هر هکتار از گلخانه و ارزآوری فوق‌العاده بخصوص در تولید گل و گیاهان زینتی اشاره کرد.

مزایای کشت گلخانه‌ای 

در این راستا سعیدیعقوبی کارشناس گیاهان گلخانه‌ای ایلام، گفت: از جمله مزایای کشت گیاهان گلخانه‌ای افزایش تولید در واحد سطح (به عبارت دیگر 10 برابر هوای آزاد) است. 

وی افزود: تولید بیش از یک محصول در سال و افزایش کیفیت محصول تولیدی از دیگر مزایای کشت گیاهان گلخانه‌ای است.

این کارشناس تصریح کرد: کشت محصولات گلخانه‌ای برای صرفه جویی در مصرف آب و  استفاده از اراضی غیر قابل کشت نیز تاثیر گذار است.

  یعقوبی بیان کرد: عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازارییابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار، توام کار و تولید محصول در تمام فصلهای سال با توجه با امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه، ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای جوانان و کار آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل های پاییز و زمستان از دیگر مزایایی است که کشت گیاهان گلخانه ای به دنبال دارد.

گلخانه‌های موفق استان ایلام

با توجه به فوایدی که ذکر شد شاهدیم در استان ایلام  برای پیشرفت در صنعت کشاورزی و کاهش مشکلات موجود در این بخش مجتمع‌هایی در سطح استان راه اندازی شده و مجتمع‌هایی نیز در حال ساخت هستند.

از جمله مجتمع‌های ساخته شده در استان که زمینه اشتغال چندین نفر را فراهم کرده است می‌توان از مجتمع ۱۳ هکتاری در هلیلان، مجتمع ۸ هکتاری در صالح اباد ودیگر مجتمع‌های در حال احداث نام برد.

اشتغالزایی از طریق کاشت گیاهان گلخانه‌ای

بابک افراز مدیر بخش باغبانی گفت: تا کنون یک مجتمع گلخانه‌ای ۱۳ هکتاری در هلیلان احداث شده که پیش بینی می‌شود به ازای هر هکتار برای ده نفر که از نیروهای بومی هستند ایجاد اشتغال کرده است.

وی افزود: تا کنون اعتبار اختصاص داده شده به این گلخانه برابر ۲۱ میلیارد برآورد شده است.

مدیربخش باغبانی تصریح کرد: مجتمع گلخانه‌ دیگری نیز با وسعت ۸ هکتار در صالح آباد احداث شده که تسهیلات به کار رفته در این مجتمع برابر ۲۸ میلیارد تومان است.

افراز با بیان اینکه این مجتمع برای ۸۰ نفر اشتغالزایی کرده است اظهار کرد: در این مجتمع‌ها عمدتا سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل نظیر خیار، گوجه، بادمجان کاشته می‌شود.

این مسوول افزود: خوشبختانه محصولات گلخانه‌ای بازار فروش خوبی دارند ومشکلی برای فروش آنها وجود ندارد؛ در حال حاظر نیز در حال انجام زیر ساخت‌هایی برای احداث دو مجتمع ۱۰۰ هکتاری و ۱۵ هکتاری برای احداث هستیم.

بابک افراز در پایان بیان کرد: کاشت محصولات گلخانه‌ای موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی و بهره وری در آب و اشتغال‌زایی می‌شود که همین امر موجب شده در تلاش باشیم تا گلخانه‌های بیشتری در سطح استان احداث کنیم.

اهداف گشت گیاهان گلخانه‌ای

سعید یعقوبی کارشناس گیاهان اظهار کرد: کشت گیاهان گل خانه به منظور افزایش میزان تولید محصول در واحد سطح،کمک به رشد و نمو چرخه اقتصادی محلی و بومی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: با راه اندازی این نوع از کسب و کارها، زمینه افزایش فعالیت‌های اقتصادی در شهرهای بزرگ و کوچک و بخصوص مناطقی که از لحاظ اقلیمی شرایط مساعدی را دارند، فراهم می‌شود و همچنین در مصرف آب و انرژی با توجه به خطر خشکسالی و کم آبی نیز صرفه جویی می‌شود.

گفتنی است، کیفیت محصولات گلخانه‌ای به دلیل استفاده بذر خالص بسیار بالا بوده که خود به اهمیت اقتصادی این تولید کمک می‌کند و جلوگیری از کوچ و مهاجرت کشاورزان و زارعان از منطقه و شهر یا روستای خود به شهرهای دیگر نیز از مزایای مهم توجه به سرمایه گذاری روی گلخانه‌ها می‌باشد.

معایب کشت گلخانه‌ای

یعقوبی در ادامه تصریح کرد: همانگونه که هر فعالیتی مزایا و معایبی دارد در خصوص معایب کشت گیاهان گلخانه‌ای می‌توان به هزینه اولیه زیاد اشاره کرد که قسمت عظیم این هزینه صرف احداث گلخانه می‌شود که البته در صورت سود مند بودن محصول تولیدی این هزینه حداکثر در سه سال برگشت داده می‌شود.

با این وجود از دیگر معایب آن میتوان از نیاز به مراقبت دایمی کشت گیاهان گلخانه‌ای نام برد که برخلاف کشت در هوای آزاد که با مراقبت کمتر می‌توان به سود قابل توجهی دست یافت، در کشت گلخانه‌ای حتی لحظه‌ای غفلت می‌تواند خسارت جبران ناپذیری وارد کند./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار