کد خبر: ۹۴۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶ 15 February 2021

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به نکات مثبت و ایرادات اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: این بودجه همچنان در تحقق شاخص های کلان اقتصادی مانند افزایش سرمایه گذاری، کاهش نرخ بیکاری، کاهش نرخ تورم، افزایش درآمد سرانه، بهره وری کل عوامل تولید، کاهش هزینه های مصرفی و نهایتاً عدم توفیق در کنترل نوسانات بازار سرمایه ناکارآمد است.

 حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگاران در خصوص اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: اصلاحیه لایحه بودجه که تقدیم مجلس شده است، این بودجه همچنان در تحقق شاخص های کلان اقتصادی مانند افزایش سرمایه گذاری، کاهش نرخ بیکاری، کاهش ظریب جینی، کاهش نرخ تورم، افزایش درآمد سرانه، بهره وری کل عوامل تولید، کاهش هزینه های مصرفی، صادرات غیر نفتی کالا و خدمات و کاهش واردات و نهایتاً عدم توفیق در کنترل نوسانات بازار سرمایه که در برنامه ششم بر این شاخص ها تاکید شده، ناکارآمد جلوه می کند .

وی در تکمیل سخنان خود افزود: اما با وجود این نقایص یاد شده، دولت توانسته تا حدودی اشکالات و ابهامات و نواقص لایحه قبلی را مرتفع نماید.

نکات مثبت اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به کاهش نسبی هزینه ها به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان، این موضوع را اتفاق مبارکی در بودجه ۱۴۰۰ برشمرد و گفت: از موارد مثبت این بودجه باید به کاهش برداشت از صندوق توسعه ملی از ۷۵ هزار میلیارد تومان به ۳۶ هزار میلیارد تومان نیز اشاره کرد.

حاجی بابایی به درآمدهای مالیاتی نیز اشاره کرد و افزود: واقعی کردن درآمدهای مالیاتی از ۳۱۷/۶ هزار میلیارد تومان به ۳۶۶/۹ هزار میلیارد تومان نیز یکی از نکات قابل ملاحظه در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ می باشد.

وی در تبیین بند دیگری از نکات مثبت اصلاحیه بودجه تصریح کرد: شفاف سازی و کاهش میزان اتکاء به نفت و حذف پیش فروش نفت به میزان ۷۰ هزار میلیارد تومان و بسنده کردن به میزان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز نیز در اصلاحیه لایحه بودجه مورد توجه قرار گرفته است، که البته فروض سه گانه میزان صادرات، قیمت هر بشکه و قیمت ارز در تحققق این مبلغ روشن نیست.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: کاهش کسری تراز عملیاتی از ۳۱۹ هزار میلیارد تومان به ۲۸۵ هزار میلیارد تومان در این بودجه مد نظر قرار گرفته است، همچنین جابجایی منابع پیش بینی شده در بند «ه» تبصره ۴ به میزان ۲/۸ میلیارد یورو از صندوق توسعه به بودجه عمومی دولت از محسنات دیگر این اصلاحیه است.

حاجی بابایی اظهار داشت: بندهائی از ماده واحده که به شفافیت لایحه کمک می کند. از جمله جزء ۲ بند «ب» تبصره ۱ حذف شده است.

وی به نگاه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ به کنترل تورم نیز گریز زد و بیان داشت: پیش بینی کنترل نسبی تورم از طریق کنترل قیمت ارز در طول اجرای بودجه در سال ۱۴۰۰ بویژه ارز مورد نیاز دارو و کالاهای اساسی از محورهای مثبت مورد توجه دولت در اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ می باشد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: افزایش نسبت درآمدها به اعتبارات هزینه ای از ۵۰ درصد به ۵۶ درصد نیز ار نکات مثبت این اصلاحیه است.

ایرادات و کاستی های اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰

حاجی بابایی در بخش دیگری از این گفتگو به ایرادات و کاستی های اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: افزایش ۳۵ هزار میلیارد تومان بند «و» تبصره ۲ یعنی از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان به ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بدون لحاظ در سقف ماده واحده از موارد ضعف این اصلاحیه است.

وی افزود: افزایش تهاتر موضوع بند «و» تبصره ۵ از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۳۵ هزار میلیارد تومان را نیز یکی از ایرادات اصلاحیه برشمرد و افزود: عدم شفافیت سقف ماده واحده به دلیل عدم لحاظ ارقام بند «و» تبصره ۲ و بند «و» تبصره ۵ و تبصره ۱۴ که تخلف از قانون برنامه ششم محسوب می شود ،از موارد نقصان این اصلاحیه است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد و کاهش فاصله طبقاتی را بسیار مهم دانست و گفت: عدم رعایت عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد و کاهش فاصله طبقاتی متناسب با تورم، همچنین عدم توجه کافی به اقشار کم درآمد جامعه متناسب با تورم وجود دارد، از ایراداتی است که متاسفانه در اصلاحیه لایحه بودجه نیز مد نظر قرار نگرفته است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار