آری امروز مسئولین ارشد کشوری به جای تغییر نگاهشان به مردمان این سامان و صاف کردن بدهی اشان به مردان وزنان این دیار و پرداخت طلب های مردمان دیار آلامتو وحق الزحمه اشان از مرزداری ،با همان نگاه دهه شصتی رایج !با تصمیمات ناروا وتبعیض آلود تیزی بر گلوی آنان می گذارند !
کد خبر: ۹۴۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵ 17 February 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::بررسی مجموعه اتفاقات وتحولات مدیریتی در راس هرم قدرت که منجر به تاثیر گذاری مستقیم بر روند توسعه استان محرومی همچون ایلام شده است ،انسان را یاد جمله معروفی می اندازد که دهه پنجاه وشصتی ها در مواجهه با تبعیض های مسئولین ارشد کشوری نسبت به استان ایلام در محاوراتشان از آن استفاده می کردند .

دقیق به یاد ندارم سر چه موضوعی این ادبیات در محاورات ایلامیان پدید آمد،درباره صحت وسقم آن هم اطلاع دقیقی ندارم بنابراین نمی توانم آن را به صورت قاطع تایید یا رد کنم،اما همین ر ابه یاد دارم که در دوران جنگ تحمیلی یکی از مسئولین در واکنش به پیشروی های ماشین جنگی حزب بعث و اشغال مناطقی از کشور گفته بود ؛"حالا ایلام هم نباشد چه اتفاقی برای کشور می افتد !؟"

بارها وبارها این جمله را در گپ وگفت های کوچه وبازاری و در  گعده های خودمانی آن دوران شنیده ام ! اما هنوز چند صباحی از آغاز جنگ تحمیلی نگذشته بود که همین ایلامیان با اسلحه ومهمات خودشان ،با غیرت ومردانگی در مقابل تهاجم دشمن ایستادگی کرده وماشین جنگی پر قدرت دشمن را در تنگه های متعدد زمین گیر کردند .

اولین عملیات جنگی موفق بدست همین عشایر ایلامی رقم خورد ،با وجود کمترین جمعیت ،لشکر مردمی تشکیل دادند ،بیشتر سهم از شهدا و جانبازان نسبت به جمعیت  را همین ایلامیها در راه دفاع از آب وخاک این مملکت به خود اختصاص دادند!

تا پایان جنگ جانانه ماندند ! بهترین دوران  زندگی اشان را در گرما وسرما در زیر چادرها سپری کردند ،نه تنها سرزمین خودشان را رها نکردند بلکه در جاهایی میزبان آورگانی از دیگر استانها نیز شدند ،تا ثابت کنند بود ونبودشان تا چه اندازه معادلات کشوری وبین المللی را بر هم می زند!

جنگ با تمام فراز ونشیب هایش تمام شد !حتی در بازسازی هم همان نگاه حاکم بر مدیران کشوری مانع از تکمیل بازسازی مناطق جنگ زده شد ،چرا که پرونده بازسازی استان خیلی زودتر از موعود در کشو میز کار مدیران بایگانی شد تا مردم استان نتوانند آسیب های ناشی از جنگ را ترمیم کنند.

جنگ و بازسازی که تمام شد ،با روشدن پرونده های نفت وگاز رژیم سابق ،معلوم شد همین ایلامی که زمانی بود ونبودش برای مسئولین کشوری تفاوت چندانی نداشت ،روی دریایی از نفت وگاز خوابیده است .حتی استخراج نفت وگاز خارج از تصورش هم نتوانست بخشی از گلیم گرفتار شده مردم این سامان را از میان کل ولای تبعیض و دوگانگی ها خارج نماید .

از بالای ایلام که نظاره کنی از هرجای آن آتش فلرهای نصب شده بر میادین نفت وگازش نمایان است !اما سهم مردمان این دیار از تمامی زخم هایی که برای پاسبانی از انقلاب به جان خریدند ،سفره های خالی و آلاینده هایی است که زیباترین داشته هایشان ،یعنی هوای بکرش را از آنان گرفته است !

سهم آنان بیکاری جوانان تحصیل کرده رانده شده از خانه وکاشانه ایست که ققنوس وار درمیان آتش نفت های انتقال یافته این سامان به دیار ازآنان بهتران می سوزند و پدران ومادرانشان باید تا پلک می بندند با تصویر پیکرهای مچاله شده عزیزانشان سر بر بالین نهند!

سهم جوانان این دیار  از سفره انقلاب ،تحصن ها ،کمپین ها وفریادهایی است که به هیچ جایی نمی رسد ،چیزی اضافه تر از سهمشان هم مطالبه نکرده اند !آنان می خواهند خود مدیر داشته هایشان باشند ،نه اینکه داشته هایشان سهم رونق وشکوفایی دیگران باشد !

آری امروز مسئولین ارشد کشوری به جای تغییر نگاهشان به مردمان این سامان و صاف کردن بدهی شان به مردان وزنان این دیار و پرداخت طلب های مردمان دیار آلامتو وحق الزحمه اشان از مرزداری ،با همان نگاه دهه شصتی رایج !با تصمیمات ناروا وتبعیض آلود تیزی بر گلوی آنان می گذارند !

تصمیم گیری برای رتق وفتق امور وگره گشایی از مشکلات توسعه ای این دیار همچنان آلوده به نگاههای تبعیض آلودیست که نشان دهد درب همچنان بر آن پاشنه می چرخد!

درحالیکه شرایط برای به سرانجام رسانیدن چند پرونده متاثر در توسعه استان یعنی ،دفتر نفت وگاز ،طرح های اربعین ،طرح منطقه آزاد تجاری مهران ،طرح های زیرساختی و مرزی بر روی میز تصمیم گیری مدیران ارشد کشوری قرار دارد به فاصله کمتر از شش ماه تا پایان عمر دولت ،برای رهایی از چالش های مدیریتی استان همسایه ،استاندار ایلام  جابجا می کنند !

ما نمی گوییم که قاسم سلیمانی ید بیضایی دارد ،با انگشت اشاره ماه را دو نیمه کرده ،آتش برایش گلستان شده یا با دم شفا بخشش بیماران جزام و پیسی را شفا می بخشد !اما این رامی دانیم مدیری که نزدیک به چهار سال سکاندار مدیریت این استان شده و با چم وخم امور آگاهی یافته و با پرونده های توسعه ای استان آشنا شده  است ،بهتر از هر کس دیگری می تواند این پرونده ها را به سرانجام برساند.

آیا اینکه مدیران کشوری برای فرار از چالش های مدیریتی خوزستان و بیرون کشیدن لای قبای خود از گل ولای سوء مدیریت های موجود در این استان ،در این برهه حساس در میان امواج ناملایمات ،کشتی مدیریت استان را بی سکاندار رها کنند !تعبیری جز  همان جمله  "اگر ایلام نباشد چه اتفاقی برای کشور می افتد" ،ندارد؟! مسئولین باید بدانند بد موقعی تیزی بر گلوی ایلام گذاشته وسرش از تن جدا کردند !!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
هر روز نبودن دشتکی برای ایلام و ایلامی برکتی وصف ناپذیر است!!! مگر این آقا غیر از وعده و وعید توخالی و ادبیات نامأنوس و دشتکی چیز دیگری برای ایلام داشت! کل کل بی حاصلش با میرزایی و فرصت سوزی های این فرد لجباز و کم سواد را چه زود فراموش کردین!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
با سلام و ضمن تشکر از شما ، مطلب قابل تاملی بود اما انتظار می رود اشتباه املایی در سایت شما و در این گونه متنها دیده نشود .مثلا بدهی شان را بدهی اشان را نوشته اید و چندبار هم تکرار کرده اید . نکته بعدی اینکه ما چقدر خوبیم که عنصر همیشه بیمار و غائب مثل دشتکی میشه ناجی ما
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
سلام آقای اسدی مطمئن باش اگردشتکی هم نباشدتنها اتفاقی که می افتدفقط آمارجعلی کم میشه .می دانم اجازه انتشا ر نمدهید
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
ایلام از روز اول آفرینش بی سر بدنیا آمده بود خواهشا تقصیرو گردن مسئولان بی خیال کشور نیندازین.
استانی بدون سینما.
استانی که بیماراش برای مداوا راهی کرماشان ،اهوازو پایتخت میرن. اگه دوتا پزشک خوب باشه اینها چرا باید برن.
استانی که هرسال ته دیگ بودجه بهش میرسه بعضی وقتا هم هست بقیه استانا گرسنه ان ته دیگو هم نمیزارن یا مهمان میاد
بگم بگم یا قانع شدین؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار