مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان:
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های ایلام با بیان اینکه بهترین منبع سبک زندگی اسلامی قرآن است، گفت: سبک زندگی اسلامی زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی و تمدن مهدوی است.
کد خبر: ۹۴۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰ 22 February 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر غلامرضا غیاثی، در نشست گام دوم انقلاب و سبک زندگی اسلامی، اظهار داشت: مفهوم سبک زندگی یا به این مفهوم که زندگی چیست در سال ۱۹۲۹ رسمیت پیدا کرد و مورد مباحث تئوریک علمی و پژوهشی قرار گرفت، اما تاریخچه و طراحی سبک زندگی به نوعی در ایجاد رسالت و آغاز رسالت پیامبر گرامی اسلامی قرآن کریم و در سیره‌ پیغمبر اسلام طراحی شد.

وی با بیان اینکه امروز به دنبال سبک زندگی اسلامی هستیم و بهترین منبع سبک زندگی اسلامی قرآن است، تاکید کرد: به این اصطلاح در نگاه روانشناسان، جامعه‌شناسان و مردم‌شناسان به آن پرداخته شده و نظریات، محتواها، کتاب‌ها و مقالات بسیاری هم در این موضوع در طول تاریخ تدوین و تعریف گردیده است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام با بیان اینکه سبک زندگی فرد همان رفتار شخصیتی فرد و مبتنی بر نگرش‌های اجتماعی و فردی در بستر جامعه و گروه‌ها است، ابراز داشت: سبک زندگی اصطلاحی مشترک بین جامعه‌شناسی و روانشناسی است و تعریف آن نشان می‌دهد که زندگی از نظر محتوایی یک بستر وسیعی را در بر می‌گیرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام عنوان کرد: سبک زندگی ما در ابتدا نگرش‌ها و باورها و رفتارهای فردی است که به رفتارهای خانوادگی یا رفتارهایی اجتماعی و سپس به گروه‌هاو جامعه تسری پیدا می‌کند و این بستر توسعه پیدا می‌کند و روش ارتباطی و تعاملی سطح اجتماعی جوامع و ملت‌ها می‌شود و در نهایت ممکن است ما روزی به اینجا برسیم که سبک زندگی و روش های زندگی بشری در جوامع مختلف یکسان و مشترک یا نزدیک به هم داشته باشیم.

غیاثی افزود: در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری که تأکید می‌شود دنبال تشکیل یک امت واحد یا دنبال ایجاد شجره طیبه برای برای آحاد بشریت هستیم، یعنی اینکه سبک زندگی ملل اسلامی در تمدن نوین اسلامی و در آخرالزمان قطعاً به یک سیاق خواهد بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام گفت: غرب و دشمنان دنبال این هستند که زندگی غربی را در جوامع اسلامی و خصوصاً کسانی که در حوزه انقلاب اسلامی وارد کنند و ما باید در یک دورنما طرح و نقشه زندگی اسلامی را طراحی و وارد عرصه زندگی کنیم.

غیاثی ادامه داد: بر اساس بیانیه گام دوم و نگاه مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی اسلامی، سبک زندگی اسلامی، تشکیل دهکده جهانی و صلح بین‌الملل جهانی را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند، چون سبک زندگی اسلامی تمدن نوین اسلامی و فراتر از تمدن نوین اسلامی تمدن آخرالزمان و تمدن مهدوی را می‌سازد و قرآن نیز به این مهم بشارت داده است.

وی با تأکید بر اینکه با سبک زندگی اسلامی حیات طیبه انسانی در آخرالزمان محقق خواهد شد، اضافه کرد: عامل اول و اساسی در نگاه قرآن و مقام معظم رهبری برای تحقق سبک زندگی اسلامی زندگی مومنانه و قرآنی و عامل بودن به علوم مرتبط با این حوزه است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام با تأکید بر اینکه رفتارها از نگاه قرآن باید مبتنی بر علم و ایمان باشد و همین اساس سازواره و طرح واره شخصیت انسان را تشکیل می‌دهد،گفت: قرآن به عنوان برنامه زندگی انسان مسلمان، بیش از هر منبع دیگری انسان را به رفتار مبتنی بر علم تشویق می‌کند و تأکید می‌کند که انسان باید خود را از مذبذب بودن نجات دهد.

وی اظهار کرد: کسانی که علم معنوی و دینی را کسب نموده‌اند، نمی‌توانند به یک سبک زندگی تمام عیار ظاهری سبک زندگی غربی امروز تن بدهند، چون زندگی غربی در قالب و محدوده تجربه و حس است و آخرت‌گرا نیست.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه ما باید در زندگی دنبال معنویت و ایمان باشیم و این اساس سبک زندگی اسلامی است که معرفت را برای ما به ارمغان می‌آورد، بیان داشت: ایمان یعنی علمی که داده‌های معنایی و روحانی را وارد زندگی ما می‌کند و از زندگی ما یک زندگی مومنانه می‌سازد.

غیاثی با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی در زمینه‌های مختلف تعهدآور است، تصریح کرد: این تعهد در ابعاد مختلف زمینه‌ساز حرکت به سمت حیات طیبه انسانی است که در گام دوم بر آن تأکید شده است.

این نشست با همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام و با همکاری دانشگاه‌های ایلام، علمی کاربردی، علوم پزشکی و پیام نور برگزار گردید./ح

 

بیشتر بخوانید

برگزاری دوره‌ آموزشی سبک زندگی اسلامی در ایلام

سبک زندگی اسلامی در آموزه های امام حسن عسکری (ع)

لزوم احیای سبک زندگی اسلامی در جامعه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار