هرچند مسئولین این حوزه نیز تنها بر انکار وتکذیب ها در خصوص روند شیوع ویروس جهش یافته متمرکز شده اند ،اما این پاک کردن صورت مساله چیزی از واقعیت اظهر من الشمس پراکندگی ویروس کرونای انگلیسی در مناطقی از استان خصوصا شهرستان دهلران کم نخواهد کرد .
کد خبر: ۹۴۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲ 27 February 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::به رغم تمامی هشدارها و تذکرات جدی مسئولین بهداشت ودرمان در خصوص آغاز پیک چهارم شیوع کرونا ،اینک این ویروس با رنگ ولعاب جدیدی در شهرها و روستاهای ما ظاهر شده است. همزمانی آغاز پیک چهارم شیوع کرونا با کنار گذاشتن پروتکل ها از سوی بخش قابل توجهی از مردم،حضور پرتعداد مردم در بازار وخیابان برای استقبال از سال جدید و استمرار روند عادی انگاری ها باعث شده تا نگرانی ها از این پیک نسبت به پیک های قبلی تشدید شود.

از آنجاییکه زنگ خطر پیک چهارم کرونا را نسل جدیدی از این ویروس تحت عنوان کرونای جهش یافته انگلیسی به صدا در آورده است و سرعت انتشار ودر برگیری سنین پایین از مشخصه های این ویروس جدید به شمار می رود ،این موضوع می تواند بدلایل پیش گفته شده ،بخش اعظم کشور را در برگرفته وهمین امر باعث شود تلفات این پیک به مراتب بیشتر از درگیری های یکسال گذشته سنگین تر باشد.

به عقیده کارشناسان ،هرچند در ویروس جهش یافته انگلیسی تغییراتی حاصل شده است ،اما شیوه مقابله و پیشگیری با آن هیچ تفاوتی با ویروس اصلی کرونا نداشته وبا بازگشت سریع مردم به پروتکل های یکسال پیش ورعایت دستورالعمل های پیشگیرانه می توان با موفقیت این پیک را هم پشت سر گذاشت .

اما از کنار این واقعیت تلخ نمی توان عبور کرد که نه مردم ما مردم یکسال پیش هستند و نه سازمان ستاد کرونا و دستگاههای مسئول از انسجام یکسال پیش برای رویا رویی با پیک جدید برخودار است ،همین موضوع باعث شده تاحساسیت ها برای مقابله با این ویروس فزونی یابد .

مردم ما باید به این سطح از درک وشناخت نسبت به روند شیوع ودرمان این ویروس رسیده باشند که نه تنها در کشور بلکه درجهان هم ،متخصصین امر به  راهکاری عملی وعلمی برای دفع این ویروس نرسیده اند وتنها راه برای عبور از شرایط پر خطر جاری همان رعایت فاصله گذاری های فیزیکی ،دستورالعمل های پیشگیرانه ،استفاده از ماسک وقید تجمعات ودورهمی هاست .

بنابراین قبول کردن این واقعیت هم چندان سخت نیست که امروز کرونای جهش یافته انگلیسی در بیخ گوش ما ایلامی ها جا خوش کرده و  پس از استان خوزستان ،ایلام ما  بیشترین آمار ابتلای به این ویروس پر خطر را از آن خود کرده است . و این برای یک استان کوچک خطرناک است!

هرچند مسئولین این حوزه نیز تنها بر انکار وتکذیب ها در خصوص روند شیوع ویروس جهش یافته متمرکز شده اند ،اما این پاک کردن صورت مساله چیزی از واقعیت اظهر من الشمس پراکندگی ویروس کرونای انگلیسی در مناطقی از استان خصوصا شهرستان دهلران کم نخواهد کرد .

مع الاسف باید گفت در ماههای اخیر یک رقابت خاموش در بین مسئولین شهرستان های متعدد استان شکل گرفت تا  برای به رخ کشیدن قدرت تهی مدیریت خویش ،به انکار واقعیت کرونا  ودست بردن در آمارها در مناطق تحت مدیریت خویش روی آورند ،تاهمین مشی خطرناک مدیریتی باعث شکل گیری گذاره غلط فرار خاموش کرونا از زندگی مردم و در نتیحه رها نمودن پروتکل ها شود .

در سویی نیز شاهدیم که با وجود حضور ویروس کرونای جهش یافته در شهرستان های جنوبی استان ،اما انسجام لازم بین دستگاهی برای کنترل این ویروس در استان وجود ندارد . از هم گسیختگی مدیریتی در دستگاههای مسئول کاملا هویداست ،بسیاری از دستورات و مصوبات صرفا جنبه تزیینی به خود گرفته وبه آن ترتیب اثر داده نمی شود .

این موضوعات نگران کننده می تواند برای استان کوچک ایلام ،مقدمه چینی برای ورود به یک بحران بزرگ قلمداد شود . از اینرو لازم است دستورات ومصوبات برای مقابله با گسترش این ویروس در دیگر شهرستان های استان یک کاسه شده وانسجام مدیریتی به دستگاههای مسئول بازگردانده شود.

دریک عملیات جنگی ،فرماندهی می تواند از میدان نبرد موفق بیرون آید که در بزنگاه بتواند تصمیمی قاطع اتخاذ نموده ومنتظر فرمان از بالا ننشیند !امروز استان ما دریک شرایط جنگی قرار دارد ،اتخاذ یک تصمیم راهبردی برای مدیریت میدان، تنها از یک فرمانده نترس ،قاطع وکار کشته بر می آید .

فرمانده میدان مقابله با کرونا در استان ایلام ،باید با در نظر داشتن تمامی جوانب امر ،تصمیمی قاطع وکارساز اتخاذ کند ،تصمیمی برای بستن تمامی معابر گسترش کرونای انگلیسی به دیگر نقاط استان ! ایجاد محدودیت در ترددها ،بستن گلوگاهها و در یک کلام اجرای قرنطینه در کانون گسترش کرونای انگلیسی ،یعنی شهرستان دهلران !

اگر مسئولین به دقت اتفاقات روزهای ابتدایی شیوع کرونا در استان قم را به یاد آورند ،قطعا به این نتیجه خواهند رسید که توسل به خرافات و ترس مسئولین از تند روها چگونه مانع از اجرای قرنطینه و گسترش آن به سراسر کشور ودر نتیجه تحمیل این حجم از خسارت مالی وجانی به کشور شد !این اتفاق می تواند به عنوان یک عبرت در تصمیم گیری مسئولین استانی ملحوظ شود !ممکن است فردا دیر شود !

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
برید گم گشید ایلامی ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار