مدت زیادی از زمانی که روزهای خاکستری کرونایی، گریبانمان را گرفت می‌گذر اما این روزها امیدی به نام واکسن برای تغییر رنگشان پیدا شده‌ که سخنان ضد و نقیض زیادی را نیز با خود به همراه آورده و برخی را حسابی بلاتکلیف کرده است.
کد خبر: ۹۴۵۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲ 04 March 2021

به گزارش تابناک قم، بیش از یکسال است که پا در کفش زندگی‌مان کرده و با وجود کوچکی‌اش مشکلات بزرگی را به وجود آورده است.

اوایل، روزهای قرنطینه را شمردیم، هشتگ در خانه می‌مانیم زدیم، دست به کار شدیم و نان و کیک و شیرینی پختیم. امید دادیم که باید از این روزها استفاده کرد، مهارت جدید یاد گرفت و کارهای عقب افتاده را انجام داد اما یک جایی چشم باز کردیم و دیدیم حساب روزها از دستمان در رفته است.

کم کم جیب‌های خالی صدایشان در آمد و دغدغه‌ها شکل دیگری گرفت؛ مشکلات اقتصادی، خانوادگی و روحی و روانی ناشی از شرایط به وجود آمده جلوی دیده شدن درماندگی کادر درمان را گرفت.

این‌گونه شد که ماسک جزئی از وجودمان شد و ماسک زدن در فرهنگمان جای گرفت. با یک اسپری ضدعفونی‌کننده بیرون زدیم و به اجبار وارد جنگی نابرابر شدیم؛ جنگی که میلیون‌ها قربانی را، چه مقصر و چه بی‌گناه روی دستمان گذاشت و به هیچ قشری رحم نکرد.

یک بهار، تابستان، پاییز و زمستان را با او گذراندیم و زمانی که ته مانده امیدمان در حال تمام شدن بود، زمزمه‌هایی امیدوارکننده از تولید واکسن شنیدیم.

برای حل این معما هیچ کشوری از تلاش دست بر نداشت تا اینکه بالاخره انتظارها به پایان رسید و آن زمزمه‌ها جای خود را به آوازی خوش دادند.

سند اولویت بندی واکسیناسیون شامل ۴ فاز است

یکی از واکسن‌هایی که این روزها کمتر کسی است که در کشور آوازه آن را نشنیده باشد واکسن روسی است که با پشت سر گذاشتن تمام شایعات ضد و نقیض بالاخره مجوز استفاده در ایران را گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از وزارت بهداشت عرضه واکسن کرونا از هر نوعی در کشور رایگان بوده و فقط از طریق شبکه بهداشت توزیع و در محل شبکه‌های بهداشتی تزریق می‌شود.

سند اولویت بندی واکسیناسیون شامل ۴ فاز است که در فاز نخست به کادر بهداشت و درمان که به طور مستقیم با بیماری کرونا سروکار دارند، سالمندان دارای بیماری زمینه‌ای شدید و جانبازان شیمیایی، تنفسی و بالای ۵۰ درصد تزریق خواهد شد.

در فاز دوم، واکسن به گروه‌های پرخطر مانند سالمندان بالای ۶۵ سال که به ترتیب سنی از ۸۰ تا ۸۵ سال، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال و ۶۵ تا ۷۰ سال اولویت بندی می‌شوند و افراد بین ۱۶ تا ۶۴ سال مبتلا به بیماری زمینه‌ای تزریق خواهد شد.

در فاز سوم، واکسیناسیون برای افراد حاضر در مراکز تجمعی یعنی اشخاصی که ریسک کمتری نسبت به فاز دو دارند در نظر گرفته خواهد شد و در نهایت در فاز ۴، تزریق واکسن برای عموم انجام می‌شود.

اختلاف نظرات در مورد تزریق واکسن کرونا

با توجه به تازگی این واکسن در سراسر جهان و شایعات بی‌پایه و اساسی که منتشر می‌شود تزریق آن علی‌رغم گرفتن مجوز سازمان بهداشت جهانی نگرانی هایی را به دنبال دارد؛ از طرفی دیگر مردم از تحمل روزانه این استرس

به ستوه آمده‌اند و تنها راه نجات از شرایط فعلی را واکسیناسیون می‌دانند.
نظرات متفاوت در این زمینه سبب شد که به سراغ اقشار مختلف جامعه رفته تا نظر آن ها را در این مورد جویا شوم.
محدثه نجفی نزدیک به دوماه است که فرزندش به دنیا آمده‌است. او در مورد واکسیناسیون بیان کرد: در دوران بارداری بسیار نگران بودم اما به لطف خدا و با رعایت موارد بهداشتی فرزندم سالم به دنیا آمد. با توجه به اینکه این واکسن به کادر درمان تزریق می‌شود به آن اعتماد کامل دارم و اگر اولویت بندی نباشد همین الان نیز حاضر به تزریق

واکسن هستم زیرا آمار ابتلای کودکان نیز در حال افزایش است و نگرانی‌ام روز به روز بیشتر می‌شود.
سارا رشیدی به عنوان دانشجویی که امکان مجازی شدن دروس عملی‌اش وجود ندارد و مجبور به حضور در دانشگاه است گفت: خانواده من در مورد این موضوع حساسیت بسیاری به خرج می‌دهند اما تعداد واحدهای عملی رشته تحصیلی من زیاد است و مجبور به شرکت در کلاس‌های حضوری هستم و باوجود رعایت دستورالعمل‌ها همواره استرس ابتلا یا انتقال ویروس به اعضای خانواده را دارم به همین دلیل با وجود اینکه در مورد عدم وجود عوارض جدی واکسن مطمئن نیستم، تابع خانواده‌ام هستم و اگر تزریق کنند من هم این کار را انجام خواهم داد.

در این میان به سراغ چند فروشنده رفتم یکی از فروشندگان گفت: شرایط سختی است؛ اگر مغازه‌مان را ببندیم ضررهای اقتصادی‌اش را نمی‌توانیم جبران کنیم و حالا هم که باز هستیم آرامش نداریم و با کوچکترین علائمی احساس می‌کنیم کرونا گرفتیم. از این شرایط خسته شده‌ایم و هر وقت نوبت واکسن زدنمان شود قطعا اقدام می‌کنیم.

از آن جایی که از سختی‌هایی که معلمان در این دوران متحمل شده‌اند بی خبر نبودم به سراغ یکی از معلمان رفتم و نظرش را در این مورد پرسیدم و گفت: با وجود تمام مشکلات آموزش مجازی اگر در اولویت تزریق واکسن روسی قرار داشته باشم حاضر به تزریق نیستم و ترجیح می‌دهم منتظر واکسن ایرانی بمانم زیرا ایرانیان در زمینه ساخت واکسن سابقه درخشانی دارند و بسیاری از بیماری‌ها را با همین روش ریشه‌کن کرده‌اند.

با یکی از دوستان که یکی از اعضای خانواده اش دارای بیماری زمینه‌ای است و در اولویت تزریق واکسن قرار دارد نیز صحبت کردم و توضیح داد: ما از زمان شیوع ویروس کرونا مشکلات بدتری هم داشتیم. واکسن‌هایی بودند که به دستور مقام معظم رهبری ورودشان به کشور ممنوع شد پس این واکسن هم اگر کارایی نداشت می‌توانست ممنوع شود؛ من ترجیح می‌دهم از چیزی که در حال حاضر در دسترس است و تأیید شده استفاده کنم تا اینکه اتفاق جبران ناپذیری را تجربه کنم.

بر خلاف افرادی که موافق واکسیناسیون هرچه سریعتر هستند با افراد مخالف آن نیز برخورد داشتم گویا این افراد هنوز از سلامت واکسن به هردلیلی مطمئن نشده‌اند و فعلا رعایت دستورالعمل‌ها را ترجیح می‌دهند.

شخصی که با مادربزرگش در یک ساختمان زندگی می‌کند و سعی می‌کنند با رعایت تمام نکات از گرفتار شدن عضو سالمند خانواده به این ویروس جلوگیری کنند اظهار کرد: شایعاتی در خصوص عوارض این واکسن شنیدم که من و خانواده‌ام را بسیار مردد کرده است و ترجیح می‌دهیم برای تزریق واکسن به مادربزرگم فعلا اقدام نکنیم و منتظر نتایج مطمئن‌تری بمانیم.

رویا معافی نیز که دانشجوی شهر دیگری است و مانند بقیه دانشجویان در حال حاضر آموزش مجازی را تجربه می‌کند در این باره گفت: فعلا به هیچ واکسنی اعتماد ندارم و سختی های آموزش مجازی و عقب افتادن برنامه‌هایم را به جان می‌خرم و سعی می‌کنم دستورالعمل‌ها رعایت کنم و مادامی که بیرون از خانه هستم چیزی نخورم تا ببینم در آینده چه پیش می‌آید.

بدیهی است که درصد بسیاری از نگرانی‌هایی که در مورد واکسیناسیون وجود دارد حاصل شنیده‌های افراد از منابع غیرمعتبر و فضای مجازی است بنابراین در این روزها هر یک از ما در مقابل نظرات ناآگاهانه و اخباری که منتشر می‌کنیم مسئولیم زیرا دامن زدن به شایعات بی‌اساس تنها بالابردن درجه وخامت و نگرانی دیگران را به دنبال دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار