به بهانه انتصاب استاندار ایلام؛
تصمیم سازان حوزه مدیریتی در وزارت کشور ودولت باید به این نکته مهم اهتمام داشته باشند که این سالها تفوق یک نگاه غلط اما رایج در سیستم کلان مدیریت کشوری به شیوه مدیریت استان ،تحت عنوان "کارآگاه آموزشی یا میدان تیر مدیریتی "  آسیب های جدی به منافع مردم استان وارد نموده و استمرار چنین نگاهی، به جز خسران منافع استان و تبخیر اعتماد مردم به مسئولین ارشد کشوری حاصل دیگری در پی نخواهد داشت.
کد خبر: ۹۴۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳ 04 March 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::در حالیکه کمتر از شش ماه تا پایان عمر دولت تدبیر وامید باقی مانده است ،تصمیم سازان دولت در واپسین روزهای بهمن ماه در اقدامی قابل تامل ،آن هم با هدف سر پوش گذاشتن بر ناکامی ها وچالش های مدیریتی استان خوزستان ،استاندار ایلام را در راس مدیریت آن استان قرار دادند.

این اقدام غافلگیرکننده ، آن هم در حالیکه برخی  از طرح های توسعه ای استان گامهای نهایی را برای عملی شدن سپری می کرد ،منشاء شکل گیری گلایه ها و انتقادات جدی از سوی قاطبه سیاسیون ،رسانه ها ،علما وروحانیون وصاحبنظران استان علیه دولت شد .

با این حال با انتصاب معاون سیاسی وامنیتی استانداری ایلام بعنوان سرپرست استانداری و تقویت احتمال انتصاب وی بعنوان سکاندار مدیریت استان ،بدلیل برخورداری از مولفه هایی برجسته ای همچون شناخت از کلیت برنامه های استان ،آگاهی واشراف به برنامه های توسعه ای روی میز و بهره مندی از دیگر شاخصه های اثرگذاری همچون اخلاقمداری ،تا حدودی گلایه ها وانتقادات شکل گرفته علیه دولت را کمرنگ نمود.

برآیند بررسی واکنشها و مواضع یکی دو هفته اخیر صاحبنظران و صاحبان اندیشه وقلم استان  در خصوص انتصاب معاون سیاسی وامنیتی استانداری ایلام (سرپرست فعلی استانداری ) بعنوان استاندار جدید ایلام ،موید شکل گیری یک اجماع کم نظیر در بین صاحبنظران،ارکان قدرت ،رسانه ها ومتنفذین استان با هر دیدگاه وسلیقه سیاسی و فراهم بودن بستر مناسب و ریل گذاری برای استمرار حرکت مدیریت استان با کمترین اخلال در برنامه های چهار ساله اخیر  استان است.

مع الاسف انتشار خبر احتمال انتصاب معاون سیاسی وامنیتی استاندار یکی از استانهای کشور بعنوان سکاندار جدید استان ایلام ،نه تنها امیدها برای تحقق برخی برنامه های توسعه ای را کمرنگ نموده بلکه جامعه نخبگان استان ایلام، تصمیمات وسیاست های اخیر دولت را با برنامه های توسعه ای استان در تضاد وتباین دیده و آن را مغایر با خواست واراده مردم استان قلمداد می کنند.

به عقیده صاحبنظران ودلسوزان استان ایلام ،در حالیکه سال 99روزهای پایانی خود را سپری کرده و پس از یکماه تعطیلات نوروزی ،کشور عملا درگیر برنامه انتخابات ریاست جمهوری وشوراهای اسلامی شهر وروستا خواهد شد .در چنین شرایطی انتصاب یک استاندار جدید اما ناآشنا با مسایل سیاسی ،اجتماعی ،اقتصادی ،فرهنگی و جغرافیای استان ،مصداق همان تمثیل "آب درهاون کوبیدن "تلقی وبه جز رزومه سازی برای آن فرد ،هیچ تاثیری در روند تحقق منافع مورد اتفاق جامعه ایلامی نخواهد داشت .

تصمیم سازان حوزه مدیریتی در وزارت کشور ودولت باید به این نکته مهم اهتمام داشته باشند که این سالها تفوق یک نگاه غلط اما رایج در سیستم کلان مدیریت کشوری به شیوه مدیریت استان ،تحت عنوان "کارآگاه آموزشی یا میدان تیر مدیریتی "  آسیب های جدی به منافع مردم استان وارد نموده و استمرار چنین نگاهی، به جز خسران منافع استان و تبخیر اعتماد مردم به مسئولین ارشد کشوری حاصل دیگری در پی نخواهد داشت.

چرا که به باور مردم وجامعه نخبگان ایلامی، نگاه غالب تصمیم سازان حوزه مدیریتی به مناصب مدیریتی استان ،نگاهی ابزاری در راستای تقویت رزومه نزدیکان و نورچشمی ها بوده و هرگز در مختصات فکری تصمیم سازان وسیاست گذاران ارشد کشوری ،منافع ،خواست ودیدگاههای جامعه ایلامی جایی ندارند.

چنانچه سیاستگذاران حوزه انتصابات و مدیرگزینی برای استان ها ،به دنبال راهی برای نفی این تصور شکل گرفته در اذهان عمومی استان ایلام باشند، این راه را باید در پاسخ این سوال مهم مردم ونخبگان استان جستجو نمایند که  اگر بناست مدیریت ارشد استان از بین معاونین استانداری استان ها انتصاب شود ،چه کسی شایسته تر از معاون سیاسی وامنیتی استانداری وسرپرست فعلی استانداری ایلام است که چهار سال به صورت مستمر در جریان کم وکیف برنامه ها وطرح های توسعه استاندار قرار داشته است ؟!

مسئولین دولت وتصمیم سازان این حوزه باید به این درک رسیده باشند که چرایی استمرار محرومیت دپو شده در استان پر ظرفیت و بهره مند از منابع غنی زیر زمینی و رو زمینی و مواهب ارزشمندی همچون مرز 430کیلومتری را باید در نگاه حاشیه ای مدیران ارشد به این استان وبی توجهی به خواست واراده مردم و نخبگان و دیدگاههای صاحبنظران ودغدغه مندان آن در مقوله مهمی همچون تعیین مدیریت استان در دوره های گوناگون جستجو نمایند.

مردم استان ایلام هرگز این دوگانگی در نگاه مدیران ارشد کشوری را فراموش نخواهند کرد که در بزنگاههای حساسی همچون جنگ ،انتخابات ،راهپیمایی ها و اخیرا نیز در رویداد مهمی همچون اربعین ،مردم استان ایلام دیده شده و در سخنرانی ها ومصاحبه ها برای تعریف ازآنان  با کمبود واژه مواجهه شده ،اما در جایی دیگر دیدگاه آنان برای مدیریت منابع استان ، دیدگاهی بلا اثر و خارج از مختصات تصمیم گیری تصمیم سازان قلمداد شود !

مسئولین باید بدانند تنها راه برون رفت استان ایلام از گرفتاریها ،قرار گرفتن استان در ریل توسعه و بالفعل سازی مزیت های اقتصادی آن ،احترام به دیدگاهها و دغدغه های مردم و جامعه نخبگان آن و مهمتر ازهمه زدودن نگاه ابزاری به جایگاههای مدیریتی استان بعنوان رزومه ساز ویا سکوی پیشرفت اطرافیان وسیاسیون است . چرا که استان ایلام نه سیبل میدان تیر مدیریتی ،نه کارگاه آموزش مدیریت و نه طرح کاد سیستم قدیم آموزشی است وصدالبته که چرخ مدیریت این استان باید بر اساس نگاه ودغدغه صاحنظران ونخبگان برآمده از بطن مردمش به گردش در آید !

بیشتر بخوانید

چرا محمد نوذری بهترین گزینه برای استانداری ایلام است ؟

چالش های سلیمانی دشتکی در خوزستان و مسیر سنگلاخی توسعه ایلام !

مسئولین ارشدکشور چگونه سر ایلام را بریدند ؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار