امسال بنا به‌ دستور ستاد ملی و استانی کرونا، ازدحام و هیاهویی که با برپایی غرفه‌های متعدد در داخل محوطه نمایشگاه‌های بین‌المللی کرمانشاه و با فعالیت دستفروشان ریز و درشت در حوالی نمایشگاه شکل می‌گرفت برای حفظ سلامت مردم خاموش شده است.
کد خبر: ۹۴۶۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵ 05 March 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،در سال های اخیر نمایشگاه بهاره از ۲۰ تا ۲۵ اسفندماه با عرضه آجیل‌ و خشکبار، پوشاک، کیف و کفش، موادغذایی و بهداشتی آماده بازدید علاقه‌مندان بود و در غرفه‌های گوناگون به‌ منظور رفاه حال اهالی و دسترسی آنها به کالاهای اساسی و سایر اقلام ضروری و پرمصرف ایام عید و جلوگیری از افزایش قیمت و تقویت جریان عرضه‌ مستقیم کالا برپا می‌شد.

ولی اکنون براساس بخشنامه‌ ستاد مبارزه با کرونا و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نمایشگاه بهاره برای مقابله با حمله گسترده کرونا لغو شده است و حتی برنامه ای برای فروش فوق العاده از سوی اتاق اصناف اعلام نشده است چرا که این کار نیز به شکل گیری ازدحام دامن می زند.

از همین رو دیگر خبری از هیاهو و شور بازار روزهای پایانی سال در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی کرمانشاه واقع در بوستان شاهد به چشم نمی خورد.

محمودی که با ایجاد غرفه در نمایشگاه بهاره به عرضه مواد غذایی اقدام می کرد، به ایرنا گفت: اصناف در دوره شیوع کرونا آسیب بسیار زیادی متحمل شدند، به‌ طوری که در اسفند پارسال خریدها بر روی دست‌شان ماند و یا حتی به فساد رسید.

وی ادامه داد: نمایشگاه بهاره فرصتی برای بهتر به فروش رفتن کالاهای اساسی و حمایت از تولید داخلی بود ولی هرجا که موضوع سلامت مردم در میان باشد اصناف نیز برای رسیدن به این هدف پای کار می آیند و حامی این دستور هستند.

محمودی ادامه داد: برای رونق به کسب و کار در ماه پایانی سال، عرضه کالا با کیفیت بالا و قیمت مناسب راهکار موثری است و از سوی دیگر فضای مجازی راه معقولانه ای برای بهتر دیده شدن به ویژه در روزهای کرونایی است.

تابع دستورات برای مقابله با ویروس هستیم

از همین رو رییس اتاق اصناف کرمانشاه به ایرنا، گفت: از ابتدای امسال تاکنون همه برنامه های نمایشگاهی با مجوز و نظارت ستاد کرونا و دانشگاه علوم پزشکی برگزار شده و خارج از دستور عمل نکرده ایم.

رضا سلیم ساسانی ادامه داد: اکنون که این ستاد و ارگان های متولی سلامت برای نجات جامعه بر لغو نمایشگاه های بهاره دستور داده اند ما نیز آن را پذیرفته ایم و هنگامی که خطر سلامت مردم در میان باشد اموری همچون سود و برگزاری نمایشگاه های عمومی معنایی ندارد.

وی افزود: اگر با بهترشدن شرایط جامعه از نظر کاهش همه گیری شیوع کرونا روبه رو شویم و در صورت صلاحدید ستاد ملی و استانی کرونا به برگزاری نمایشگاه فروش برای پوشاک در ابتدای سال اقدام می کنیم.

وی اضافه کرد، اصناف می توانند با انجام تبلیغات به روش های متعدد در فضای مجازی، فروشی بهتر داشته باشند.

۱۶ نمایشگاه تخصصی به صورت مجازی در روزهای کرونایی برگزار شد

مدیر امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاه های بین المللی کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه از زمان شیوع همه گیری کرونا تا اواسط شهریور هیچ مجوزی برای برگزاری نمایشگاه در کرمانشاه نداشته ایم، گفت: پس از اخذ مجوز به صورت فشرده ماهانه به برگزاری ۲ تا سه نمایشگاه اقدام کردیم و تاکنون ۱۶ نمایشگاه تخصصی برگزار شده است.

بنفشه امامی نیا افزود: برای برگزاری همه نمایشگاه ها با علوم پزشکی و ارگان های در ارتباط با سلامت هماهنگ شد و مکان نمایشگاه حتی در زمان برگزاری مورد بازدید قرار گرفت.

وی افزود: در این روزها دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت با رعایت همه پروتکل های بهداشی برای حمایت از اقتصاد استان با ما همکاری کردند.

هیچ صنفی مجوز فروش فوق العاده را ندارد

از سوی دیگر عضو هیات رییسه اتاق اصناف کرمانشاه به ایرنا گفت: بنا به دستور ستاد مقابله با کرونا، هیچ صنفی در سطح شهر کرمانشاه اجازه فروش فوق العاده را ندارد چرا که این کار موجب ازدحام و به خطر افتادن سلامت مردم می شود.

«حسین بیات» افزود: در صورت مشاهده این اقدام، بازرسی اصناف وارد عمل می شوند و پس از تذکر در صورت تکرار، صنف پلمب هم می شود.

مخالف ممنوعیت برگزاری نمایشگاه بهاره نیستیم

در پایان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: ممنوعیت برگزاری نمایشگاه بهاره در کرمانشاه که از وزارتخانه ابلاغ شده، قابل احترام است چراکه برای نجات و سلامتی جان انسان ها است و تصمیم ستاد ملی و استانی کرونا در این رابطه را به دیده منت پذیرفته ایم و اصناف در این خصوص نیز تبعیت کردند و کسی مخالف این تصمیم نیست.

احسان باقرهانی افزود: بنا شد امسال برای جلوگیری از شیوع این ویروس، نمایشگاه هایی که با عرضه عمومی همراه است لغو شود، شرکت نمایشگاهی اتاق اصناف در این رابطه پیشقدم شد و بنا شد نمایشگاه های مجازی جایگزین این نمایشگاه حضوری شود.

وی با بیان اینکه شاید تاثیرگذاری این کار بیشتر از نمایشگاه های بهاره باشد، افزود: اکنون این امکان در فضای مجازی بیشتر است و همه تابع قانون هستیم و تکلیف ممنوعیت برگزاری نمایشگاه از سه ماه اخیر روشن شد.

این مسوول افزود: هیچ کس راضی نیست که با برگزاری نمایشگاه های عمومی جان انسانی به خطر افتد و اتاق اصناف و شرکت نمایشگاهی این دستور را پذیرفتند.

به گفته باقرخانی، با ترویج فروش‌های اینترنتی، مردم می توانند بدون حضور فیزیکی خرید خود را انجام دهند و از سوی دیگر مشکلی برای بازار فروش اصناف ایجاد نمی شود.

۶۰ هزار واحد صنفی در قالب ۵۴ اتحادیه در کرمانشاه وجود دارد.

گزارش از زهره کریم زاده

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار