مرور روزنامه‌های شنبه ۱۶ اسفندماه
بازتاب گسترده جهانی سفر پاپ به عراق، دولت و انحلال جمعیت امام علی(ع)‌، فضای سال ۲۰۲۱ تهديد يا فرصت؟، تلاطم دامنه‌دار بورس؛ چرخ اقتصاد کدام طرفی می‌چرخد؟، كاهش سقف آرزوها به اجاره خانه در پايتخت، عقب نشيني شوراي حكام از صدور قطعنامه، خنثی سازی توطئه هواپیماربایی در پرواز ۳۳۴، سرانجامِ مناقشه جاریِ ایران و غرب!، دوئل سرخابی‌ها با خوزستانی‌ها، مرثیه ای برای گوشت در سفره خانوار و اقدامات غیرقانونی سایت‌های همسریابی از مواردی است که موضوع گزارش های خبری و تحلیلی روزنامه های امروز شده اند.
کد خبر: ۹۴۶۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰ 06 March 2021

به گزارش «تابناک» روزنامه های امروز شنبه 16 اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که سفر پاپ به عراق و بازتاب بین المللی آن، درختکاری رهبر انقلاب و تاکید بر حل مشکلات معیشتی مردم توسط دولت و عقب نشینی اروپا درباره صدور قطعنامه ضد ایرانی در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده اند.

 
 


در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم:


تبعیض میان بازنشستگان چرا؟!

جعفر گلابی در بخشی از یادداشتی در شماره امروز اعتماد نوشت: در شرايط تورم افسارگسيخته و توفاني و زير سايه انواع شعارهاي محروم‌نوازانه و فريادهاي عدالت‌خواهانه كه از هر سو و هر جناحي بلند است برخي رويدادها اگر بهت‌آور نباشد، تعجب‌ساز و بعضا غيرقابل باورند. هيچ كس نمي‌تواند منكر فشارهاي فزاينده و دردناك معيشتي برا قشار آسيب‌پذير خصوصا كارگران و بازنشستگان تامين اجتماعي باشد. زمان زيادي نمي‌گذرد كه حقوق حداقل‌بگيران (داراي ۳۰ سال سابقه بيمه‌پردازي) با فاصله بسيار از تورم فزاينده افزايش‌هايي به خود ديد و از رقم وحشتناك يك ميليون و ششصد هزار تومان بالاخره به دو ميليون و 800 هزار تومان رسيد. در اين خصوص تبليغات وسيعي صورت گرفت كه گويي معجزه‌اي در همسان‌سازي حقوق‌ها صورت گرفته و ضعيف‌ترين اقشار جامعه از بلاي فقر نجات يافته‌اند ولي در كنار اين تبليغات، بشارت‌دهندگان نمي‌گفتند كه اگر تورم را در نظر بگيريم نه تنها اتفاق خاصي نيفتاده كه قدرت خريد اين بندگان خدا با رقم جديد پرداختي كاهش هم داشته است! بالاخره تصميم گرفته شد كه حقوق كليه بازنشستگان اعم از لشكري و كشوري و سازمان تامين اجتماعي همسا‌ن‌سازي شود. جالب اينكه اضافه پرداختي بازنشستگان دولتي با سرعت انجام شد ولي بازنشستگان تامين اجتماعي از آن محروم ماندند و اكنون كه روزهاي پاياني سال 99 را طي مي‌كنيم هنوز در اين زمينه فقط وعده‌اي از سوي رييس سازمان برنامه و بودجه داده شد و بازنشستگان تامين اجتماعي در خوف و رجا به سر مي‌برند كه آيا اين وعده سرنوشت مواعيد ديگر مسوولان را پيدا مي‌كند يا نه ؟

تبعیض میان بازنشستگان چرا؟! /چرخ اقتصاد می‌چرخد یعنی یک چهارم کردن ارزش پول ملی؟! /آثار سیاسی مذهبی سفر پاپ به عراق

اتفاق ديگر و شايان توجه اينكه در لايحه بودجه 1400 ابتدا براي حقوق كليه كارمندان افزايش 25 درصدي در نظر گرفته شد يعني حقوق يك كارمند حداقل‌بگير 25 درصد افزايش پيدا كند و حقوق نجومي‌بگيران هم همين مقدار! به عبارت ديگر حقوق يك مدير كه اغلب پاداش و حق ماموريت هم دارد حدود 10 ميليون تومان افزايش و حقوق يك كارمند 700 هزار تومان! همان حقوق‌هاي نجومي كه فضايي سنگين عليه آنها به وجود آمد و حتي مقامات درجه يك كشور از آن به ‌شدت انتقاد كردند و بالاخره هيچ كس حريف آنها نشد و حالا حقوق دوميليون و هشتصد هزار توماني داريم و حقوق‌هاي 50 ميليوني نيز هم! البته در مجلس اين فقره تعديل شد و تبعيض ماند ميان حقوق‌هاي 3 ميليوني و8 و9 و10 ميليوني! گويي اگر سطح بي‌عدالتي پايين باشد مترتب اشكالي نيست! عادلانه‌ترين فرمول افزايش حقوق‌ها روش پلكاني بود كه معلوم نيست چرا صورت تحقق به خود نگرفت؟ اما ماجراي تبعيض آشكار در پرداختي‌ها در قواي سه‌‌گانه به اينجا ختم نمي‌شود و ابعاد گوناگون دارد مثلا در مشاغل سخت و زيان‌آور كه مي‌توانند با سابقه پرداخت 20 سال حق بيمه بازنشست شوند هم از ستم‌هاي روزگار است كه توجه خاصي را به خود جلب نمي‌كند و همچنان جاري است و فقط باز هم وعده‌اي از سوي مسوولان دريافت كرده است و ديگر هيچ! قانونگذار براي كارگراني كه در محيط آسيب‌زا به سر مي‌برند و مثلا در معادن به مشقات متعدد دچارند اين امتياز را در نظر گرفته است كه با پرداخت حق بيمه بيشتر زودتر بازنشست شوند ولي جالب است كه آنها تاكنون حقوق متناسب با 20 سال سابقه كار را دريافت مي‌كنند در حالي كه اين نقض غرض است و يك كارگر معمولي هم مي‌تواند پس از 20 سال خود را بازنشست ولي حقوق متناسب با همين سابقه را دريافت كند!


آثار سیاسی مذهبی سفر پاپ به عراق

سیدعلی خرم استاد - حقوق بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: سفر پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق دارای وجوه گوناگون است. از دید مذهبی، پاپ می‌خواهد نشان دهد که واتیکان فقط به کشورهای کاتولیک ثروتمند در غرب عنایت ندارد بلکه هر کجا مسیحیان به مرارت بیفتند، پاپ توجه کافی دارد و در اولین فرصت به اقلیت 5/1 میلیون نفری مسیحی عراق می‌پردازد. مسیحیانی که از ترس داعش اکثرا از عراق فرار نمودند و یک‌سوم آنها کماکان در این کشور به‌سر می‌برند. سفر پاپ می‌تواند همین عده مسیحی را در عراق ماندگار و امیدوار سازد و شاید بقیه هم به‌تدریج برگردند. اگر چنین نشود عراق ظرف چند دهه از اقلیت مسیحی تهی شده درحالی‌که سابقه مسیحیان در این کشور به زمان‌های دور برمی‌گردد. در نگاه وسیع‌تر، پاپ به‌عنوان رهبر جهان مسیحی قصد دارد با ملاقات با آیت‌ا... العظمی سیستانی مبنای وحدت و همکاری بین ادیان را پایه‌گذاری نموده و به‌نوعی بخشی از مسیحیت با بخشی از مسلمانان قرار دوستی و مودت گذاشته تا شاید به نزدیکی و همکاری بین همه مسیحیت با همه اسلام و مسلمانان بینجامد. این خواست همه کشورهای اروپایی است که هرگونه سوءتفاهم بین مسلمانان و مسیحیان کاهش یابد تا جهان شاهد ترورهایی در فرانسه، بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی نباشد. پاپ سعی خواهد کرد یکی بودن همه ادیان الهی را به نمایش بگذارد و از آیت‌ا... سیستانی به‌عنوان یک رهبر میانه‌رو مسلمانان شیعه کمک بگیرد. وحدت یا نزدیکی پیروان همه ادیان الهی از اهداف دیرینه آیت‌ا... العظمی سیستانی بوده و هست لذا از ملاقات با پاپ استقبال می‌نماید. بعد از این سفر یقینا جایگاه آیت‌ا... سیستانی نه‌تنها در میان شیعیان بلکه در میان غیرمسلمانان هم بیشتر تحکیم می‌یابد.

تبعیض میان بازنشستگان چرا؟! /چرخ اقتصاد می‌چرخد یعنی یک چهارم کردن ارزش پول ملی؟! /آثار سیاسی مذهبی سفر پاپ به عراق

آثار مستقیم چنین دیداری بر جامعه عراق، کاهش خشونت و تبلیغ همکاری و همبستگی همه مردم عراق خواهد بود که علاوه بر مردم عراق، دولت عراق و نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از آن بهره‌مند می‌گردند. از همین جا می‌توان به بحث دستاوردهای سیاسی سفر پاپ پرداخت. این سفر چندمنظوره و دیدار با رهبر شیعیان می‌تواند به کاهش تنش و تشنج در خاورمیانه بینجامد و داعش سرکوب‌شده را در خانه خود منزوی ساخته و عراق را آرام‌تر نماید. شاید در این میان موضع شیعیان عراقی نزدیک به ایران نظیر حشدالشعبی محل سوال و نگرانی باشد ولیکن براساس اعلام استاندار نجف کلیه اقدامات حفاظتی و امنیتی با هماهنگی حشدالشعبی انجام گرفته که آرامش و امنیت پاپ در سفر به نجف تضمین گردد که این علامت مثبتی برای وحدت و همکاری همه شیعیان عراق است. یقینا تمام بازیگران این صحنه به کاربردهای سیاسی این سفر می‌اندیشند و سعی می‌نمایند اهداف خود را به منصه ظهور برسانند. الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به تحکیم جایگاه خود و برنامه‌هایش در عراق می‌اندیشد و این سفر می‌تواند چنین مساعدتی به وی نماید. آثار و تبعات این سفر برای جمهوری اسلامی می‌تواند به کاهش نقش و نفوذ در میان گروه‌های عراق بینجامد و گروه‌های متعادل تقویت بیشتری شوند. اما تاثیر این سفر بر وضعیت بحرانی خصومت ایران و آمریکا، نقش متوازن‌کننده می‌تواند داشته باشد.

 

چرخ اقتصاد می‌چرخد یعنی یک چهارم کردن ارزش پول ملی؟!

کیهان نوشت: وزیر تعاون در دولت اصلاحات گفت حتی اگر برجام احیا شود، چرخ اقتصاد و زندگی مردم به این سادگی که روحانی می‌گوید نخواهد چرخید و همین حالا هم چرخ اقتصاد لنگ می‌زند.
علی صوفی در گفت‌وگو با فرهیختگان و درباره سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «به قولمان عمل کردیم، هم چرخ سانتریفیوژ می‌چرخد و هم چرخ اقتصاد»، اظهار داشت: در این چند ماه یا حتی چند سال اخیر همه مردم مشاهده کردند که هم چرخ زندگی لنگ بوده و هم چرخ سانتریفیوژ؛ یعنی هر دو با چالش در فعالیت عادی مواجه بوده است.
وی می‌افزاید: یک سؤال مطرح می‌شود اینکه حتی اگر برجام هم احیا شود، آیا چرخ زندگی مردم هم به چرخش خواهد افتاد؟ این یک سؤال مهم است و باید پاسخ دقیق به آن داد. در پاسخ به چنین سؤالی بنده معتقدم چرخ زندگی مردم در این روزها نه تنها نمی‌چرخد بلکه از اساس‌گریپاژ کرده، به طور کامل ایستاده و در واقع بدتر از‌ این حالت در زندگی مردم قابل تصور نیست.

تبعیض میان بازنشستگان چرا؟! /چرخ اقتصاد می‌چرخد یعنی یک چهارم کردن ارزش پول ملی؟! /آثار سیاسی مذهبی سفر پاپ به عراق
عضو شورای (منحله) سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنین گفت: باید این را هم بگویم که بعید می‌دانم با احیای برجام هم بتوان چرخ زندگی مردم را به این سادگی‌ها که آقای روحانی می‌گوید به چرخش درآورد. حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شود، در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی دولت از نرخ ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ رقمی که نشان می‌دهد ارزش پول ملی و توان شرایط زندگی مردم نسبت‌به زمانی که ‌ روحانی دولت را تحویل گرفت، یک‌چهارم کاهش پیدا کرده است.»
وی ادامه داد: «نرخ ۱۱۵۰۰ تومان در بودجه نرخی است که حتی کارشناسان و اقتصاددانان نزدیک به دولت نیز آنها را قبول ندارند و معتقدند نرخ واقعی ارز حدود ۲۵ هزار تومان است که اگر آن را مدنظر قرار دهیم، وضعیت بسیار بدتر خواهد شد.»
علی صوفی با تاکید بر اینکه در دولت اول حسن روحانی وضعیت به‌مراتب بهتر از دولت دوم بود، گفت: «در دولت اول تلاش‌ها قدری نتیجه داد و تورم و برخی دیگر از پارامترهای اقتصادی کنترل شد و مردم هم امیدوار به تداوم آن بودند. از این‌رو در انتخابات سال ۹۶ به آقای روحانی دوباره رای دادند، اما از انتخابات به بعد آقای روحانی به هیچ‌کدام از وعده‌های خود توجه نکرد؛ از جمله همین وعده چرخیدن چرخ زندگی مردم.»
وی با تاکید بر اینکه از سال ۹۶ روحانی با مردم قهر کرده است، گفت: «رئیس‌جمهور در این سال‌ها به تعهدات خود بی‌اعتنا بوده است. او در این مدت زیر میز همه وعده‌های قبلی خود زد.»
وزیر تعاون دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه دولت با گران کردن نرخ ارز و به‌تبع آن افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها مردم را به ستوه آورد و نهایتا آنها را به خیابان‌ها کشاند، توضیح داد: «چهارماه بعد از آنکه دولت در سال ۹۶ به پیروزی رسید، با اقدامات‌اشتباه خود مردم را به خیابان‌ها کشاند و شاهد اعتراضات گسترده به عملکرد دولت در دی‌ماه ۹۶ و آبان 98 بودیم.»
وی خاطرنشان کرد: «هر دوی این اعتراضات عمومی به علت پشت کردن روحانی به وعده‌های قبلی خود بود، باید بگویم حرف‌های امروز روحانی اصلاً جایی ندارد. صوفی تاکید کرد: «فاصله امروز با سال ۹۶ آنقدر زیاد است که ‌روحانی در این چندماه محال است بتواند آن را جبران کند. شاخص فلاکت جمع بین تورم و بیکاری است. روحانی امروز دستپاچه است و می‌خواهد بگوید که دولتش را در شرایط مساعد به پایان خواهد رساند. مصداق تلاش برای وانمود کردن چنین وضعیتی درنظر گرفتن عدد ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای نرخ ارز در بودجه سال ۱۴۰۰ است که تیم اقتصادی و وزرای ‌‌روحانی هم به هیچ عنوان این عدد را قبول ندارد. درواقع این نرخ سیاسی است و به هیچ‌عنوان اقتصادی نیست ‌روحانی می‌خواهد بگوید که من دولت همراه با ارز ۱۱۵۰۰ تومان تحویل دادم.»

بیشتر بخوانید:

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار