نویسنده این کتاب گفت:این کتاب مجموعه‌ای است برای آشنایی علاقه‌مندان از هر گروه و در هر سنی با اشعار کردی کلهری، با شرح و تفسیر ابیات به زبان فارسی و یادآوری ظرایف آنها به نوعی که بتواند انگیزه‌ مطالعه بیشتر را در این زمینه فراهم آورد و سبب انس بیشتر با این دیوان شود.
کد خبر: ۹۴۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵ 09 March 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ علیرضا خانی اظهار داشت:در این کتاب علاوه بر ترویج و احیا زبان کردی کلهری به شرح و بررسی اشعار شاکه و خان منصور از شاعران بومی استان به روش تقسیم‌بندی و بررسی تک تک ابیات از سه جنبه‌ واژە شناختی، معنی و زیباشناختی پرداخته شده است.

وی افزود:در قسمت واژه‌شناختی به معنای فارسی واژگان کردی و تا حد ممکن به آوردن ریشه باستانی واژە‌ها به شیوه‌ی لاتین‌نگاری پرداخته و سعی شده کلماتی که نیاز است، ریشه‌یابی شوند.

خانی گفت: اصطلاحات، ضرب‌المثل‌ها و نام‌های منطقه کلهر و ایوان را که در اشعار شاکه و خان منصور آمده در این کتاب مفصل توضیح داده شده و در قسمت معنی سعی شده است معنا و مفهوم به زبان فارسی بیان شود.

وی مطرح کرد:در پایان نیز به بررسی زیبایی‌ها و آرایه‌های ادبی هر بیت پرداخته شده و تلاش شده است تا در حد توان زیبایی‌های ادبی این اثر گرانبها شناخته شود بطوریکه از ۶۵۰ بیت اشعار شاکه و خان منصور حدود ۹۵۰ آرایه ادبی استخراج شده است که بیانگر شناخت شاکه و خان منصور از زیبایی‌های شعر و توانمندی آنها در پرداخت مضامین بکر شعری است./ع

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار