حدود ۱۰ سالی از آمدن کوراش به ایران می‌گذرد. رشته‌ای که خاستگاه اولیه آن میان کشور‌های آسیای میانه است و ازبک‌ها را بنیانگذار آن به سبک امروزی می‌دانند. با اینحال طی یکی دو دهه اخیر این رشته کم کم به اکثر کشور‌های دنیا کشیده شد تا جایی که حالا دیگر هم در مسابقات المپیک آسیایی حضور دارد و هم مسابقات جهانی آن برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۴۸۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲ 14 March 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،شباهتی که رشته کوراش با کشتی های محلی در مناطق مختلف کشور و از جمله زاگرس داشت، باعث شد تا خیلی زود در ایران گسترش پیدا کند و حدود سه سال پیش هم وارد کرمانشاه شد.

عشق و علاقه به کشتی در خون و رگ تک تک مردم این دیار جریان دارد، فرقی هم نمی کند که مرد باشد یا زن. برای همین وقتی کوراش هم به مانند کشتی آلیش در کرمانشاه راه اندازی شد، خیلی ها فکر می‌کردند که این رشته هم در بخش بانوان مثل آلیش خوب رشد می کند و از سرآمدان کوراش در ایران می شویم؛ رویایی که رنگ حقیقت بخود نگرفت.

و حالا باوجود اینکه حدود سه سالی از راه اندازی کوراش بانوان در کرمانشاه می گذرد، اما رشد و پیشرفت خاصی در این رشته نداشته ایم و در مقابل استانهایی مانند اصفهان، همدان، مازندران و لرستان در آن رشد قابل توجهی پیدا کرده اند.

اخیرا هم که مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی بانوان با حضور 164 ورزشکار از 23 استان کشور به میزبانی خراسان شمالی برگزار شد، سهم چهار بانوی ورزشکار اعزامی کرمانشاه از مدال های این مسابقات هیچ بود.

و اما مسئول کوراش بانوان کرمانشاه یکی از دلیل عدم رشد کوراش در استان را عدم داشتن نگاه ویژه به این رشته می داند و معتقد است، اگر زیرساخت های لازم برای این رشته فراهم شود، ما هم می توانیم مانند اصفهان، همدان و مازندران در کوراش صاحب نام شویم.

مریم هاشمی که از حدود یک هفته پیش به این سمت منصوب شده، در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص دیگر دلایل عدم رشد این رشته در کرمانشاه اظهار کرد: علیرغم اینکه رئیس هیات ووشو استان طی دو سه سال اخیر تلاش زیادی برای رشد این رشته داشته، اما بنا به دلایلی این تلاش ها منجر به نتیجه نشده است.

وی تصریح کرد: شاید از مهمترین دلایل عدم رشد کوراش بانوان در کرمانشاه را بتوان ضعف در مدیریت های گذشته، عدم اجرای طرح های استعدادیابی و ضعف در مربیگری این رشته دانست.

مسئول کوراش بانوان در کرمانشاه اضافه کرد: با همه اینها هیات ووشو استان برای مسابقات قهرمانی کوراش بانوان که چند روز پیش برگزار شد، وظایف خود را بخوبی انجام داد و تمام هزینه های اعزام را نیز پرداخت کرد.

وی در پاسخ به اینکه برای خروج کوراش بانوان کرمانشاه از رکود فعلی چه راهکاری دارد، عنوان کرد: حدود یکی دو سالی می شود مسئولیت نایب رئیسی هیات ووشو استان را هم دارم و در این مدت با برنامه ریزی توانستم ووشو بانوان کرمانشاه را در مسیر رو به رشدی قرار دهم و در حال حاضر هم بیشترین مدال های جهانی تاریخ ورزش کرمانشاه را در این رشته داریم، بنابراین در تلاشم تا برای کوراش نیز یک برنامه ریزی دقیق و مدون داشته باشیم و در کنار آن مسئولین باید کمک کنند تا یک سالن اختصاصی برای این رشته راه اندازی کنیم.

هاشمی تاکید کرد: در گام اول باید یک مربی برجسته این رشته را جهت برگزاری دوره های آموزشی برای مربیان کوراش استان دعوت کنیم تا در بحث مربیگری مشکلات این رشته برطرف شود.

وی افزود: در مراحل بعدی باید استعدادیابی گسترده ای را برای این رشته داشته باشیم تا طرف یک دوره دو تا سه ساله بتوانیم از شرایط فعلی خارج شویم و کوراش بانوان کرمانشاه هم در ایران مدال آور شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار