مدیرکل انتقال خون استان چهارمحال و بختیاری از کاهش ۸ درصدی اهدای خون در استان خبر داد و گفت: مردم استان بیش از ۱۸ هزار واحد خون در سال جاری اهدا کردند.
کد خبر: ۹۴۹۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷ 16 March 2021

 

حسین هاشمی اظهار داشت: از اوایل شروع کرونا بحث پلاسما درمانی در استان آغاز شد اما متأسفانه به دلیل نبود این دستگاه در استان با مشکل مواجه شدیم ولی با پیگیری‌هایی که صورت گرفت توانستیم یک دستگاه پلاسما تهیه و در پایگاه قرار دهیم.

وی ضمن اشاره به وضعیت خون در استان، افزود: در اوایل این کار بسیار مورد توجه و استقبال مردم بود و حدود 18 هزار و 500 واحد خون و پلاسما در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده شد، اما متأسفانه بعد از مدتی استقبال در این مورد به دلایل مختلف کاهش یافت.

مدیرکل انتقال خون استان در ادامه با بیان اینکه در 3‌ماهه گذشته بیش از 7 واحد پلاسما به بیمارستان‌ها تحویل داده شده ، تصریح کرد: در حال حاضر استان در وضعیت خوبی قرار داریم، آمار و ذخایر خونی ما حدود 5 روز است و از ابتدای سال تاکنون 15 درصد کاهش اهدای خون در استان بوده است.

هاشمی در ادامه عنوان داشت: از طرف افراد مستمر یعنی افرادی که در سال دو بار خون می‌دهند و افراد با سابقه که یک‌بار اهدای خون انجام می‌دهند به دلایل مختلفی مانند ترس از ویروس کرونا و درگیری با حدود 15 درصد کاهش خون در استان مواجه بوده ایم.

وی با اشاره به وضعیت اهدای خون در سال گذشته، خاطر نشان کرد: اهدای خون در سال 98 حدود 20 هزار و 360 واحد خون و در سال 99 تا به امروز 18 هزار 500 واحد خون اهدا شده است و ما حدود 8 درصد کاهش خون داشته‌ایم، همچنین افراد مستمر اهدای خون در سال 98حدود 12 هزار 796 نفر بود و سال 99 به دلیل وجود ویروس کرونا و احتمال آلودگی به آن امسال 1815 نفر اقدام به اهدای خون کردند.

مدیرکل انتقال خون استان با بیان افزایش یک درصدی اهدای خون بانوان در استان، افزود: با وجود این افزایش باز هم مراجعه بانوان نسبت به آقایان کمتر است، همچنین آقایان 4 بار و خانم‌ها 3 بار در سال می‌توانند اهدای خون انجام دهند و تا به امروز 45 درصد از خون اهدا شده برای بیماران تالاسمی استان و موارد دیگر به‌خاطر جراحی، تصادفات و شیمی‌درمانی مصرف شده است.

هاشمی ضمن تقدیر از مردم در رابطه با اهدای خون و با اشاره به مصرف روزانه خون در استان، ادامه داد: در مهرماه و آبان ماه استان در وضعیت بحرانی کمبود خون قرار داشت و با حدود 80درصد کاهش خون و ذخیره خون 2 روز بود ولی با همت و لطف مردم ذخیره خون استان اکنون 5 روز است و در وضعیت خوبی هستیم، امید است که این روش ادامه داشته باشد.

وی در رابطه با نگرانی‌های اخیر این حوزه در ایام عید و تعطیلات نوروز، یادآور شد: نیاز به خون همیشگی است و نیاز به خون فقط در مقطع خاص نیست زیرا بیماران به طور مداوم به خون احتیاج دارند، اهدای خون باید همیشه تداوم داشته باشد و فقط در یک زمان نباشد چون خون هم مانند هر چیز دیگری تاریخ انقضا دارد، در اهدای خون به همه گروه‌های خونی مخصوصاً گروه خونی‌های منفی نیاز است.

مدیرکل انتقال خون استان تاکید کرد: مردم برای اهدای خون می‌توانند به یکی از 4 مرکز اهدای خون در استان مراجعه کنند، همچنین پایگاه شهرکرد پایگاه اصلی استان محسوب می‌شود، پایگاه شهرکرد از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 6 عصر و پنجشنبه‌ها ساعت 8 تا 12، پایگاه فارسان روزهای زوج ساعت 8 تا ساعت 13،مرکز بروجن از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 تا 13 و پایگاه اهدای خون بن پنجشنبه‌ها از ساعت 8 صبح تا 10/30فعال هستند.

 

تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار