مرور مهمترین رویداد‌های سالی که گذشت در ایام نوروز، یکی از اتفاقات مرسوم در رسانه هاست که «تابناک» هم از این قاعده مستثنا نیست.
کد خبر: ۹۵۰۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱ 23 March 2021

مرور مهمترین رویداد‌های سالی که گذشت در ایام نوروز، یکی از اتفاقات مرسوم در رسانه هاست که «تابناک» هم از این قاعده مستثنا نیست. در گزارش پیش روی، مروری خواهیم داشت بر مهمترین اتفاقات دومین ماه سال ۱۳۹۹ یعنی اردیبهشت ماه که در دومین روز آغاز سال ۱۴۰۰ پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین در گزارش‌های جداگانه برای این ایام، خلاصه‌ای از مهمترین رویداد‌های خبری و اتفاقات سال ۹۹ را منتشر خواهیم کرد.

به گزارش «تابناک»؛ زیباکلام: اصولگرایان تندرو در سال ۱۴۰۰ با آمریکا توافق می‌کنند!، چرا کرونا مردان را بیش از زنان قربانی می‌کند؟، دستور فرمانده کل سپاه درباره هدف قرار دادن شناور جنگی آمریکایی، عبور ماهواره سپاه از فراز سرزمین‎های اشغالی، ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از برنامه آمریکا برای حمله به بیت رهبری، بازار داغ خرید و فروش وام ازدواج در اینترنت، هجوم مردم به طلافروشی‌ها برای فروش طلا، کدام تراکنش‌های بانکی، معاف از رسیدگی مالیاتی هستند؟، پیش بینی آخوندی از بیکاری ۳ میلیون، سخنان جنجالی داماد شاه در دفاع از جمهوری اسلامی، انتقادات تند کرباسچی از اصلاح طلبان، کرونا، سرباز اشکانی را از گور درآورد و پرداخت هزینه فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیما از جیب مسافران! بخشی از مهمترین اخبار اردیبهشت ماه سال 99 است.

 تهران روزی ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومان خرج دارد، پرونده جذب «حسین فریدون» در مقطع دکترا به قوه قضاییه رفت، کاخ صاحبقرانیه در زلزله آسیب دید، بلوچستانی‌ها کوچکترین مادران ایران، نامه انتقادی تولیت آستان قدس: من آیت‌الله نیستم، افشاگری جنتی درباره علت برکناری وزیر صمت، حمله تندِ محسن چاوشی به ابی و برخی از خوانندگان آن‌ورِ آبی، نظر جنجالی ضرغامی درباره خدمت روحانی به اصولگرایان و ضربه‌اش به اصلاح‌طلبان، تاج: ویلموتس سرمان کلاه گذاشت و خداحافظی همیشگی با برنامه «۹۰» و لاریجانی: تکرار «فساد فساد» علیه نمایندگان همان «بگم بگم» سابق است بخشی دیگری از مهمترین تیترهای رسانه های ایران برای اخبار اردیبهشت ماه 99 بود.

زیباکلام: اصولگرایان تندرو در سال ۱۴۰۰ با آمریکا توافق می‌کنند!

زیبا کلام با بیان اینکه ترامپ می‌داند بر خلاف روحانی یا ظریف که در ایران کار‌ه ای نیستند، تندرو‌ها کاره‌ای هستند تصریح کرد: اگر او بتواند با آن‌ها به توافق برسد، این توافق مثل برجام نیست که تندرو‌ها زیرش بزنند و نگذارند موفقیت آمیز شود؛ بنابراین احتمال اینکه توافق یا نرمش قهرمانانه‌ای بین تندرو‌ها و ترامپ در سال ۱۴۰۰ صورت بگیرد بسیار زیاد است. یعنی تندرو‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه به سمت و سوی یک نرمش قهرمانانه بروند. این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: با مصیبت‌هایی که کرونا ایجاد کرده به علاوه وضع نامساعد اقتصادی و فشار‌های بیشتر از سوی آمریکا و جامعه جهانی، خطرات و تهدیداتی همچون اعتراضات آبان سال گذشته مسئله‌ای نیست که تندرو‌ها نسبت به آن تفاوت باشند. آن‌ها می‌دانند که واقعا دیگر مردم از نظر فشار‌های اقتصادی دارد جان شان به لب شان می‌رسد؛ بنابراین سعی می‌کنند به شکلی با کنار آمدن با آمریکا لااقل مقداری وضع اقتصادی بهتر شود. چون آن وقت روحانی هم نیست که اگر وضع اقتصادی بهتر شود سودش به او برسد بلکه وقتی وضع اقتصادی سال آینده در نتیجه کنار آمدن با ترامپ بهتر شود، همه سودش به تندرو‌ها می‌رسد و آن‌ها می‌توانند به قشرها و لایه‌هایی که به شدت تحت فشار اقتصادی هستند، بگویند ببینید وقتی روحانی بود وضع شما چگونه بود، ولی الان وضع چقدر بهتر شده است!

چرا کرونا مردان را بیش از زنان قربانی می‌کند؟

دانشکده بهداشت و مؤسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پاسخ به این پرسش که آیا میزان بروز و شدت ابتلاء به ویروس کرونا در مردان و زنان متفاوت است، اعلام کرد: به نظر می‌رسد در زمینه میزان مرگ و میر و آسیب پذیری به بیماری بین دو جنس تفاوت وجود دارد. شواهد به دست آمده نشان می‌دهد میزان مرگ و میر بین مردان بیشتر از زنان است. تفاوتی که تاکنون بین شدت و مرگ و میر بیماری بین دو جنس دیده شده است می‌تواند ناشی از تفاوت‌های جنسیتی یا ویژگی‌های سیستم ایمنی دو جنس یا رفتار‌های پرخطر بیشتر در مردان (مانند سیگار کشیدن) باشد.

دستور فرمانده کل سپاه درباره هدف قرار دادن شناور جنگی آمریکایی

فرمانده کل سپاه گفت: به آمریکایی‌ها اعلام می‌کنیم در دفاع از امنیت ملی، مرز‌های آبی و منافع دریایی مان کاملاً مصصم و جدی هستیم و هر اقدامی با پاسخ قاطع، موثر و سریع ما مواجه خواهد شد. سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 4 اردیبهشت 99 در بازید از منطقه نازعات و جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره چند منظوره نور اظهار داشت: پیام پرتاب این ماهواره به فضا و موفقیت آن این است که ما در توسعه قلمرو قدرت دفاعی خود در زمین، دریا و فضا مصمم بوده، هرگز متوقف نمی‌شویم و هر روز تولد جدیدی از قدرت‌های پیشرفته در سپاه صورت خواهد گرفت. او گفت: به یگان‌های دریایی خود دستور داده ایم، اگر شناور یا واحد جنگی از نیرو‌های تروریست آمریکا بخواهد امنیت کشتی‌های غیرجنگی یا شناور‌های رزمی ما را تهدید کند، آن شناور یا واحد را هدف قرار دهند.

عبور ماهواره سپاه از فراز سرزمینهای اشغالی

طبق تصاویری که برخی سایت‌ها و تحلیلگران خارجی منتشر کردند، ماهواره نظامی ایران با نام نور، که دیروز به فضا پرتاب شد لااقل یک بار از روی سرزمین‎های اشغالی عبور کرده است. این ماهواره هر نود دقیقه یک بار یک دور دور کره زمین می ‎زند.

ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از برنامه آمریکا برای حمله به بیت رهبری

فرمانده هوافضای سپاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها پس از شهادت سردار سلیمانی اطمینان کاذبی پیدا کرده بودند که ایران پاسخ نمی‌دهد، گفت: وقتی دیدند مردم شعار انتقام می‌دهند، گفتند اگر ایران اقدامی کند، ۵۲ نقطه را خواهیم زد؛ آن نقطه فرهنگی هم که می‌گفتند بیت رهبری بود. سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در بخشی از اظهاراتش در یک برنامه تلویزیونی گفت: آمریکایی‌ها شهید سلیمانی را شهید کردند؛ برای چه مسئولیت آن را قبول کردند؟ آن‌ها می خواستند بگویند نماد مقاومت را زدیم تا فرماندهان مقاومت بترسند.آن‌ها اطمینان کاذبی پیدا کرده بودند که ایران پاسخ نمی‌دهد، وقتی دیدند مردم شعار انتقام می‌دهند، گفتند اگر ایران اقدامی کند، ۵۲ نقطه را خواهیم زد؛ آن نقطه فرهنگی هم که می‌گفتند بیت رهبری بود؛ اما دیدند که عین الاسد موشک باران شد و صبح همان روز برنامه دیدار رهبری به صورت زنده از حسینیه امام خمینی (ره) پخش شد. سردار حاجی زاده با بیان اینکه آن‌ها به دنبال این بودند که ایران را بی‌حیثیت کنند، گفت: اما به عکس ایران عزیز شد و ما امروز با افتخار اعلام می‌کنم که یک ابرقدرت هستیم و با قدرت به ملت ایران قول می‌دهیم که فناوری فضایی را پیش می‌بریم و قوی خواهیم شد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه آن روزی که عین الاسد را می‌زدیم؛ تصور خود ما این بود که پاسخ می‌دهند، خاطرنشان کرد: ما هم ۴۰۰ نقطه را آماده کرده بودیم که بزنیم.

بازار داغ خرید و فروش وام ازدواج در اینترنت

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: متاسفانه شاهد وجود آگهی‌های فروش وام ازدواج در فضای مجازی هستیم. به همین منظور از پلیس فتا و نهاد‌های قضایی درخواست برخورد قانونی با این موارد را داریم. در پیام رسان‌ها و برنامه‌های متعدد نیز آگهی‌های مشاوره برای دریافت وام ازدواج یا انتقال غیر قانونی وام در حال فعالیت هستند که با دریافت مبالغی، اقدام به کلاهبرداری در این زمینه می‌کنند.

هجوم مردم به طلافروشی‌ها برای فروش طلا

«کشتی‌آرای» فعال بازار طلا و جواهر گفت: در این ایام دهک پایین برای تأمین امرار معاش و دهک بالا برای پاس کردن چک و پرداخت بدهی‌های خود نسبت به فروش طلا‌های خود اقدام می‌کنند. نقدینگی در واحد‌های طلا و جواهر فروشی به شدت کاهش پیدا کرده و به دلیل عدم نقدینگی از خرید طلا امتناع می‌کنند.

کدام تراکنش‌های بانکی، معاف از رسیدگی مالیاتی هستند؟

برخی از تراکنش‌های بانکی به دلیل اینکه ماهیت درآمدی ندارند، از حسابرسی‌ها و دادرسی‌های مالیاتی معاف هستند که شامل دریافتی و پرداختی مرتبط به حق شارژ، تسهیلات بانکی دریافتی، انتقالی بین حساب‌های شخص، وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت و... است. البته در صورتی که اسناد و مدارک مثبتی دال بر فعالیت‌های اقتصادی مؤدی که بر خلاف اظهارات وی باشد، بدست آید؛ جرایم مالیاتی آن غیرقابل بخشش است.

پیش بینی آخوندی از بیکاری ۳ میلیون

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: برآورد می‌شود بحران کرونا به بیکاری ۳ میلیون شاغل موجود و تعطیلی هزاران کارگاه و بنگاه کوچک و متوسط بینجامد که ممکن است برای مدت‌ها نتوانند فعال شوند. بسته یکصد هزارمیلیاردی دولت و جدول توزیع آن هیچ تناسبی با میزان عمق فاجعه ندارد. مشخصا پیشنهاد من انتشار معادل ریالی دستِ‌کم ۲۰ میلیارد دلار اوراق مشارکت به پشتوانه‌ی دارایی‌ها صندوق توسعه ملی است. نکته مورد تاکید من این است که اگر این صندوق امروز به داد مردم ایران نرسد، پس کی می‌خواهد مؤثر عمل کند؟ چه توسعه‌ای مؤثرتر از حفظ کلیّت همبستگی اجتماعی و اقتصاد ملی ایران وجود دارد؟ چه طرح و پروژه‌ای وجود دارد که از نجات اقتصاد ایران از وضعیت وجود مهم‌تر باشد؟

سخنان جنجالی داماد شاه در دفاع از جمهوری اسلامی

 اردشیر زاهدی داماد سابق محمدرضا پهلوی در اظهاراتی جنجالی در گفتگو با بی بی سی فارسی ضمن دفاع از عملکرد جمهوری اسلامی با اشاره به ولخرجی‌های حکومت پهلوی برای خرید هواپیما و ... تاکید کرد اکنون ایران خودش هواپیما و زیردریایی می‌سازد و جوانان برای کشورشان تصمیم می‌گیرند. اردشیر زاهدی، وزیر امورخارجه دوران پهلوی در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی صحبت‌هایی انجام داد؛ هرچند مجری این شبکه چند بار سعی کرد حرف‌های خودش را در دهان وی بگذارد، در این کار موفق نبود و در نهایت به استفاده از تیتر زیر اکتفا کرد.

بخش‌هایی از صحبت‌های داماد شاه پهلوی که زمانی سفیر ایران در انگلستان و آمریکا بود را می‌خوانید.

* در پاسخ به این سوال که: مخالفت شما با تحریم، نتیجه‌ای جز تقویت جمهوری اسلامی ندارد و نوعی حمایت از جمهوری اسلامی تلقی می‌شود آیا شما از جمهوری اسلامی حمایت می‌کنید گفت: راجع به دولت و جمهوری اسلامی هیچ وقت صحبت نکردم و نمی‌کنم، در این موضوع عقیده‌ام بوده و هست درحالی که ما در اینجا [خارج]خوش می‌گذرانیم و خوب می‌خوریم، دلم با ایرانی‌هایی است که در ایران شرایط اقتصادی مساعد و حتی دارو ندارند. آن‌ها را برادران و خواهران خودم می‌خوانم.

* دیپلمات‌های ایران الحق و الانصاف ۵ سال زحمت کشیدند و توافقنامه‌ای را امضا کردند، اما رئیس جمهور آمریکا [ترامپ]آمد گفت، چون رئیس‌جمهور قبلی [اوباما]که امضا کرده سیاه پوست من آن را قبول ندارم؛ این چیز‌ها در دنیای امروز قابل قبول نیست.

* ایرانی‌هایی که در خارج می‌گویند بروید آنجا بمب بیاندازید، به نظرم آن‌ها دیگر ایرانی نیستند و شرافتشان را فروختند و از خارج پول بگیرند.

* من به قدرت ارتش ایران که برای مملکت خودش قسم خورده افتخار می‌کنم، به همین دلیل با یک ژنرالش بد بودند آن برخلاف قوانین بین‌المللی چه کردند؟ بعد به سایرین می‌گویند شما تروریست هستید تروریست کسانی هستند که برخلاف قوانین ترور می‌کنند و بعد می‌گویند افتخار می‌کنیم که ترور کردیم.

* درپاسخ به این سوال که آیا حمایت شما از آقای سلیمانی به این معنا نیست که شما به سمت حمایت جمهوری اسلامی کشیده شده اید؟ بگذارید هرکسی هرچیزی دلش می‌خواهد بگوید این سربازان و افسران و به بالا [فرماندهان]به قرآن و مملکتشان قسم خوردند و برای مملکتشان مقابل اسرائیل جنگیدند و از مملکتشان دفاع کردند.

* من به او [ قاسم سلیمانی]افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند.

* ۶۰ میلیون از جمعیت امروز ایرانی سواد دارند و ۴۰ میلیون آن‌ها مدرسه و دانشگاه رفته و یا دکتر و مهندس هستند ۲۰ میلیون از این جمعیت خانم‌ها هستند و این سرمایه‌ای است که بسیاری از کشور‌ها آن را ندارند. من به منابع انسانی ایران افتخار می‌کنم.

* آینده ایران در اختیار کسانی است که اراده دارند و می‌توانند خودشان دولت را بیاورند و ببرند و ما در خارج چنین حقی را نداریم.

* غلط می‌کنند کسانی که تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانند.

* آمریکا و شرکایش مانند اسرائیل و سعودی در برابر ایران به زانو درآمدند. آن‌ها خلاف قانون سازمان ملل که خودشان در آن حضور دارند و در آنجا رای دادند عمل می‌کنند.

* اگر می‌خواهید علیه مردم ایران زور بگوید، من طرفدار هرکسی [ جمهوری اسلامی]می‌خواهید بگویید هستم.

* دولت ایران امروز مال مردم ایران است. آن جوانان هستند که برای خودشان تصمیم می‌گیرند. ما کسانی که از ایران رفتیم پول هم برای خودمان برداشتیم و آوردیم حق نداریم بگوییم لنگش کن! این خلاف شرف است.

* ایران بیدی نیست که با این باد‌ها بلرزد.

* ما چندین میلیارد پول برای خرید طیاره (هواپیما) و ... دادیم، اما امروز ایران خودش هواپیما و زیردریایی می‌سازد، من به آن‌ها افتخار می‌کنم.

* وزیر خارجه آمریکا غلط می‌کند که از خلیج ع. ر. ب.‌ی به جای خلیج فارس استفاده می‌کند، کجا خوانده؟ او بچه بوده.

* من صریح بگویم آینده ایران برای جوانان ایران است. من به این جوان‌ها سر تعظیم فرود می‌آورم، من به آن‌ها حسادت نمی‌کنم چرا که بیشتر از من می‌فهمند و مناسبات زندگی امروزی را هم رعایت می‌کنند حتی در مساجد ما هم امروزه کامپیوتر است.

* من نمی‌خواهم کسی از خارج برای ما تصمیم بگیرد.

انتقادات تند کرباسچی از اصلاح طلبان

کرباسچی: با شخصیت‌های محترم سیاسی هم رودربایستی نداشته باشیم. مثلا این که آقای دکتر عارف یک وقتی نامزد ریاست‌جمهوری شدند و اصلاح‌طلبان به هر دلیلی دنبال آقای روحانی رفتند، نباید باعث این شود که بخواهیم جبران کنیم و بگوییم که او حتما رییس شورای عالی باشد. آقای عارف اگر می‌تواند در شورای عالی اصلاحات، فراکسیون امید یا هر جایی نقش برجسته ایفا کند باید از او حمایت کنیم، اما اگر در عمل دیدیم که شخصیت اجرایی با توانایی برقرار کردن یک سازوکار فعال را ندارد، باید تعارف را کنار بگذاریم. دبیر حزب کارگزاران با بیان اینکه کار سیاسی که رودربایستی ندارد، گفت: درباره بقیه بزرگان هم همین طور است. حتی دیگر کسانی که شاید برای ما کاریزما بوده و شخصیت مورد علاقه ما باشند. حالا آقای خاتمی یا هر کدام از رفقا. اگر به خاطر شخصیت‌های بزرگوار و خصلت‌های قابل تحسینی که دارند، به خاطر این که نمی‌توانند به هیچ ‌کسی نه بگویند و … نباید تعارف داشته باشیم. ما باید به فکر مجموعه کشور، مردم و نظام باشیم. ما به همه شخصیت‌ها احترام گذاشته و دستشان را می‌بوسیم، اما در عرصه سیاست به این شکل نمی‌توان پیش رفت.

کرونا، سرباز اشکانی را از گور درآورد

این خبر را دکتر علی رمضانی پاجی پژوهشگر مازندرانی سه‌شنبه شب در صفحه شخصیش در شبکه اجتماعی اعلام کرد. وی در توضیح این خبر به خبرنگار ایرنا گفت: هنگام دفن یکی از فوت شدگان ناشی از بیماری کرونا در روستای " پاجی " واقع در بخش دودانگه شهرستان ساری به آثار تاریخی دست یافتیم. رمضانی پاجی افزود: هنگام حفر قبر برای دفن فرد فوت شده از کرونا که طبق پروتکل بهداشتی باید عمق بیشتری می‌داشت، به گور باستانی رسیدیم. وی گفت که متاسفانه این گور باستانی بر اثر برخورد بیل مکانیکی تخریب شد. این پژوهشگر مازندرانی افزود: بقایای یک اسکلت انسانی، بقایای یک ظرف سفالی شکسته، بقایای یک شمشیر آهنی و یک تیردان و یک قطعه شی آهنی مربوط به ابزار جنگی کشف شد. وی ادامه داد: با توجه به تیپ ساخت دشنه، شمشیر و تیر سه بر، به نظر می‌رسد این گور مربوط به سرباز اشکانی باشد. رمضانی که از اهالی روستای پاجی است، گفت: دو سال قبل هم در این قبرستان، گور خمره، گردنبند و النگوی مفرغ کشف شد که مربوط به حدود سه هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار سال پیش است. وی افزود: آثار کشف شده را پس از صورتجلسه، به رییس پاسگاه " بنافت " تحویل دادیم.

پرداخت هزینه فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیما از جیب مسافران!

سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: شرکت‌های هواپیمایی کامل در هنگام ورود به فرودگاه‌ها و یا هواپیما‌ها غربالگری و تب سنجی از مسافران را انجام می‌دهند. فاصله گذاری اجتماعی اگر در بازه‌ای از زمان باشد که تعداد مسافران زیاد باشد، مسافران باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.

اداره تهران روزی ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومان خرج دارد

پیروز حناچی، شهردار تهران در دیدار و گفتگو با تعدادی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی با تاکید بر اینکه سال گذشته با تحریم‌های جدید میزان درآمد دولت از نفت، به حداقل رسید و شهرداری تهران هم تحت تاثیر این فضا قرار گرفت، گفت: مدیریت شهری در دوره جدید نمی‌خواهد به هر شکلی درآمدزایی کند و چارچوب‌هایی دارد. به همین دلیل امروز شرایط مالی سختی را تجربه می کنیم. اداره شهرداری تهران حداقل نیاز به اعتبار روزانه بین ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومانی دارد، با این وجود شهرداری در دوران کرونا فعالیت خود را ادامه داد. برای نمونه ناوگان حمل و نقل عمومی با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کرد، در حالیکه تنها ۱۰ درصد مسافران همیشگی از آن استفاده می‌کردند.

پرونده جذب «حسین فریدون» در مقطع دکترا به قوه قضاییه رفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی مجلس گزارش کمیسیون آموزش در مورد موضوع پذیرش و نحوه جذب آقای حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکتری را بررسی کرده و در نهایت با اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ارجاع پرونده وی به قوه قضاییه موافقت کردند. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی متن گزارش تهیه شده در خصوص پذیرش و نحوه جذب آقای حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکترا را در جریان جلسه علنی امروز مجلس قرائت کرد. در قسمت جمع بندی این گزارش آمده است که کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری با بررسی تمامی مستندات قابل دسترسی و استماع اظهارات مسئولان ذی ربط اعلام می‌دارد در موضوع ارجاعی در خصوص پذیرش و نحوه جذب آقای حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکترا تخلفات و عدم رعایت شئونات قانونی در موارد ذیل ثابت شده و کمیسیون در صورت رای مثبت نمایندگان خواستار ارسال پرونده به قوه قضاییه و مرجع ذی صلاح اداری است.

کاخ صاحبقرانیه در زلزله آسیب دید

معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تنها گزارش ارائه شده از آسیب موزه‌ها، را مربوط به ایجادِ آسیب‌های جزیی به کاخ صاحبقرانیه در مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی نیاوران مربوط می‌داند و می‌گوید: با توجه به ترک‌هایی که این کاخ تاریخی در گذشته با آن مواجه شده بود، لرزشِ زلزله‌ی گذشته، باعث وارد شدن آسیب‌های جزیی به این بنا شد و قدری ترک‌های عمیق‌تر شدند، اما گزارش دقیق‌تر در این زمینه بعد از بررسی‌های تکمیلی در روزه‌های آینده اعلام می‌شود. محمدحسن طالبیان در گفت: وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که متولیان میراث فرهنگی در استان تهران بررسی‌های لازم را بعد از وقوع زلزله انجام داده‌اند، ادامه می‌دهد: بر اساس بررسی‌ها خوشبختانه هیچ کدام ازآثار آسیبی ندیده‌اند، اما نیاز است تا در یکی دو روز آینده، سازه‌ی موزه‌ها و آثار تاریخی به صورت کامل بررسی شوند تا در صورت وجود ترک یا هر آسیب حتی جزیی دیگری، اقدامات مورد نیاز برای حفاظت و مرمت انجام شود. او تنها گزارش ارائه شده از آسیب موزه‌ها، را مربوط به ایجادِ آسیب‌های جزیی به کاخ صاحبقرانیه در مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی نیاوران مربوط می‌داند و می‌گوید: با توجه به ترک‌هایی که این کاخ تاریخی در گذشته با آن مواجه شده بود، لرزشِ زلزله‌ی گذشته، باعث وارد شدن آسیب‌های جزیی به این بنا شد و قدری ترک‌های عمیق‌تر شدند، اما گزارش دقیق‌تر در این زمینه بعد از بررسی‌های تکمیلی در روزه‌های آینده اعلام می‌شود.

بلوچستانی‌ها کوچکترین مادران ایران

سخنگوی سازمان ثبت احوال گشور گفت: بیشترین میانگین سن مادران در استان‌های تهران و اصفهان (۳۰ سال) بوده است. ️کمترین میانگین سن مادران در استان‌های سیستان و بلوچستان (۲۵.۸۸)، گلستان (۲۷.۶۴)، اردبیل (۲۸.۲۷) و خراسان شمالی (۲۸.۳۹) بوده است.

نامه انتقادی تولیت آستان قدس: من آیت‌الله نیستم

تولیت آستان قدس رضوی در نامه‌ای به مدیرکل صدا و سیما از به کاربردن عنوان «آیت‌الله» برای او انتقاد کرد.حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان مقدس رضوی علیه السلام در نامه‌ای به مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی نوشت: جناب آقای نصرپور. مدیر کل محترم صدا و سیمای استان خراسان رضوی. سلام علیکم ورحمت الله. چندروزقبل دربرنامه چهلمین روز وفات مرحوم آیت الله سید جعفر کریمی. ویژه برنامه‌ای پخش شد که مصاحبه‌ای با این جانب درآن بود و در زیرنویس برنامه عنوان آیت‌الله برای این جانب بکار رفته بود که جدا تعجب کردم؛ لذا از جناب عالی مؤکداً می‌خواهم از این واژه بزرگ که بنده لایق آن نیستم استفاده نشود. این تعارف نیست حقیقت است و حتما رعایت شود. سپاسگزارم.

افشاگری جنتی درباره علت برکناری وزیر صمت

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی به برکناری وزیر صمت از سوی رئیس جمهور واکنش نشان داد. علی جنتی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، در توئیتی نوشت: اقدام رئیس جمهور در برکناری وزیر صمت اگرچه اقدامی بجا، ولی دیرهنگام بود. بی کفایتی و ضعف مدیریت در اداره دستگاه گسترده‌ای که برآمده از ادغام چهار وزارتخانه مهم است و تلاش بی وقفه وزیر در لابی و معامله گری با نمایندگان مجلس بر خلاف منافع ملی وسیاست‌های دولت ازجمله دلایل این برکناری است.

حمله تندِ محسن چاوشی به ابی و برخی از خوانندگان آن‌ورِ آبی

محسن چاوشی، با انتشار یک متن در فضای مجازی، ضمن پاسخ به همسر یکی از خوانندگان آن ورِ آب، از سفر تعدادی از خوانندگان لس‌آنجلسی به عربستان انتقاد کرد. پس از حمله مهشید حامدی (همسر ابراهیم حامدی) به محسن چاوشی، این خواننده پاپ کشورمان، در متنی شعرگونه، از آن دسته خوانندگان خارج از کشور که برای کنسرت به عربستان سعودی سفر کردند یا علیه اعتقادات مذهبی مردم ایران موضع گرفتند، به شدت انتقاد کرد. ابی، شهرام شب‌پره، شادمهر عقیلی، آرش و اندی از جمله خوانندگانی بودند که در جده عربستان، کنسرت دادند. عارف هم دیگر خواننده خارج از کشور است که در یک کنسرت، به مقدسات اسلامی توهین کرد که البته با انتشار متنی، بابت آن عذر خواست.

نظر جنجالی ضرغامی درباره خدمت روحانی به اصولگرایان و ضربه‌اش به اصلاح‌طلبان

عزت‌الله ضرغامی در حساب توئیترش نوشت: شاید کمتر کسی مانند روحانی به اصولگرایان خدمت کرده باشد. معتقدم عملکرد او بزرگترین ضربه را به "اصلاح‌طلبان" وارد کرده است. اصولگرایان نباید نقش اسپانسر خود را در پیروزی‌های سیاسی فراموش کنند. کلید روحانی بخت آنان را در مقابل اصلاح‌طلبان باز کرد.

تاج: ویلموتس سرمان کلاه گذاشت

مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال که پیش‌تر و هنگام حضور مارک ویلموتس در ایران گفته بود او بسیار "نجیب" است، درباره اتفاقات اخیر مربوط به پرونده شکایت مارک ویلموتس و ادعای او مبنی بر اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال قراردادش را دستکاری کردند، گفت: او ادبیات خوبی استفاده نکرد. بهترین جمله این است که او سر ما کلاه گذاشت. او می‌گوید بند پرداخت سه ماه غرامت در صورت فسخ قرارداد را ما اضافه کردیم، اما این درست نیست. وی افزود: امکان دستکاری در هیچ قراردادی وجود ندارد. از طرفی هر قراردادی که زیر سقف فیفا بسته می‌شود، لازم الجراست و باید دستمزد مربی پرداخت شود. ما هم در تاریخ‌های مربوطه نتوانستیم دستمزد او را از طریق منابع خودمان در فیفا پرداخت کنیم. رئیس سابق فدراسیون فوتبال با اشاره به اتفاقات مربوط به جدایی ویلموتس از تیم ملی گفت: ما ۱۰، ۱۵ نامه به بخش‌های مختلف زدیم که در پرداخت قرارداد ویلموتس به ما کمک کنند. رئیس بانک مرکزی هم از شرکت‌ها و نهاد‌های مربوطه خواست که جلوی فسخ قرارداد را بگیرند. طبق قرارداد هر کسی که قرارداد را فسخ کند، به اندازه سه ماه باید غرامت بدهد.

خداحافظی همیشگی با برنامه «۹۰»

خبر ورزشی نوشت: روز گذشته وبسایت و کانال تلگرام برنامه «نود» نیز تعطیل شد تا بطور رسمی و غیر مستقیم اعلام شود که بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزیون تا اطلاع ثانوی ناممکن است. پس از گذشت یک سال و نیم از تعطیلی نابهنگام برنامه نود و وعده‌های برخی افراد در ماه‌های بعدش مبنی بر بازگشت این برنامه، حالا از روز گذشته وبسایت و کانال تلگرام برنامه «نود» نیز تعطیل شد تا بطور رسمی و غیر مستقیم اعلام شود که بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزیون تا اطلاع ثانوی ناممکن است. یکی از عوامل وبسایت این برنامه در گفتگویی کوتاه گفت: پروژه‌ای که شش سال تک تک لحظاتمون رو صرفش کردیم به تعطیلی کشیده شد و به این واسطه با سایت ۹۰ خداحافظی کردیم. برنامه نود با اجرای عادل فردوسی پور از سال ٧٨ تا ٩٧ بطور هفتگی روی آنتن شبکه سه میرفت و در چندین سال متوالی به عنوان پرببینده‌ترین برنامه تلویزیونی از نگاه مردم انتخاب شده بود.

لاریجانی: تکرار «فساد فساد» علیه نمایندگان همان «بگم بگم» سابق است

علی لاریجانی در سخنرانی پایانی مجلس دهم: مجلس دهم در مقابل حوادث عجیب چند سال گذشته با صلابت و دقت برخورد کرد، تشکیل کنفرانس‌های مهم درباره فلسطین و قوانین حمایت از سپاه و سپاه قدس از جمله اقدامات مهم مجلس دهم بود. در هر مرحله‌ای که نیاز به عمل انقلابی بود به اتفاق نمایندگان وارد صحنه شدند؛ و عمده تلاش‌ها برای رفع مشکلات مردم بود. اما برخی سیاسیون برای رقابت‌های خرد، انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند و هرچه دلشان خواست گفتند و قلم راندند. چرا مدتی است که به تخریب وجهه مجلس تلاش می‌شود؟ این هم مصاحبه و تکرار فساد فساد علیه نمایندگان چیزی جز همان ورژن بگم بگم سابق را به ذهن متبادر نمی‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار