کد خبر: ۹۵۰۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶ 23 March 2021

در روزهایی که شیوع کرونای انگلیسی در کشور، روز به روز شدت می گیرد، این نوع جهش یافته کووید ۱۹ به نسبت نمونه اولیه ویروس، کودکان بیشتری را درگیر می کند. همچنین قرنطینه طولانی مدت در خانه نیز می تواند زمینه ساز بروز آسیب های روانی و رفتاری متعددی در بسیاری از کودکان شود.

 

در اوایل دوران پاندمی کرونا اعلام شد که کودکان به نسبت بزرگسالان، درجه ایمنی بالاتری در برابر بیماری کرونا دارند. افراد دارای بیماری های زمینه ای، کادر درمان و سالمندان را می توان بیشترین قربانیان اولیه ویروس کووید 19 دانست. حال این روزها با شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی در بسیاری از نقاط جهان و از جمله ایران، کارشناسان سلامت هشدار می دهند که این نوع جهش یافته بسیار بیشتر از نمونه های اولیه این ویروس، سلامت کودکان، نوجوانان و جوانان را نشانه رفته است.

 

یعنی اگر تا چند ماه قبل، کودکان مبتلا به کرونا به ندرت دچار علایم حاد بالینی می شدند، اما حالا محققان می گویند که کودکان و نوجوانان، طعمه های جدید کرونای انگلیسی هستند و احتمال بروز علایم حاد کرونا در آنها افزایش یافته است.

 

 جدای از در خطر بودن سلامت جسمی کودکان، سلامت روانی آنها نیز در دوران کرونا در معرض خطر است. قرنطینه خانگی، تعطیل بودن مدارس و کاهش ارتباطات اجتماعی، کودکان را در معرض آسیب های روانی متعددی قرار می دهد. به همین دلایل نیز والدین در کاهش آسیب های کرونا بر افراد کم سن و سال، نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.

 

تشدید آسیب های کرونا در بین کودکان خانواده های فقیر

 

برخی بررسی های علمی در ماه های گذشته نشان داده است که تاثیر منفی کرونا بر همه کودکان نیز یکسان نبوده است و کودکان در خانواده های فقیر، بیشتر در معرض آسیب های جسمی و روانی کرونا قرار گرفته اند.

 

دکتر مروئه وامقی، روانپزشک و رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی هم با اشاره به تبعات گسترده‌تر کرونا روی کودکان خانواده های فقیر، یادآور می شود: «در دوران کرونا، کودکان خانواده های کم درآمد و فقیر به دلیل کمبود امکانات و منابع مالی، آسیب بیشتری نسبت به کودکان در خانواده های مرفه دیده اند. مثلا در دوران کرونا، کمبود امکانات آموزشی و ترک تحصیل کودکان در خانواده های کم درآمد و فقیر بیشتر از دیگر خانواده ها مشاهده می شود.»

 

این روانپزشک، خاطرنشان می کند: «گزارش های معتبر سازمان های بین المللی مرتبط با کودکان مانند سازمان جهانی بهداشت و یونیسف از وضعیت کودکان در ایام همه گیری بیماری کرونا نشان می دهد که برخلاف تصور همگان که بر مصونیت کودکان در برابر بیماری کرونا تاکید داشتند، سلامت اجتماعی- روانی و اقتصادی کودکان در اثر عوارض ناشی از کرونا، به مخاطره افتاده است. در سطح جهانی نیز کاهش دسترسی به خدمات بهداشتی در دوران کرونا، سبب کمبود امکانات مراقبتی و واکسیناسیون در کودکان شده است. همچنین مطالعه‌ علمی روی وضعیت 118 کشور با سطح درآمد پایین و متوسط نیز نشان داده است که آمار مرگ کودکان زیر پنج سال در دوران کرونا افزایش یافته است.»

 

او تاکید می کند: «تعطیلی مدارس و استفاده از آموزش مجازی برای کودکان در خانواده های کم درآمد نیز سبب آسیب مضاعفی شده است، چرا که بسیاری از کودکان در دوران کرونا، امکانات اینترنتی برای آموزش مجازی در اختیار ندارند. همچنین تعطیلی مدارس و ماندن کودکان در خانه نیز سبب شده است که کودکان بیشتری در معرض خشونت خانگی قرار بگیرند و سلامت روانی و امنیت کودکان در این شرایط به خطر بیفتد.»

 

چطور از کودکان در برابر کرونا مراقبت کنیم؟

 

بیشترین حمایت جسمی و روانی از کودکان در دوران کرونا بر عهده والدین و متولیان نظام سلامت است. اگر هر دو گروه، نقش خود را به درستی ایفا کنند، کودکان در دوران کرونا با عوارض کمتری روبرو خواهند شد.

 

دکتر مرضیه سادات محبی، مشاور خانواده نیز در گفتگو با الف به راه های حفظ سلامت کودکان در دوران کرونا اشاره می کند و می گوید: «صحبت کردن مداوم درباره آمار مرگ و میرهای کرونا در شرایطی که کودکان نیز در همان جمع حضور داشته باشند، تاثیر منفی بر سلامت روان کودکان می گذارد و آنها را دچار اضطراب مداوم می کند. البته آموزش خودمراقبتی به کودکان در برابر کرونا، بسیار مهم و مفید است، اما این آموزش ها تفاوت زیادی با القای حس ترس بیمارگونه به آنها دارد. یعنی اگرچه باید به کودکان آموزش داد که چطور با رعایت پروتکل های بهداشتی، خود را در برابر بیماری مقاوم کنند، اما این کار نباید با چاشنی ترساندن، تنبیه، اغراق و یا خواندن مداوم اخبار منفی درباره کرونا همراه باشد.»

 

او یادآور می شود: «در دوران کرونا، استفاده کودکان از ابزارهای الکترونیکی و فضای مجازی افزایش یافته است. بسیار اهمیت دارد که خانواده ها بر محتوایی که بچه ها می بینند، نظارت داشته باشند تا آنها با محتواهای نامناسب با سنشان روبر نشوند. برخی آسیب های روانی در دوران کرونا ممکن است به همین دلیل در کودکان ایجاد شود. اینکه مثلا تلفن همره با اینترنت در اختیار یک کودک دبستانی قرار دهیم و بر محتوای صفحات بازدید شده از سوی کودک هم نظارت نکنیم، ممکن است اثرات مخربی بر جای بگذارد که پس از دوران کرونا نیز از بین نخواهد رفت.»

 

همچنین محبی خاطرنشان می کند: «هرچقدر فضای درون خانواده ها، شادتر و دوستانه تر باشد، تحمل دوران کرونا و قرنطینه خانگی برای کودکان، راحت تر خواهد بود. استفاده از موسیقی، انجام بازی های دسته جمعی، آشپزی گروهی، برگزاری جشن های کوچک خانوادگی، حرف زدن با کودکان و وقت گذاشتن برای آنها می تواند آنها را از افسردگی و بی انگیزگی در دوران کرونا دور کند. همچنین در دوران پاندمی کرونا باید شرایطی فراهم شود که کودک در درون خانه هم جنب و جوش و تحرک داشته باشد تا دچار اضافه وزن و چاقی نشود.»

 

او در ادامه به اهمیت حفظ ارتباطات اجتماعی کودک در دوران کرونا اشاره می کند و می گوید: «نیاز است که کودک بتواند با نظارت والدین، ارتباط مجازی با دوستان و همکلاسی هایش را حفظ کند تا کمتر احساس تنهایی داشته باشد. در دورانی که مدرسه ها تعطیل است و همبازی های کودک هم در دسترس نیست، والدین باید بخشی از جای خالی دوستان کودک را پر کند. حتی والدین می توانند در ساعت هایی مشخص، نقش همبازی کودکشان را ایفا کنند و بازی با کودک را به عنوان یک کار مهم در برنامه ریزی روزانه خود قرار دهند. همین کارهای به ظاهر ساده، تاثیر زیادی در حفظ نشاط کودک و حفظ سلامت روان او دارد.»

 

با توجه به اینکه بازگشایی حضوری مدارس حتی در مهر 1400 هم با اما و اگرهای زیادی همراه شده است، بسیار اهمیت دارد که رسانه های مختلف نیز در سطح گسترده تری، تولید محتوای فاخر، آموزشی و سرگرم کننده برای کودکان را در اولویت قرار دهند تا عوارض کرونا بر زندگی کودکان و نوجوانان، کاهش پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار