نگرانی‌ها از گسترش ویروس کرونا و افزایش شمار بیماران مبتلا به این ویروس در حالی است که به اعتقاد کارشناسان امور بهداشت و درمان ، اثرات مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی در دو تا چهار هفته آینده خود را نشان خواهد داد.
کد خبر: ۹۵۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳ 27 March 2021

سال ۱۴۰۰ دومین نوروزی است که لحظات تحویل سال و آمدن فصل بهار را در کنار ویروس کرونا آغاز کردیم، البته به دور از دید و بازدیدهای نوروزی و از طرفی ورود نوع ویروس جهش یافته انگلیسی نیز وضعیت هشداری را ایجاد کرد، اما بسیاری بی تفاوت از وضعیت کنونی کوله بار سفر بسته و راهی جاده های کشور شدند، انگار که دیگر از ویروس خبری نیست.

امروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه رعایت شیوه‌نامه بهداشتی به کمتر از ۶۰ درصد کاهش یافته، از روند شیوع بیماری کرونا در کشور در پی سفرهای نوروزی خبر داد.

علیرضا رییسی پس از نخستین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۰ که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، عنوان کرد: هفته‌های قبل پیش بینی کرده بودیم که با انجام سفرهای نوروزی به طور قطع میزان بیماری کرونا افزایش می‌یابد و اکنون در اکثر استان‌ها روند صعودی بیماری را شاهد هستیم و این افزایش اگر تدبیر نشود و جلوی آن را نگیریم مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: اکنون میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۵۶ درصد رسیده که زنگ خطر بزرگی است.

رییسی اظهار داشت: شهرهای قرمز از تعداد ۹ شهر در ۲۵ اسفند اکنون به ۲۳ شهر و شهرهای نارنجی از ۳۱ شهر به ۴۴ شهر افزایش یافته، همچنین شهرهای زرد از ۲۵ شهر به ۸۷ شهر و شهرهای آبی از ۱۱۳ شهر به ۹۴ شهر رسیده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان در شبانه روز گذشته با فوت با فوت ۸۵ نفر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۲ هزار و ۳۰۸ نفر رسیده است.

اکنون ۲۳ شهرستان قرمز و ۴۴ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. همچنین ۲۸۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

شهرهای ارومیه، دهلران، امیدیه، اندیمشک، خرمشهر، مسجد سلیمان، ارسنجان، داراب، اسلام آباد غرب و بروجرد به تازگی دچار وضعیت قرمز شده اند و شهرهای اشنویه، کرج، تهران، ری، شمیرانات، چرداول، رامهرمز، کارون، تاکستان، قزوین، گیلان غرب، ازنا، الیگودرز، خرم آباد و خاتم نیز به تازگی از وضعیت زرد وارد وضعیت نارنجی شدند.

وضعیت کرونا در استان ها

درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان‌ها از ایلام خبر رسیده که شهرستان مرزی دهلران بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام با توجه به افزایشی بودن شناسایی بیماران جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت.

روند شیوع ویروس کرونا در دهلران سیر صعودی به خود گرفته است، بطوریکه از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون یک هزار و ۷۳۷ نفر در این شهرستان به این بیماری مبتلا شده اند.

همچنین بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام شهرستان چرداول نیز از وضعیت زرد به نارنجی کرونا تبدیل شده و بر این اساس تعداد شهرستان های با وضعیت نارنجی در استان پس از آبدانان به ۲ شهرستان رسیده و سایر مناطق در وضعیت زرد هستند.

گسترش کرونا در اولین هفته سال ۱۴۰۰، زنگ خطر تغییر رنگ شهرها از زرد به نارنجی را در استان ایلام به صدا درآورد و به سه رقمی شدن تعداد مبتلایان روزانه کرونا منجر شد.

با توجه به افزایش گشت و گذارهای نوروزی، برپایی چادرهای گردشگران و ایجاد کانون های مردمی در مناطق گردشگرپذیر استان، میزان ابتلا و بستری های ناشی از ویروس کرونا افزایش یافت.

تعداد مبتلایان استان سه رقمی شد و سه شهر هم در آستانه جدی تغییر رنگ از زرد به نارنجی و حتی قرمز هستند و زنگ خطر در دیگر شهرها به صدا درآمده است.

شهرستان‌های آبدانان، ایوان، چرداول و دهلران روند صعودی از نظر ابتلا به کرونا را دارند و با تداوم شرایط موجود احتمال نارنجی شدن سه شهرستان آبدانان، ایوان و چرداول و قرمز شدن دهلران وجود دور از ذهن نیست.

دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کرونا در استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۲ ابتلای جدید کرونا ثبت شده و تعداد مبتلایان در استان به ۲۷ هزار و ۳۸۲ نفر افزایش یافت.

از شهرکرد خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که شیوع کرونا در این استان در تعطیلات عید نوروز روند افزایشی به خود گرفته است و چنانچه این روند در روزهای آینده نیز تداوم یابد احتمال شکل‌گیری موج چهارم کرونا بیشتر می‌شود.

مجید شیرانی افزود: طی هفته نخست سال جدید تعداد مراجعان روزانه سرپایی با علائم بالینی کرونا سه رقمی شد که این میزان در مقایسه با هفته پایانی اسفند رشد داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری ، مجموع بیماران بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان را ۸۵ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۶ نفر بدحال و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان سامان در وضعیت نارنجی(پرخطر) شیوع کرونا و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

چهارمحال و بختیاری هفدهمین استانی است که شیوع ویروس کرونای انگلیسی در آن به اثبات رسیده است و به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شیوع این ویروس در استان وارد چرخش شده است.

همچنین براساس اعلام ستاد کرونا، شهرستان های قزوین و تاکستان از شنبه در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفتند. از امروز محدودیت های بیشتری در این ۲ شهرستان اعمال خواهد شد و مسافران نوروزی باید نسبت به رعایت این محدودیت ها توجه بیشتری داشته باشند.

این اتفاق در حالی رقم خورده است که در روزهای گذشته به رغم هشدارهای مسوولان ستاد استانی کرونا و با توجه به افزایش حجم سفرهای نوروزی شاهد شیوع کرونای جهش یافته در بخش های مختلف استان قزوین به ویژه در بخش الموت شرقی بوده ایم.

با توجه به مصوبه روز پنج شنبه ستاد استانی کرونا امروز مهلت خروج مسافران نوروزی از منطقه الموت به پایان می رسد و از این پس مسافران و پلاک های غیر بومی با جریمه رو به رو خواهند شد.

این وضعیت زنگ خطر موج چهارم کرونا در استان قزوین را بیش از گذشته به صدا درآورده است و در صورت نداشتن تدابیر لازم می تواند روزهای سختی را برای مسوولان و مردم استان قزوین به همراه بیاورد.

در همین رابطه سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با اشاره به اینکه ازدحام مردم استان در مراکز خرید و مکان های پر جمعیت در پایان سال۹۹ اعلام کرد که اکنون البرز در آستانه موج جدید شیوع کرونا قرار گرفته است.

دکتر علیرضا سلیمانی با اشاره به اینکه طی حدود یک ماه گذشته آمار بستری شدگان کمتر از ۳۰۰ بیمار بود، گفت: اکنون ۴۰۶ نفر در مراکز درمانی استان البرز تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند و این آمار حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

سلیمانی تاکید کرد که اگر این روند ادامه یابد و افزایش روند بستری شدگان را داشته باشیم، تغییر وضعیت شیوع کرونا از زرد به نارنجی و حتی قرمز در استان البرز را خواهیم داشت.

وی گفت: میانگین فوتی های کووید ۱۹ استان البرز طی یک ماه گذشته ۲ تا سه نفر بود که الان به چهار تا پنج فوتی در روز افزایش یافته است.

اکنون ۶ شهرستان استان البرز به لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت آبی قرار دارد.

در تبریز عباسعلی درستی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هشدار مجدد نسبت به تبعات افزایش سفرهای نوروزی به آذربایجان شرقی و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا، خاطرنشان کرد: اکنون ۱۵ درصد به تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در استان افزوده شده است و تعداد بستری ها از زیر ۴۰۰ به ۴۷۰ بیمار در استان افزایش یافته است.

درستی ادامه داد: تعداد فوتی ها هنوز روند ثابتی دارد و از یک تا چهار نفر در روز متغییر است که با توجه به افزایش مبتلایان پیش بینی می شود این تعداد نیز افزایشی شود.

سرازیر شدن سیل مسافران نوروزی به آذربایجان شرقی در روزهای گذشته موجب شد که رنگ کرونایی شهرستان جلفا از زرد به نارنجی و شهرستان سراب از نارنجی به قرمز تغییر یابد.

خبر دیگر اینکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در حال حاضر ۲۰۰ فرد مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۴۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: در شبانه‌روز گذشته با پذیرش ۷۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های یزد، بیشترین پذیرش در این مدت در استان به ثبت رسید. بیشترین موارد ابتلای افراد هفته گذشته به ویروس کرونا ۱۸۸ تا ۱۷۸ نفر در نوسان بود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۶ سرخوشه مبتلا به کرونای جهش یافته در استان شناسایی شد، ادامه داد: این ویروس در شهرستان‌های یزد، اردکان، میبد، ابرکوه، تفت و خاتم گزارش شد.

ستاد استانی پیشگیری مقابله با کرونا یزد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شهرهای استان یزد از منظر بیماری به نقطه نسبتا خوبی رسید، گرچه این وضعیت بسیار شکننده بود و هر آن امکان اوج‌گیری بیماری به خصوص ویروس جهش یافته کرونا وجود دارد.

در سمنان نیز ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان یک نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع این ویروس تا ظهر امروز تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۹۳۸ نفر رسید.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با ارایه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۷۲ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تاکنون به ۲۶ هزار و ۵۴۳ نفر رسید.

۹۳ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و از ابتدای شیوع ویروس تاکنون ۱۹ هزار و ۲۰۰ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

از ارومیه خبر رسیده که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: طبق آخرین برآوردها، وضعیت کرونایی ۶ شهرستان در استان نارنجی، ۲ شهرستان آبی و ۹ شهرستان زرد شده است.

علی مصطفوی افزود: پیشتر، شهرستان های ارومیه، نقده، ماکو و چایپاره نارنجی بوده که سردشت و بوکان نیز به این جمع اضافه شده است.

وی اضافه کرد: همچنین وضعیت شهرستان های پلدشت و چالدران در شمال استان همچنان آبی بوده که امیدواریم با رعایت پروتکل ها در این ۲ شهرستان، شاهد حرکت آنها به سمت زرد نباشیم.

به گفته وی طبق آخرین برآوردها شهرستان‌های مهاباد، میاندوآب، پیرانشهر، تکاب، شاهین دژ، خوی، اشنویه، شوط و سلماس نیز وضعیت زرد دارند.

شهرهای ارومیه و نقده به علت رعایت نکردن موارد بهداشتی، در آستانه تبدیل شدن به وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند که باید مردم با رعایت پروتکل ها از این امر جلوگیری کنند.

در حال حاضر شهرستان های ارومیه، نقده، چایپاره و ماکو وضعیت نارنجی دارند که البته روند افزایشی ابتلا و بستری در آنها به ویژه ۲ شهر ارومیه و نقده حاکم است.

خبر دیگر اینکه رئیس بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر گفت: پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا با مشارکت مردم و همکاری بین بخشی حاصل می‌شود و هرگونه کوتاهی در این زمینه این استان را به سمت وضعیت قرمز کرونایی سوق می‌دهد.

دکتر عاطفه اسفندیاری افزود: براساس نظر متخصصان در صورت عادی انگاری از سوی مردم انتظار می‌رود بعد از تعطیلات نوروز با پیک جدیدی از بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر روبرو شویم.

در زمان حاضر چهار شهرستان بوشهر، گناوه، دیلم و کنگان در وضعیت نارنجی کرونایی و ۶ شهرستان دیگر استان بوشهر در وضعیت زرد قرار دارند.

خبر دیگر اینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل آمار مبتلایان به ویروس کرونای انگلیسی در این استان را ۹۴ نفر اعلام کردند و از مرگ یکی از مبتلایان خبر دادند.

آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در مازندران طی کمتر از ۱۰ روز سه برابر شده است.

از مجموع مبتلایان شناسایی شده استان به ویروس جهش یافته ۵۱ نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۴۳ نفر نیز در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بابل هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت کرونایی استان را بشدت خطرناک توصیف کرد و گفت : آمار بستری ها و مراجعان مبتلا به بیماری کووید-۱۹ از چند روز پیش روند افزایشی خود را آغاز کرد.

وی نیز آمارهای واقعی را بیش از تعداد شناسایی شده عنوان کرد و گفت : در حال حاضر ۱۰ تا ۲۰ درصد بستری های کرونایی استان مبتلا به ویروس جهش یافته هستند که در حال گسترش است.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اعلام کرد : شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد با فوت چهار بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به ۴۷۰ تن رسید.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت:روند افزایشی مرگ و میر کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد در روز های اخیر نگران کننده است.

وی افزود: در۴۸ ساعت گذشته هشت بیمار کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست دادند این این آمار در مقایسه با ماه قبل افزایش پنج برابری داشته است.

یزدان پناه افزود: بیشترین موارد مثبت مربوط به شهرستانهای بویراحمد، گچساران و بهمئی بوده است.

در لرستان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هم اکنون ۲۴۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

مریم کوشکی با اشاره به تغییر رنگ بندی وضعیت کرونا در شهرستان های لرستان گفت: شهرستان پلدختر از نارنجی به زرد و شهرستان بروجرد از نارنجی به قرمز تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: همچنین شهرستان های خرم آباد، ازنا، الیگودرز ، درود در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند و خطر ورود به پیک چهارم در استان بیشتر شده است.

همچنین وضعیت شکننده شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که در شبانه‌روز گذشته، ۲۷ فرد مبتلای جدید در بیمارستان بستری شده و سه نفر از مبتلایان به کووید.۱۹ نیز جان باختند.

به گفته وی، تاکنون ۱۷ نفر مبتلا به کرونای انگلیسی نیز در استان اردبیل شناسایی شده است.

بنا به اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، هم‌ اکنون کل این استان در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی و چهار شهرستان اردبیل، خلخال، مشگین‌شهر و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر حبیب‌زاده بیان کرد: هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی نیز در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) قرار دارند.

در کرمانشاه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تغییر وضعیت کرونایی ۲ شهرستان استان خبر داد و گفت: با توجه به افزایش بیماران مبتلا به کرونا، شهرستان اسلام‌آباد غرب در وضعیت «قرمز» و گیلان‌غرب هم در شرایط «نارنجی» قرار گرفته ‌است.

دکتر «ابراهیم شکیبا» افزود: ‌اکنون شهرستان‌های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، سرپل‌ذهاب، صحنه و کرمانشاه در شرایط زرد کرونایی هستند و وضعیت شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، جوانرود و روانسر هم آبی است.

براساس اعلام ستاد ملی کرونا، در وضعیت نارنجی یا پرخطر هم سطح شغلی سه و چهار تعطیل است و در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر نیز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهد بود. در وضعیت زرد یا خطر متوسط فقط سطح شغلی چهار تعطیل خواهد بود.

بر این اساس اکنون تردد از ۲ شهرستان اسلام آباد غرب و گیلان غرب به شهرستان های دیگر و شهرستان های دیگر به این‌ دو شهرستان ممنوع است.

از خوزستان خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد : چهار شهرستان استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا و ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اعلام کرد: شهرستان‌های امیدیه،خرمشهر، اندیمشک و مسجدسلیمان به وضعیت قرمز کرونایی تبدیل شدند که انتظار می‌رود مردم این نقاط بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: ۲ شهرستان کارون و رامهرمز نیز که پیش از این در وضعیت قرمز قرار داشتند در جدیدترین رنگ بندی در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اکنون ۱۱ شهرستان اهواز، آبادان، دزفول، شوشتر، ماهشهر، بهبهان، ایذه، امیدیه، خرمشهر، اندیمشک و مسجدسلیمان در وضعیت قرمز قرار دارند.

از سوی دیگر دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در لرستان گفت: وضعیت کرونایی شهرستان بروجرد قرمز و شهرستان‌های خرم آباد، ازنا، الیگودرز و دورود نارنجی شد.

احمدحسین فتایی اعلام کرد: بر اساس تازه ترین اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، شهرستان بروجرد در وضعیت قرمز، شهرستان های خرم‌آباد، دورود، ازنا، الیگودرز در وضعیت نارنجی و شهرستان های پلدختر، کوهدشت، دلفان، سلسله، رومشگان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

در شهرستان مراغه نیز به گفته معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه گفت: از ۲۳ بهمن ماه پارسال تاکنون یکهزار و ۲۱ دوز واکسن کرونا تحویل این شهرستان شده است.

سیدعلی موسوی اظهار داشت: این مقدار واکسن کرونا در قالب ۶ محموله و از سه برند «اسپوتنیک وی»، «سینوفارم» و «کواکسین» است که تحویل شهرستان مراغه شده است.

وی افزود: تاکنون ۵۱۹ دوز از واکسن کرونایی دریافتی در شهرستان مراغه به گروه های هدف تزریق شده است. رنگ کرونایی شهرستان مراغه زرد است.

شهرستان خاتم نیز با همکاری مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل های ستاد ملی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا وضعیت این شهرستان از رنگ قرمز به نارنجی تغییر یافت.

شهرستان تیران و کرون در غرب اصفهان بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در وضعیت نارنجی قرار گرفت و تعداد مناطق در وضعیت پُر خطر در این استان افزایش یافت.

در جدیدترین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ که شنبه هفتم فروردین در سامانه ماسک اعلام شد، شهرستان تیران و کرون از استان اصفهان در وضعیت نارنجی و پرخطر قرار گرفت.

بر این اساس، در زمان حاضر در استان اصفهان ۱۵ شهرستان در وضعیت زرد(خطر متوسط)، چهار شهرستان در وضعیت آبی(کم خطر)، سه شهرستان مبارکه، لنجان و تیران و کرون در وضعیت نارنجی(پرخطر) و ۲ شهرستان گلپایگان و خوانسار در وضعیت قرمز(بسیار پرخطر) قرار دارند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با توجه به روند افزایشی تعداد موارد مثبت تست‌های کرونا و بستری در بیمارستان‌ها احتمال تغییر وضعیت شهرستان هایی مانند اصفهان، نجف آباد و شاهین شهر و میمه از زرد به نارنجی نیز در روزهای آینده وجود دارد.

استاندار گلستان با اظهار نگرانی از روند افزایش شیوع کرونا در این استان گفت: تعداد بیماران کرونایی گلستان با رشد ۱۵ درصدی از ۱۸۰ نفر در روز اول فروردین به ۲۳۲ بیمار در حال حاضر افزایش یافته که از این تعداد هشت نفر به نوع جهش یافته انگلیسی مبتلا هستند.

هادی حق شناس با اشاره به وخامت حال ۲۳ بیمار کرونایی گلستان گفت که در ۲۴ ساعت گذشته ۲ شهروند استان به دلیل عوارض ناشی از ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

در حال حاضر گمیشان، رامیان و مراوه‌تپه در وضعیت آبی و گرگان، آق‌قلا، بندرترکمن، بندرگز، کردکوی، علی‌آبادکتول، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش و کلاله در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

واکسیناسیون

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به آغاز روند افزایشی مبتلایان به کرونا در آذربایجان‌شرقی به دلیل سفرهای نوروزی هموطنان به این خطه اعلام کرد: تاکنون بیش از هشت هزار نفر از مردم استان در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند.

عباسعلی درستی افزود: البته واکسیناسیون این عداد از شهروندان به معنای عادی شدن شرایط نیست و سفرهای نوروزی موجب افزایش مبتلایان به کووید۱۹ در آذربایجان شرقی شده است.

وی افزود: تاکنون کارکنان بهداشت و درمان، ساکنان خانه های سالمندان و آرامستان های آذربایجان شرقی در برابر کرونا واکسینه شده اند و از امروز نیز واکسیناسیون پارکبانان شهرداری تبریز آغاز می شود.

همچنین پس از کادر درمان، فاز اول واکسیناسیون پاکبانان و بیماران خاص در جهرم استان فارس علیه بیماری کرونا آغاز شد.

در همین رابطه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم اعلام کرد: بر اساس سند واکسیناسیون کرونا که وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است،واکسن های دریافتی از وزارت بهداشت طبق دستورالعمل در مرحله اول واکسن به پرسنل آی‌سی‌یو بیمارستان ریفرال کرونا و پرسنل بخش‌های کرونا توزیع شد.
سید مجید ارجمند افزود: در مرحله دوم، جانبازان ۵۰ درصد به بالا که از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان معرفی شده بودند و پرسنل بهداشتی درمانی درگیر مبارزه با کرونا تزریق انجام گرفت.

استان فارس از ابتدای امسال با واکسینه کردن گروه‌های هدف تعیین شده به عنوان استانی پیشرو در این زمینه مطرح شد و نشان داد که فارس نه تنها در امر درمان پیشرو است، بلکه توانسته در شرایط بحرانی علیه بیماری کرونا اقدامات خوبی را به نتیجه برساند.

همچنین رییس شبکه بهداشت و درمان کنگاور گفت: تاکنون ۳۵۱ عدد واکسن ۲ دوزی (دو مرحله‌ای) در اختیار مرکز بهداشت شهرستان قرار گرفته که ۳۰۰ دوز آن به کادر درمان تزریق شده است.

«حسین امیری» اظهار داشت: تزریق واکسن کرونا از اواسط اسفند ماه به کادر درمان درگیر با بیماران کووید ۱۹ در شهرستان کنگاور آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه واکسن «اسپوتنیک وی» روسی و واکسن‌های چینی و هندی در ۲ مرحله قابل تزریق است و حداقل ۹۲ درصد ایمنی بدن انسان را در مقابل ویروس کرونا بالا می‌برد، افزود: از ابتدای ورود واکسن، حدود ۳۰۰ دُز آن به کادر درمان که در ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی بودند، تزریق شده و همچنان ادامه دارد.

خبر دیگر اینکه استاندار مرکزی اعلام کرد: آمار فوتی‌بیماران کرونایی در هفته نخست فروردین ماه جاری نسبت به آخرین هفته اسفندماه سال گذشته ۸۰ درصد کاهش دارد اما این مهم به معنای پایان کرونا نیست و پروتکل‌های بهداشتی باید با جدیت رعایت شود.

سید«علی آقازاده» افزود: آمارها بیانگر آن است که شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها و مراجعان سرپایی به مراکز درمانی استان مرکزی در این مدت افزایش داشته و تنها فوتی‌های بیماران کووید ۱۹ در این استان کمتر شده و نباید از حرکت خزنده کووید ۱۹ که با توجه به دید وو بازدیدها و سفرهای نوروزی رو به افزایش دارد، غافل بود.

در کردستان نیز شهرهای مریوان و سروآباد از لحاظ کرونا در وضعیت آبی و سقز، دیواندره، قروه و بانه نارنجی و دیگر نقاط استان در وضعیت زرد قرار دارند.

بر اساس شاخص نمادهای سامانه نرم افزار ماسک، رنگ آبی نشانه کم خطر، رنگ زرد خطر متوسط، رنگ نارنجی وضعیت پرخطر و رنگ قرمز نشانه وضعیت خیلی پر خطر است.

گزارش‌های کرونایی استان‌ها

گره زلف نخستین هفته بهار خوزستان با کرونا، گرما و خاک

دید و بازدیدهای نوروزی با طعم تلخ کرونا

روز جهانی تئاتر و دلتنگی برای این هنر در روزگار کرونا

اُفت تحصیلی ؛ دغدغه تداوم آموزش مجازی

تازه ترین وضعیت کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۸۵ نفر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۲ هزار و ۳۰۸ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۷ فروردین ۱۴۰۰) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هشت هزار و ۱۲۰ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۸۱۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۴۶ هزار و ۹۲۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۵۸۵ هزار و ۱۱۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۹۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار و هشت آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

شهروندان می توانند برای اطلاع از وضعیت لحظه ای رنگ بندی شهرها به اپلیکیشن ماسک یا به آدرس https://app.mask.ir/map مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۲۶ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار