«نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور»، طرحی است که به سردمداری دو نماینده مجلس در حال پیگیری است، با این هدف که دیگر با فرارسیدن فصل بهار و پاییز ساعت رسمی کشور تغییر نکند.
کد خبر: ۹۵۱۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰ 28 March 2021

«نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور»، طرحی است که به سردمداری دو نماینده مجلس در حال پیگیری است، با این هدف که دیگر با فرارسیدن فصل بهار و پاییز ساعت رسمی کشور تغییر نکند.

به گزارش تابناک ایلام، 25 آذرماه سال گذشته طرح عادی تغییر ساعت رسمی کشور اعلام وصول شد، طرحی که به موجب آن « قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب سی و یکم مرداد ماه 1386 مجلس شورای اسلامی نسخ شده و ساعت رسمی کشور به قبل از این قانون برمی‌گردد.»

*53 نماینده به دنبال تثبیت ساعت رسمی کشور

اعتقاد 29 نماینده امضاکننده این طرح آن است که بعد از گذشت بیش از یکصد سال از آغاز تغییر ساعات در دنیا،کشورهایی مانند آلمان، انگلستان، فنلاند، سوئد و برخی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تداوم اجرای آن بازاندیشی کرده‌اند.مهمترین دلیل آنها آثار سوء تغییر ساعات بر سلامتی مردم ناشی از تغییر زمان خواب شهروندان و لزوم تطابق آن با زمان خورشید بوده، در کشور ما علاوه بر این دلایل تفاوت اوقات شرعی و ساعت رسمی نیز مشکلاتی ایجاد کرده است.

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد به عنوان طراح اصلی این طرح توضیح داد:« قانون تغییر ساعت رسمی کشور در سال 1386 بر اساس طرح فرانسوی ها در قرن هجدهم توسط مجلس هشتم تصویب شد. در آن زمان فرانسوی ها با تغییر ساعت رسمی کشورشان قصد صرفه جویی در مصرف شمع و به حداقل رساندن کاهش اتلاف انرژی داشتند. برخی از کشورهای اروپایی نیز به واسطه مسائل اقتصادی معتقد بودند که زود خوابیدن و سرکار رفتن موجب صرف جویی در مصرف انرژی می شود. »

او ادامه داد: اوایل قرن بیستم که بحث انرژی الکتریسیته وسط آمد ، تصمیم بر این شد با تغییر ساعت رسمی کشورها، کاهش ساعت فعالیت های اداری و استفاده کمتر از وسایل انرژی گرمایشی و سرمایشی این امر مهم را محقق کنند. اروپایی ها 15 سال پیش طرح فرانسوی ها را به قانون تبدیل کردند که بر اساس آن در شش ماهه اول سال نیم ساعت ساعت ها به جلو کشیده شده و در شش ماه دوم به ساعت قبلی برگردد.مطالعات اروپایی ها نشان داد نه تنها اجرای قانون تغییر ساعت رسمی منجر به بهبود شاخص های اقتصادی آنها نشده بلکه تبعات فرهنگی،اجتماعی و فیزیولوژی به دنبال داشته به طوری که مردم با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم می کنند. دو سال است که دیگر قانون تغییر ساعت رسمی در اروپا اجرا نمی شود ما نیز بر اساس مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور باعث به هم خوردن سیستم بدن شده و تبعات روحی و روانی برای مردم به همراه دارد برای همین باید زمان مانند گذشته ثابت باشد.

ابوترابی ابراز امیدورای کرد که این طرح تا قبل از ماه مبارک رمضان تصویب و اجرایی شود تا از ایجاد بی نظمی و آشفتگی ها در زندگی مردم جلوگیری شود.

همزمان 24 نماینده دیگر هم طرحی مشابه با عنوان « نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» را امضا کرده که به هیات رییسه تقدیم شده است. در این طرح علاوه بر نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور ، به هیئت وزیران اجازه داده شده ساعت شروع کار ادارات، سازمان ها و مراکز تابعه متناسب با فصل گرم سال در نواحی مختلف کشور حداکثر تا پایان شهریور ماه، یک ساعت زودتر تعیین کند.

حسین گودرزی نماینده درود و‌ ازنا به عنوان طراح اصلی با ابراز امیدواری از اینکه این طرح قبل از ماه مبارک رمضان به رای نمایندگان گذاشته شود، گفت که هدف از آن جلوگیری از آسیب هایی است که با اجرای این قانون به جامعه وارد می شود.

*نگاهی به تاریخچه تغییر ساعت رسمی در کشور

پیش از انقلاب اسلامی ، ساعت رسمی کشور به ساعات تابستانی و زمستانی تقسیم می شد که با انقلاب این روند تا سال 1370 متوقف شد، آن زمان بر اساس محاسباتی هیئت وزیران دولت هاشمی رفسنجانی ، مصوب شد که همه ساله در اول مهر یک ساعت عقب کشیده شود و در اول فروردین به حالت اول بازگردد. این روند تا سال 1385 ادامه داشت تا اینکه دولت احمدی‌نژاد این مصوبه را ابطال کرد.

پس از آن نمایندگان مجلس هفتم پس از چند بار تلاش در مصوبه ای دولت وقت را به تغییر ساعت رسمی کشور در شش‌ماهه نخست سال مکلف کردند. طبق مصوبه مجلس در ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ ، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین، یک ساعت به جلو و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور به عقب کشیده می شود یعنی به حالت اوّل برمی گردد؛ اقدامی که در جهت استفاده بیشتر از روشنایی روز است.

*نظر موافقان و مخالفان تغییر ساعت رسمی کشور


موافقان جلو کشیدن ساعت ها به صرفه جویی در مصرف انرژی ، افزایش بهره‌وری افراد از روشنایی روز و تاثیرات مثبت آن بر بدن اشاره می کنند.

مخالفان نیز معقتقدند این اقدام کارایی چندانی ندارد و حتی اهدافی همچون کاهش مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف را محقق نمی کند؛ آن ها به برخی از یافته های علمی درباره آثار مخرب این اقدام بر سلامتی مردم اختلالات ایجاد شده در تغییر ساعت خواب اشاره دارند.

در کشور ما دو رویکرد تغییر و همچنین تثبیت ساعت رسمی اجرایی شده است، تجربه ای گران بها که قطعا استفاده از آن منجر به اتخاذ تصمیم درست در راستای تامین منافع جامعه می شود. انتظار می رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی قبل از هر گونه رای موافق و یا مخالف به طرح «نسخ ساعت رسمی کشور» به گذشته رجوع کنند./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار