قیمت مرغ به عنوان کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم، مدام در حال نوسان است و در این شرایط کرونایی هر روز کرمانشاهی‌ها را به صف می‌کشاند این در حالی است که مسئولان استان می‌گویند به اندازه نیاز خرید کنید و نگران آینده بازار مرغ نباشید.
کد خبر: ۹۵۱۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۱ 30 March 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، تلاطم و آشفتگی‌ها برای تامین کالاهای اساسی در بازار بسیار زیاد است، ولی در کنار تمامی بی‌ثباتی‌های بازار، قیمت مرغ همچنان هر روز در حال نوسان است.

صف‌های طولانی برای دریافت مرغ در مقابل فروشگاه‌ها و مرغ فروشی‌ها باز هم گویای نایابی این مواد پروتئینی است با گران شدن قیمت گوشت قرمز و ماهی مردم به سراغ مرغ رفته که انگار مرغ هم چندان تمایلی برای خودنمایی روی سفره‌های مردم ندارد.

متأسفانه چند روزی است، مجددا عرضه مرغ در بازار کرمانشاه به صف کشیده شده است، بطوری که مردم مجبورند ساعت‌ها در صف‌های طولانی برای تهیه مرغ منتظر بمانند، دوباره این وضعیت در این بحران کرونا موجب نارضایتی و گلایه مردم شده است.

 


به سراغ یکی از این صف‌های طولانی برای تهیه دو عدد مرغ گرم به قیمت مصوب ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان رفتم و حدود ۴۰ دقیقه‌ای با مردم ایستاده در صف هم کلام شدم.

این روزها به هر کس نگاهی می‌اندازی ابتدا «آه» بلندی می‌کشد بعد چند کلمه صحبت می‌کند دیگر چیزی نمی‌گوید.

خانمی که در صف با ماسک ایستاده بود، گفت: مسئولان میگن در این روزهای تعطیل مسافرت و مهمانی نروید تا کرونا نگیرید، ولی صف‌های برنج، روغن، مرغ و... کرونا ندارد.

این خانم جوان ادامه داد: اگر از اینجا مرغ تهیه نکنم باید همین را با قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان تهیه کنم، توزیع عادلانه نیست به نظرم مقداری از گوشت مرغ را توزیع، بقیه رو خود مغازه‌دار قطعه‌قطعه، بسته‌بندی می‌کنه تا با قیمت ۳۰ هزار به بالا به مردم می‌فروشد.

نگاهی هم که به صف آقایان انداختم، حرف‌ها و گلایه‌ها هم از یک جنس بود و مردم نسبت به تأمین کالای اساسی خود همچون مرغ، روغن و برنج بدجوری گلایه داشتند؛ این نگرانی‌های مردم در حالی است که مسئولان استان در جلسه تنظیم بازار توزیع کالاهای اساسی با قیمت دولتی را مصوب کرده‌اند.

هدایت حاتمی، معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در خصوص تأمین کالاهای اساسی مردم، اظهار داشت: نیازهای ضروری مردم تامین و در بازار موجود است و کمبود خاصی در این رابطه نداریم.

وی افزود: گوشت مرغ نیز متناسب با نیاز مردم در بازار توزیع و برخلاف سال‌های گذشته، تعدادی از کشتارگاه‌ها در این ایام تعطیل مشغول به کار بوده و فعالیت داشتند تا مشکلی از بابت تامین گوشت مرغ به وجود نیاید.

 


نوربخش حاتمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز، ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی علاوه بر نظارت بر کشتارگاه‌ها توزیع مرغ دولتی را با حضور ۱۲۰ نفر از کارشناسان و پرسنل فنی سازمان برعهده گرفته است.

وی از مردم درخواست کرد، که به اندازه نیاز خود خرید کنند و هیچ نگرانی در خصوص تامین گوشت مرغ در آینده نداشته باشند و اقدام به ذخیره‌سازی بیش از نیاز نکنند.

حاتمی اضافه کرد: مصرف عادی کل استان در روز بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن است که ما ۹۴ تن مرغ در شهر کرمانشاه و ۷۰ تن در شهرستان‌ها توزیع می‌کنیم.

وی با بیان اینکه روزانه ۴۰ کامیون مرغ را درب خرده‌فروشی‌ها توزیع می‌کنند، گفت: در این چند روز با چند واحد متخلف برخورد قاطع شده است.

حاتمی تصریح کرد: نهاده‌های دامی در مرغداری‌ها تامین شده و مرغداران مکلف هستند تمام مرغ تولیدی خود را به بازار عرضه کنند، جوجه‌ریزی‌ها انجام شده است.

رضا سلیم‌ساسانی، مسئول بسیج اصناف کرمانشاه هم کاهش فعالیت کشتارگاه‌ها و شیفت‌بندی کاری آن‌ها در هفته اول ایام نوروز را از دلایل کمبود و گرانی گوشت مرغ دانست و گفت: بسیج اصناف سپاه حضرت نبی اکرم (ص) بر توزیع گسترده مرغ گرم و منجمد در بازار کرمانشاه نظارت دارند و به‌زودی این التهاب کاهش می‌یابد.

وی قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ منجمد ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت مرغ گرم ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: شهروندان در صورت گران‌فروشی یا کم‌فروشی واحدهای صنفی می‌توانند به واحد بازرسی اتاق اصناف مراجعه کنند.

 

مسعود بیگلری، معاون بازرسی و حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه در ادامه، اظهار داشت: در راستای اجرای طرح نوروزی و تشدید بازرسی‌ها در سطح بازار به‌منظور کنترل قیمت‌ها، بازرسان این معاونت موفق به کشف تخلف گران‌فروشی برای یک واحد مرغ فروشی در بازار شدند که مرغ را باقیمتی بالاتر از قیمت مصوب عرضه می‌کرد.

بیگلری افزود: پرونده این تخلف با ارزش ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال برای سیر مراحل قانونی و صدور حکم به تعزیرات حکومتی استان ارجاع داده شد.

وی در پایان از مردم خواست که در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی اعم از گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب و ... مراتب را به سامانه 124 ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اطلاع دهند.

تا چندی پیش کمبود نهاده‌ها و قیمت بالای آن‌ها در مرغداری‌ها علت اصلی کمبود این کالا عنوان شد اما امروز به نظر می‌رسد تفاوت قیمت بین استان و استان‌های همجوار علت کمبود مرغ در بازار شده که همین سبب شده تا مرغداری‌ها تمایل داشته باشند مرغ‌ها را به استان‌های همجوار بفروشند، به هر حال می‌طلبد ستاد تنظیم بازار به خوبی نظارت داشته باشد تا نیازهای اصلی از جمله روغن، برنج، گوشت و مرغ به اندازه کافی در دسترس قرار گیرد و مشکلات هر روز بر روی یکی از اقلام، آوار نشود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار