به گفته صفرزاده سنگ سیاه به سبب قرار گرفتن در محدوده بازارچه‌های مختلف، اماکن مذهبی، تاریخی و فرهنگی، دارای ظرفیت و پتانسیل شگرفی برای جذب زوار، گردشگران و مسافران دور و نزدیک است که جز با ساماندهی و توجه به این محدوده و توزیع امکانات و دمیدن روح زندگی در آن میسر نخواهد بود .
کد خبر: ۹۵۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵ 31 March 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: شهر راز ، موزه شهری ادبی، فرهنگی با جاذبه‌های طبیعی و عمارت‌هایی با شکوه است که امروزه با وجود سازه‌های غول پیکر و مدرن، پل‌‌ها و پاساژهای مشهور همچنان زیبایی و اصالت خود را حفظ کرده و در چند سال اخیر نیز با توجه بیشتر به شاهچراغ، اهمیتش دوچندان شده است.

بافت تاریخی شیراز و به ویژه محورهای مهمی چون زندیه و سنگ سیاه چند سالی است توجه برنامه‌ریزان شهری را به خود جلب کرده و به همین بهانه گفت‌وگویی با چند کارشناس مدیریت شهری و اهالی محله سنگ سیاه داشتیم و نظرات آنها را در خصوص اهمیت ساماندهی این محله جویا شدیم.

ابتدا زارعی دانش آموخته رشته معماری گفت: برای توسعه محله سنگ سیاه باید در وهله اول بستری مناسب برای حضور ساکنین محله و مشارکت آنان در زندگی جمعی‌شان فراهم شود و در وهله دوم و در مقیاسی فراتر از محله، در شهر و سپس فراتر از شهر، میزبان و پذیرای گروه‌های مختلفی از شهروندان شیرازی و مسافران ایرانی و گردشگران خارجی شد.

به گفته وی این امر مستلزم ارتقای امنیت این محله، زدودن سیمای آن از ناهنجاری‌ها و آسیب ‌ های اجتماعی به ویژه اعتیاد، سنگفرش خیابان‌ هدف و پیاده‌راه‌سازی و بهسازی فاضلاب منطقه و توزیع امکاناتی چون پارکینگ، سینما، پارک‌های چند منظوره و توجه به ظرفیت بازارچه‌های موجود در آن و در یک کلام جاری کردن حیات جمعی و نشاط اجتماعی است .

در ادامه و طی بازدیدهای میدانی که از این محله داشتیم متوجه شدیم در همین خصوص از چندی پیش پروژه مرمت و بازسازی فاضلاب و همچنین سنگفرش محله سنتی سنگ سیاه در اولویت شهرداری و شرکت آب و فاضلاب شهری قرار گرفته و به گفته معاون بهره‌‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفای شیراز عملیات مسیر حفاری این گذر که بخش عمده‌ای از بافت تاریخی فرهنگی شیراز را شامل می‌شود به سبب پرترافیک بودن این معبر، در دو نوبت در حال اجرا است .

بدیهی است جابه‌جایی تأسیسات شهری، تامین اعتبار مالی برای اجرای پروژه و روند اخذ مجوز حفاری از جمله چالش‌هایی است که پروژه‌های این چنینی در تمام دنیا با آن مواجه می‌‌شوند که در این خصوص ستوده با قدردانی از حمایت و پشتیبانی اداره حفاری شهرداری، از پیگیری و سرعت عمل بالای این اداره در صدور مجوزهای حفاری و همچنین همکاری خوب دیگر سازمان‌ها با آبفا خبر داده بود.

علی قربان صفرزاده، رئیس اداره حفاری و خسارت شهرداری شیراز در بازدید از محله سنگ سیاه اظهار داشت: شیراز از دیرباز مورد توجه مردمان بلاد گوناگون بوده و امروزه این میراث به جای مانده از نیاکان ما به ویژه بافت تاریخی فرهنگی که هسته اولیه شهر شیراز از آنجا شکل گرفته با داشتن محورهایی چون گذر سنگ سیاه اهمیت دوچندانی یافته و نیازمند توجه بیشتر است.

 

به گفته صفرزاده سنگ سیاه به سبب قرار گرفتن در محدوده بازارچه‌های مختلف، اماکن مذهبی، تاریخی و فرهنگی، دارای ظرفیت و پتانسیل شگرفی برای جذب زوار، گردشگران و مسافران دور و نزدیک است که جز با ساماندهی و توجه به این محدوده و توزیع امکانات و دمیدن روح زندگی در آن میسر نخواهد بود .

این متخصص امور شهری معتقد است سنگ سیاه با وجود خانه‌هایی با 300 سال معماری، معرف تاریخ، فرهنگ و هنر و ادب شیراز بوده و باید سیمایی زیبا از شیراز جنت طراز به همه نشان دهد اما متاسفانه شاهد هستیم که این بافت تاریخی بعضاً در ذهن مخاطبان تداعیگر خانه‌های نیمه مخروبه و متروکه‌ای شده که پاتوق بزهکاران و خلافکاران است .

صفرزاده بیان کرد: خوشبختانه طی یک دهه اخیر با بسیج مردم و همکاری یاوران شورا و نهادهای مرتبط با معتمدین محلات اقدامات خوبی برای تامین امنیت این محله صورت گرفته زیرا همه متوجه شده‌اند ناامنی مانع توسعه متوازن و پایدار شده و باعث می‌شود کمتر سرمایه‌گذاری ریسک سرمایه‌گذاری در این مناطق به سرش بزند.

این مقام مسئول همچنین اظهار داشت: بافت فرسوده و تاریخی این محله، بخشی از هویت و تبلور فرهنگ کلان شهر شیراز و فارس به شمار می‌رود و باید ضمن حفظ ارزش‌هایش به آن پیوست‌هایی را افزود.

صفرزاده همچنین با نگاهی فنی و مهندسی به پروژه ساماندهی فاضلاب سنگ سیاه و سنگفرش معبر اصلی آن خاطرنشان کرد: حفاظت و استحکام‌بخشی به آثار تاریخی در کنار سرعت، دقت و رعایت استانداردهای ایمنی، از ضروریات اجرایی این پروژه است و با جمع‌آوری بهداشتی و اصولی فاضلاب این منطقه می‌توان امیدوار بود که به احیای بافت فرسوده و در نهایت کمک به کسب و کارهای محله‌ای و به ویژه گردشگری و اشتغال یاری شود.

برنامه‌ریزی‌های اولیه برای اجرای سنگفرش محله تاریخی و گردشگری سنگ سیاه از اواخر سال گذشته جهت اجرای عملیات خط انتقال و شبکه فاضلاب محله سنگ سیاه در دستور کار شهرداری و شرکت آب و فاضلاب شیراز قرار گرفته و همچنان ادامه دارد.

برچسب ها: سنگ سیاه ، گردشگری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار