پژمان صالحی فر در گفتگو با تابناک:
مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: در سال گذشته حدود ۴٣ هزار نفر اهدا کننده به مرکز انتقال خون مراجعه کردند و حدود ١۶٠٠ واحد پلاکت نیز اهدا شد.
کد خبر: ۹۵۲۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱ 05 April 2021

پژمان صالحی فر در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: در حال حاضر ذخایر خونی استان در حد قابل قبول است، اما با توجه به این که گروه‌های خونی مختلف، فراورده‌های خونی و پلاکت‌های خون تاریخ مصرف معینی دارند و پلاکت خون تنها سه روز قابلیت ذخیره سازی دارد، بنابر این این طول عمر کوتاه عملا امکان ذخیره سازی بلند مدت را نمی‌دهد، این ذخیره‌ی مناسب اگر ورودی کافی نداشته باشد به این معنی که اهدا کنندگان به صورت مستمر و روزانه مراجعه نکنند، پایداری بالایی نخواهد داشت.

وی افزود: خواهش ما این است که همراهان با توجه به نیاز هر روز و به صورت مستمر در برنامه ریزی‌هایی منظم برای اهدای خون اقدام کنند، هر چقدر به سمت اهدای مستمر خون پیش برویم یعنی افراد در طول سال حداقل دو بار خون اهدا کنند، به اهدا کنندگان مستمر تبدیل می‌شوند، (آقایان چهار بار و بانوان تا سه بار در طول سال امکان اهدا خون دارند) و شاخص مستمر اهدا خون افزایش یافته که منجر به افزایش سلامت خون‌های اهدایی نیز می‌گردد.

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه اهدا کنندگان مستمر به واسطه‌ی اهدا کننده بودن و آموزش‌هایی که در مراکز انتقال خون دریافت می‌کنند، زندگی سالم تری دارند، خاطر نشان کرد: این افراد هر سه ماه یا چهار ماه یک باری که به انتقال خون مراجعه می‌کنند سلامت خون‌های اهداییشان کنترل می‌شود که منجر به افزایش ضریب سلامت خون آن‌ها می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در سال جاری قصد داریم علاوه بر افزایش تعداد اهدا کنندگان مستمر، اهدا کنندگان جوان و بار اول را هم جذب کنیم تا به مرور جایگزین اهدا کنندگان قبلی شوند، چون هر اهدا کننده‌ای یک زمان مفید و موثر برای اهدای خون دارد البته این بستگی به نوع اهدا تا ۶٠ یا ۶۵ سالگی ممکن است.

وی یادآور شد: نکته مثبت این است که در کشور ما از سال ۷٠ به بعد همه‌ی کودکان از بدو تولد علیه هپاتیت b واکسینه می‌شوند، بنابراین اگر اهدا کنندگان در این محدوده‌ی سنی و متولدین ۷٠ به بعد را جذب انتقال خون کنیم با توجه به واکسینه بودنشان علیه هپاتیت b می‌توانیم بیماری هپاتیت b را از طریق انتقال خون به صفر نزدیک کنیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا قریب به ۴۳ هزار نفر برای اهدا خون به مرکز انتقال خون مراجعه کردند، اضافه کرد: حدود ١۶٠٠ واحد پلاکت نیز اهدا شد که ۴۵٠ نفر از اهدا کنندگان، بهبود یافتگان بیماری کرونا بودند. در ایام نوروز هم که مرکز انتقال خون هر روز به صورت صبح و بعد ظهر در خدمت مردم بود، ١۴۵٢ واحد خون اهدا گردید و ۵۲ نفر پلاکت اهدا کردند، به علاوه در این ایام تعطیلات، حدود ٢٧٣۴ واحد به مراکز درمانی خون توزیع کردیم و در شبکه‌ی ملی خون رسانی هم حدود ۲٠٠ واحد به استان‌هایی که نیاز داشتند کمک کردیم.

مدیر کل انتقال خون استان، فرآورده‌های خونی توزیع شده میان مراکز درمانی استان را حدود ٩٠ هزار فرآورده اعلام کرد و توضیح داد: این فرآورده ها، شامل خون، پلاکت، پلاسما و انواع فراورده‌های خونی است و
١٣۴۶ واحد خون در پلاکت اشعه دیده جز فراورده‌های اختصاصی است که فرآورده‌های بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود و تحویل مراکز درمانی شده، همچنین حدود پنج هزار و هفتصد واحد خون فیلتر دار برای بیماران تالاسمی تهیه و به آن‌ها تحویل داده شده است.

صالحی فر در پایان تاکید کرد: خواهش ما این است که با توجه به کوتاه بودن میزان طول عمر گلبول‌های قرمز و پلاکت، مردم حضور مستمر داشته و با توجه به نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان مرکز انتقال خون را تنها نگذارند، به علاوه موج چهارم کرونا و افزایش شمار مبتلایان، نیاز به حضور مستمر بهبود یافتگان و اهدا پلاسما را دو چندان می‌کند، از این بهبود یافتگان درخواست می‌کنیم که هر چه سریعتر به انتقال خون مراجعه کرده و پلاسمای خود را اهدا کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار