رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: اقتصاد هیچ گاه به صورت دستوری جواب نمی دهد و اگر از روز اول تصمیم گیران، قیمت مرغ را ۲۱ هزار ۵۰۰ اعلام نمی کردند، شاهد صف و تجمع مردم برای خرید نبودیم.
کد خبر: ۹۵۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰ 05 April 2021
به گزارش تابناک، رسول جهانگیری در گفت‌وگو با ایسنا درباره بازار و نوسانات قیمتی کالاهای اساسی، اظهار کرد: متاسفانه ستاد تنظیم بازار برای تعیین قیمت مرغ، میوه، روغن و ... به صورت دستوری وارد شد، در حالی که اقتصاد هیچ گاه به صورت دستوری جواب نمی دهد و اگر از روز اول تصمیم گیران، قیمت مرغ را ۲۱ هزار ۵۰۰ اعلام نمی کردند، شاهد صف و تجمع مردم برای خرید نبودیم.

وی تاکید کرد: زمانی که به کالاهایی سوبسید تخصیص می گیرد، اقتصاد دچار مشکل است.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه درحالی که تصمیم گیرندگان اطلاع داشتند که قیمت مرغ بالاتر از ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما برای آن نرخ مصوبی پایین تر از نرخ بازار اعلام کردند، در این شرایط فردی که ساعت ها در صف انتظار می ایستد، حجم بالایی مرغ را در یخچال های خود ذخیره می کند.

وی تاکید کرد: در عمل از پیش از عید تاکنون، مرغ با حجم یک و نیم برابر نیاز جامعه به بازار تزریق شد، اما همچنان بازار خالی از مرغ بود و قیمت این محصول رو به افزایش رفت و متاسفانه این شرایط برای میوه نیز اتفاق افتاد.

جهانگیری تصریح کرد: برخی مواقع دخالت های بدون کارشناسی در بازار و بدون مشورت از بخش خصوصی و ... و همچنین دیر تزریق شدن کالا و تامین نشدن به موقع مواد اولیه تولید، موجب ایجاد تقاضای کاذب در جامعه و بازار می شود، در این شرایط حتی اگر دو برابر نیاز جامعه به بازار، کالای اساسی تزریق شود، متاسفانه منجر به کسری کالا می شود.

وی تصریح کرد: دولت و ستاد تنظیم بازار باید پیش از اینکه وضعیت تامین و توزیع کالاهای اساسی به بحران برسد، برای آن تصمیم گیری شود.

رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: اگر از همان روز نخست قیمت مرغ را رها و براساس عرضه و تقاضا تعیین می کردند، امروز شاهد تقاضای کاذب مرغ در بازار نبودیم و یک نفر برای خرید مرغ چندین بار در صف انتظار خرید مرغ نمی ایستاد

جهانگیری گفت: متاسفانه این گونه تصمیمات غیرکارشناسی منجر به سلب اعتماد مردم از تصمیم گیرندگان می شود./ع

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار