معاون استاندار کردستان:
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: آب مورد نیاز ۵۰۰ هکتار از باغات جدید در پایین دست سد آزاد استان تا اواخر فروردین امسال باید تامین شود تا آسیبی به نهال‌های کاشته شده وارد نشود.
کد خبر: ۹۵۳۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱ 06 April 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از خبرگزاری ایرنا کردستان، خالد جعفری روز سه‌شنبه در جلسه آزادسازی آب سد‌ها برای باغات تازه تاسیس در استان با اشاره به اینکه ایجاد سامانه انتقال آب سد آزاد یکی از مطالبات به حق مردم و مسوولان استان بوده است، اظهار داشت: کار جمعی برای احداث این سد و اجرای سامانه انتقال آن انجام شده است و تلاش می‌کنیم به طور صحیح هم اجرای این طرح بزرگ در استان پیش رود.

وی با اعلام اینکه هم اکنون چاله کنی ۵۰۰ هکتار از اراضی موجود در مسیر این طرح که متعلق به حدود ۴۵۰ بهره‌بردار است انجام شد، اضافه کرد: در ۴۰۰ هکتار باغ هم نهال غرس شده و باید تا اوخر فروردین امسال آب مورد نیاز به آن‌ها اختصاص داده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: در صورتیکه آب مورد نیاز این میزان سطح اعلام شده تامین نشود رشد نهال‌ها با مشکل مواجه می‌شود و سرمایه‌گذاری که دولت در این حوزه کرده هم به نتیجه و هدف تعیین شده نخواهد رسید.

جعفری یادآور شد: از آنجا که انتقال آب سدآزاد برای مصرف کشاورزی است و بی‌شک باید برق مورد نیاز سامانه انتقال آب هم با تعرفه کشاورزی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه ۲ سال گذشته در جلسه کشوری اقتصاد مقاومتی مصوب شد که تغییر تعرفه برق سامانه انتقال آب سد آزاد از صنعتی به کشاورزی تغییر پیدا کند، افزود: اگر این مشکل برطرف نشود قیمت تمام شده محصولات کشاورزی برای بهره‌برداران در این منطقه افزایش پیدا می‌کند و این به نفع کشاورزان نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه طرح آبرسانی به باغات پایین دست سد آزاد از جمله طرح‌های پیشران بخش کشاورزی و آب استان است، یادآور شد: کشاورزی نیاز به حمایت و پشتیبانی بیشتری دارد و همه ما باید برای تقویت این بخش نهایت تلاش خود را بکار گیریم.

جعفری در ارتباط با دستور کار دوم این جلسه هم اظهار داشت: سال ۱۳۹۶ قرارداد تامین برق پروژه توسعه باغات دهکانان در شهرستان سروآباد با ۹۸ میلیارد ریال اعتبار منعقد شد.

وی اضافه کرد: تاکنون استان برای اجرای این پروژه هر تعهدی داده عملی کرده است و انتظار می‌رود شرکت برق منطقه غرب کشور هم به تعهدات خود عمل کند.

۱۷ میلیون مترمکعب آب سد آزاد سهم بخش کشاورزی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان نبز دراین جلسه با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های احداث سد آزاد تامین آب باغات پایین دست این سد است، اظهار داشت: تاکنون چاله‌کنی و غرس نهال در ۵۰۰ هکتار از اراضی پایین دست این سد انجام شده است.

آرش آریانژاد با اشاره به اینکه ۳.۵ میلیون مترمکعب آب قرار شده به این ۵۰۰ هکتار اختصاص پیدا کند، اضافه کرد: با توجه به رایزنی‌های انجام شده هم تعرفه انرژی هم براساس کشاورزی حساب می‌شود و قطعا این مهم در میزان هزینه حق آبه تاثیرگذار خواهد بود.

معاون اجرایی سد آزاد هم در این جلسه با اعلام اینکه ۱۵ هزار میلیارد ریال برای احداث سد آزاد هزینه شده است، گفت: در حال حاضر مشکلی از لحاظ زیرساخت و تجهیزات در این سد وجود ندارد و مرحله نخست آبرسانی و شست‌وشوی شبکه‌های فرعی هم انجام شده است.

حجت‌الله محقق به چالش اجرای سامانه انتقال آب از این سد اشاره کرد و افزود: اگر برای ۵۰۰ هکتار سه میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب انتقال دهیم هزینه برق مورد نیاز آن پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال می‌شود که این مبلغ با تعرفه کشاورزی حدود یک میلیارد ریال است.

وی یادآور شد: تاکنون نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های زیادی در خصوص تغییر تعرفه برق سامانه انتقال آب سد آزاد از صنعتی به کشاورزی انجام شده است، ولی تاکنون پاسخی در این رابطه دریافت نکرده‌ایم.

مدیر انتقال برق استان کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه تاسیسات سد آزاد صنعتی است و تعرفه برق مصرفی آن هم صنعتی تعیین می‌شود، گفت: قرارداد مربوط به تامین برق سد آزاد سال‌ها پیش بسته شده و تغییر مفاد آن هم در اختیار شرکت برق منطقه غرب کشور نیست و این مهم باید در وزارتخانه انجام شود.

مدیرخدمات مشترکان برق منطقه غرب کشور هم با بیان اینکه قرارداد سد آزاد با این شرکت سال ۹۴ منعقد شده است، یادآور شد: در این قرارداد انشعاب با تعرفه صنعتی منعقد شده است و با توجه به ساختار آن امکان تغییر تعرفه از صنعتی به کشاورزی وجود ندارد.

پژمان مقصودی اضافه کرد: علاوه براین با این اقدام درآمد زیادی از وزارت نیرو کم می‌شود که این خود یکی از دلایل عدم موافقت با این تغییر تعرفه به شمار می‌رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه با اجرای سامانه انتقال آب چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد آزاد از دیم به آبی تبدیل می‌شوند، گفت: در فاز نخست قرار شده ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار و در فاز دوم هم به ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار آب از این سد انتقال داده شود.

محمد فرید سپری یادآور شد: از فاز نخست این طرح ۵۰۰ هکتار آن آماده شده و در ۴۰۰ هکتار هم نهال‌های گردو، بادام، انگور و گلابی غرس شده است و هم اکنون نیاز به آبیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی برای اجرای پروژه دهکانان واقع در شهرستان سروآباد تاکنون ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده است، گفت: در این طرح حدود ۷۰۰ هکتار باغ را می‌توان ایجاد کرد و در حال حاضر به دلیل تامین برق اجرای آن به تاخیر افتاده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: قرار شده بود با ۱۰۰ میلیارد ریال برق مورد نیاز این پروژه تامین شود، ولی بحث‌هایی در خصوص افزایش این اعتبار مطرح شده و این مهم را دلیل تاخیر در اجرای پروژه اعلام کردند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار