براساس پیش بینی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با توجه به افزایش موارد ابتلا به کرونا در این استان، باید منتظر قرمز پوشی کامل همه شهرهای آن باشیم.
کد خبر: ۹۵۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵ 10 April 2021

 

هم اکنون شهرستان های بندرعباس، بندرخمیر، بندرلنگه، پارسیان، میناب، قشم، کیش و هرمز در وضعیت قرمز و جاسک، رودان و حاجی‌آباد در وضعیت نارنجی کرونای انگلیسی قرار دارند که با افزایش موارد ابتلا در این شهرستان‌ها، تغییر رنگ احتمالی و قرمز شدن آنها دور از انتظار نیست.

از ماه های گذشته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به تبعات سوء بی توجهی مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی هشدار داده بودند و پیش از ایام نوروز نیز بارها از تریبون های مختلف از هموطنانمان خواسته بودند تا از سفر به این استان پرهیز کنند؛ اما متاسفانه این هشدارها و تاکیدها مثمرثمر واقع نشده و امروز شاهد شیوع بالای ویروس کرونا از هر دو نوع معمولی و جهش یافته در این استان هستیم.

کارشناسان بهداشت تاکید می کنند که شکست کووید ۱۹ و کمک به قطع زنجیره انتقال آن تنها با همکاری و مشارکت همه مردم امکان پذیر است و سهل انگاری یک نفر در این میان می تواند حاصل تلاش دیگر افراد را برباد دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شامگاه جمعه به خبرنگاران اظهار داشت: بارها و بارها نسبت به خطر اوج گیری کرونا به ویژه کرونای انگلیسی در استان هشدار داده بودیم و خواستار رعایت پروتکلهای بهداشتی و اجتناب جدی مردم از انجام سفرهای غیرضروری بودیم که متاسفانه این هشدارها چندان مورد توجه واقع نشد و امروز شاهد روند صعودی کرونا در هرمزگان هستیم.

دکتر محمود حسین‌پور بیان داشت: با توجه به افزایش سفرها در ایام نوروز، پیش بینی می شد که پس از تعطیلات شاهد افزایش قابل توجه شمار مبتلایان به کرونا در هرمزگان باشیم که در حال حاضر این اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه تمام موارد جدید کرونا در هرمزگان از اواخر اسفندماه تاکنون از نوع کرونای انگلیسی بوده، تصریح کرد: با انجام سفرهای غیرضروری این ویروس خطرناک که بسیار کشنده تر و سرایت پذیرتر از نوع معمولی آن است، در سراسر استان انتشار پیدا کرده است.

حسین‌پور افزود: بیشترین عامل شیوع بالای کرونا در هرمزگان مسافرت‌ها و مراسم‌های برگزار شده در استان بود به طوری که مثلا در جزیره قشم یک مراسم عروسی موجب ابتلای ۲۹ نفر به کرونا شد.

به گفته این مقام مسوول اکنون در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس هشت نفر از یک خانواده به علت ابتلا به کرونا بستری هستند که به مسافرت هم نرفته اند، اما به علت رفت و آمدها و دید و بازدیدها دچار بیماری شده اند.

هنوز همه کادر درمان هرمزگان در برابر کرونا واکسینه نشده اند

دکتر حسین‌پور با اشاره به انجام واکسیناسیون شمار قابل توجهی از نیروهای بهداشت و درمان هرمزگان در برابر ویروس کرونا، گفت: هنوز موفق نشده ایم همه نیروها را واکسینه کنیم و امیدواریم تا پایان فروردین ماه مرحله اول واکسیناسیون برای همه گروه های پرخطر که در اولویت آنها نیروهای بهداشت و درمان است را انجام دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: واکسن کرونا اکنون به راحتی در دسترس نیست، زیرا میزان تولید واکسن کمتر از پیش بینی‌ها است و در کشور ما به علت تحریم‌ها با وجود پرداخت هزینه واکسن خیلی از پیش خریدها هنوز محقق نشده است.

دکتر حسین‌پور تصریح کرد: واکسن ایرانی در حال تولید است و با توجه به اینکه ما در تولید واکسن پیشگام هستیم و با کشورهای خوبی در حال همکاری می باشیم، اگر مردم پروتکلهای بهداشتی را با جدیت رعایت کنند تا شهریور ماه احتمالا واکسیناسیون عمومی انجام خواهد شد و وضعیت شیوع کنترل می‌شود.

افزایش ۱۰۰ درصدی مراجعان سرپایی مبتلا به کرونا در هرمزگان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن انتقاد از بی توجهی مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی ، گفت: متاسفانه در نتیجه این بی توجهی ها امروز شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی شمار مراجعان سرپایی مبتلا به کرونا در استان در مقایسه با هفته قبل هستیم.

دکتر فاطمه نوروزیان شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته دو نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و شمار فوتی های کووید ۱۹ در هرمزگان به یک هزار و ۷۴ نفر رسید.

وی با بیان اینکه شمار موارد مثبت کرونا در این هفته در مقایسه با هفته قبل ۴۵ درصد رشد داشته، افزود: وضعیت همه مناطق استان بسیار پرخطر است و چهار شهرستان شامل پارسیان، بندرلنگه، حاجی آباد، بندرعباس و جزیره کیش به نسبت جمعیت، بیشترین شمار شناسایی موارد مثبت را داشتند.

نوروزیان خاطرنشان کرد: در ۲۴ساعت گذشته با بستری شدن ۷۴ مبتلای جدید، شمار آنها در بیمارستان‌های استان به ۲۵۵ نفر رسید که از این شمار ۴۲ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که حال ۷ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه کرونای جهش یافته تفاوتی از نظر بالینی با نوع معمولی این ویروس ندارد، گفت: مساله نگران کننده در خصوص این ویروس قدرت سرایت پذیری و کشندگی بالای آن است و از همین رو نیز از مردم خواستاریم تا پروتکلهای بهداشتی را با جدیت رعایت کنند.

وی تصریح کرد: به گفته پژوهشگران خطر ابتلای کودکان به ویروس جهش یافته بالا است و به علت سرایت‌پذیری زیاد آن خطر افزایش تعداد بیماران و میزان مراجعه به مراکز درمانی به طور ناگهانی وجود دارد که ما در حال حاضر در این وضعیت قرار داریم و از همین رو مردم باید رعایت پروتکلهای بهداشتی را بسیار جدی بگیرند و در نظر داشته باشند که عادی انگاری کرونا، خسارت جبران ناپذیری برای سلامت جامعه و عزیزانمان به دنبال خواهد داشت.

اعمال محدودیت های کرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی

جانشین و سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در هرمزگان با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در شهرستان‌های استان گفت: در شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز، فعالیت مشاغل گروه ۲، سه و چهار، در شهرستان‌های دارای وضعیت نارنجی فعالیت مشاغل گروه سه و چهار و در شهرستان‌های دارای وضعیت زرد نیز فعالیت مشاغل گروه چهار ممنوع است.
علی رئوفی بیان داشت: مشاغل گروه ۲ شامل بوستان‌ ها و مراکز تفریحی به طور کامل، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ و بازارهای موقت شامل بازارهای روز و محلی است که باید در شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز تعطیل باشند.
این مقام مسوول تصریح کرد: همچنین مراکز شماره گذاری اتومبیل، آرایشگاه‌ های مردانه و زنانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش، موکت و لوازم خانگی و حوله و پرده و مبلمان و لوستر و درب و پنجره و تزیینات ساختمان، مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، سرگرمی، نوشت افزار، ظروف، کتاب، محصولات فرهنگی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش، آتلیه ‌های عکاسی، آژانس‌ های مشاور املاک، مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی شامل رستوران و کافی شاپ باید در شهرهای قرمز تعطیل باشند و پذیرش مشتری نباید داشته باشند.
وی گفت: مراکز فروش ملزومات و تجهیزات بدنسازی و ورزشی، فروشندگان طلا و جواهر، فروش کالاهای دست دوم و سمساری و آموزشگاه‌ های رانندگی، نیز مشاغل گروه ۲ هستند که باید در شهرهای قرمز تعطیل باشند.
جانشین و سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: مشاغل گروه سه هم شامل تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌ های ورزشی، چایخانه ‌ها و قهوه ‌خانه ‌ها که در کل ساعت های شبانه روز باید تعطیل باشند و همچنین، آموزشگاه ‌های موسیقی و زبان با حضور ۱۰ نفر و موزه‌ ها و تئاتر و مهدهای کودک نیز باید در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل شوند.
رئوفی با اشاره به دورکاری دو سوم کارکنان ادارات و دستگاه‌ها در شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز، اظهار داشت: در این شهرستان‌ها دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با ماموریت‌های اساسی و مدیریت شهری می‌توانند با تشخیص بالاترین مقام مسوول نسبت به کاهش حضور تا ۵۰ درصد کارکنان خود اقدام نمایند، مشروط بر آنکه خللی در ارائه خدمات ضروری به‌وجود نیاید و در سایر ادارات ارائه خدمات با حضور حداکثر یک سوم کارکنان انجام خواهد شد.
وی با اشاره به دورکاری ۵۰ درصد کارکنان ادارات در شهرستان‌های دارای وضعیت نارنجی، اضافه کرد: در این شهرستان‌ها اداره‌های ارائه‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با ماموریت‌های اساسی و مدیریت شهری می‌توانند با تشخیص بالاترین مقام مسوول نسبت به کاهش حضور تا یک سوم کارکنان خود اقدام کنند و در سایر اداره‌های ارائه خدمات با حضور۵۰ درصد از کارکنان انجام خواهدشد.
معاون استاندار هرمزگان با اشاره به دورکاری یک سوم کارکنان اداره‌ها در شهرستان‌های دارای وضعیت زرد نیز، بیان داشت: در این شهرستان‌ها کارکنان اداره‌های ارائه‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با ماموریت‌های اساسی و مدیریت شهری با ۱۰۰ درصد ظرفیت در محل کار حاضر خواهند شد و در سایر اداره‌های شهر ارائه خدمات با حضور دو سوم کارکنان انجام خواهد شد.

ورود خودروهای شخصی به شهرستان های با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است
رئوفی تصریح کرد: همچنین ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرستان های وضعیت قرمز و نارنجی و همچنین ورود خودروهای شخصی پلاک بومی این شهرستان‌ به سایر شهرها ممنوع است.
وی ادامه داد: ممنوعیت تردد شبانه خودروها در تمامی شهرستان های استان هرمزگان، از ساعت ۲۲ تا سه بامداد، اعمال می‌شود.
جانشین و سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در هرمزگان افزود: با توجه به خطر جدی ویروس کرونا، مردم استان با جدیت دستورالعمل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، فاصله فیزیکی و اجتماعی و خودداری از هرگونه تجمع و مراسم‌های عروسی، ختم، دورهمی و مهمانی را رعایت کنند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار