ورزش پرنشاط و مفرح کشتی که زمانی با استقبال گسترده نونهالان، نوجوانان و جوانان در قزوین مواجه بود با ورود کرونا ضربه فنی شد و شور و نشاط از بساط آن جمع گردید.
کد خبر: ۹۵۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷ 10 April 2021

 

به گزارش تابناک قزوین، کشتی استان قزوین که در گذشته نه چندان دور قهرمان و نام آوران بلندآوازه ای مانند محمود شاهوردی،سید عزیزالله مومنی، نبی سروری، مهدی یعقوبی، احسان لشگری و رضا لایق داشت امروز دیگر حرفی برای گفتن به ویژه در رده بزرگسالان ندارد.

اگرچه این آسیب سال‌ها بود که با کشتی استان قزوین به دلیل برخی مشکلات مانند فقدان ثبات مدیریتی،سیاسی کاری ها، کمبود زیرساخت ها و تنگناها و مضایق مالی همراه و همگام بود ولی ورود کرونا در یکسال اخیر ضربات مهلکی بر پیکره آن وارد ساخت و کشتی قزوین را ضربه فنی کرد.

شاید آخرین آسیب و ضربه کرونا بر پیکر نحیف کشتی استان زمانی وارد آمد که برگزاری مجمع انتخابی تعیین رییس آن به تعویق افتاد تا اینکه مدیریت هیات به سمت سرپرستی شدن پیش برود،شرایطی که موجب می شود وضعیت مدیریتی هیات و برنامه ریزی برای چهار ساله آینده آن تا برگزار شدن مجمع مشخص نباشد.

سرپرست هیات کشتی استان قزوین معتقد است این رشته ورزشی بعد از ورود کرونا آسیب زیادی دیده و به خواب عمیقی فرو رفته که به تازگی با برگزاری مسابقات انتخابی و اردوهای تیم ملی در حال بیدار شدن از آن است.

برگزاری مسابقات انتخابی موجب بیدار شدن کشتی قزوین شد

سرپرست هیات کشتی استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: شیوع کرونا طی یکسال اخیر بسیاری از تمرینات کشتی گیران را تعطیل کرد و مربیان کشتی نیز کار را رها کردند.

محسن جواهری افزود: با توجه به اینکه خود مسوولان اعلام کرده بودند که کشتی رشته پربرخوردی است مسابقات آن برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا لغو شد و تمرینات کشتی گیران نیز در بسیاری از استانها پیگیری نشد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه علیرضا دبیر رئیس جدید فدراسیون کشتی، مسابقات لیگ را زنده کرده و هم اینک مسابقات انتخابی تیم ملی در رده نوجوانان و جوانان در حال برگزاری است.

 

جواهری افزود: استان قزوین نیز با توجه به برگزاری این مسابقات فعال شده و تیم های خود را در رده های مختلف از جمله کشتی فرنگی نوجوانان و جوانان به محل مسابقات در سنندج اعزام کرده است.

وی اضافه کرد: یک تیم را نیز با دو مربی به مسابقات انتخابی تیم ملی در رامسر اعزام می کنیم بنابراین هم اکنون چهار تیم در در رده آزاد و فرنگی نوجوانان و جوانان به مسابقات اعزام شده اند که همین موضوع باعث شده که رشته کشتی در استان قزوین از خواب بیدار شود و انگیزه لازم برای جامعه کشتی استان فراهم آید.

جواهری افزود: رقابت کشتی گیران استان در رده بزرگسالان بسیار سخت است و شاید بتوان گفت استان قزوین در این رده سنی، حرفی برای گفتن نداشته باشد.

این مسوول اضافه کرد: کشتی قزوین هم اینک در ردیف استان های متوسط کشور قرار دارد و در رتبه بندی فدراسیون مقام دهم را کسب کرده است ولی در مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان که در هفت وزن از ۱۰ وزن اعزام داشت به مقام نوزدهم دست یافت.

کسب مدال برای کشتی گیران قزوین در این شرایط بسیار دشوار است

سرپرست هیات کشتی استان قزوین گفت: امیدواریم بچه ها بتوانند در یکی دو وزن از این رقابت ها بر روی سکو بروند و سهمیه تیم ملی را کسب کنند ولی خیلی دشوار است چون استان های دیگر مانند مازندران، کرج و تهران قبلا در شرایط سفید و آبی کرونا تمرین کرده اند و در وضعیت آمادگی بهتری قرار دارند.

جواهری افزود: کشتی گیران استان قزوین با توجه به اینکه وضعیت کرونایی استان در این مدت، قرمز و نارنجی بوده است، تازه تمرینات خود را شروع نموده و برخی تا به امروز بدنسازی کار کرده و روی تشک نرفته اند بنابراین انتظار زیادی برای کسب مدال از آنها نداریم.

وی اضافه کرد:خوشبختانه رشته کشتی با همت رییس جدید فدراسیون در حال بیدار شدن است و برگزاری مسابقات انتخابی باعث شده است که این رشته در سطح کشور تکان بخورد.

کرونا موجب افت ۶۰ تا ۷۰ درصدی آمار بیمه شدگان کشتی شد

سرپرست هیات کشتی استان قزوین اضافه کرد: به دنبال شیوع کرونا خانواده ها و والدین کمتر اجازه می دادند که فرزندان آنها در تمرینات کشتی حضور یابند و همین موضوع موجب شد آمار بیمه شدگان کشتی و سایر رشته های ورزشی افت ۶۰ تا ۷۰ درصدی داشته باشد و تعداد بیمه شدگان رشته های ورزشی استان قزوین از ۸۰ هزار نفر به ۱۵ هزار ورزشکار کاهش یابد.

جواهری افزود: شیوع کرونا فعالیت و اقتصاد بسیاری از باشگاه های خصوصی و دولتی را تحت الشعاع قرار داده و آسیب زیادی زده است و برخی رشته ها مثل جودو و کاراته استان هنوز تعطیل هستند.

 

سرپرست هیات کشتی استان قزوین گفت: امیدواریم هرچه سریعتر مجمع انتخابی رییس هیات کشتی استان قزوین برگزار شود تا رییس جدید هیات با برنامه ریزی بتواند برای اعتلای این ورزش در استان تلاش کند.

تمرینات کشتی گیران قزوینی به صورت انفرادی انجام می شود

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شیوع کرونا و وضعیت رنگ بندی استان هم اینک تمرینات کشتی گیران به صورت انفرادی در شهرستان های نارنجی و زرد انجام می شود.

افسانه حسن نایبی افزود: با مجوز ستاد مقابله با کرونا اردوی تیم ملی کشتی ناشنوایان به مدت دوهفته در دو رده بزرگسالان و جوانان به میزبانی قزوین برگزار شد که نقش موثری در ایجاد روحیه و انگیزه میان کشتی گیران استان بعد از مدتها رکود داشت.

وی اضافه کرد: هیات کشتی استان در حال حاضر به صورت سرپرستی اداره می شود چون طبق فرایند مرسوم اداری قبل از برگزاری مجمع باید سرپرست هیات معرفی گردد تا وقفه ای در امور این رشته ورزشی ایجاد نشود.

حسن نایبی ادامه داد: امیدواریم هرچه سریعتر با برگشت وضعیت به حالت اولیه، کشتی گیران استان مثل گذشته تمرینات فنی، مسابقات انتخابی و رقابت های جام رمضان را در پیش داشته باشند هرچند با توجه به سفرهای نوروزی و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا احتمالا در برگزاری مسابقات جام رمضان نیز با مشکل مواجه شویم.

آسیب های کرونا به ورزش غیرقابل انکار است

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین گفت: آسیبی هایی که کرونا به ورزش وارد کرده، غیرقابل انکار و نفی است و عملا جمعیت ورزشکاران استان کاهش یافته و به حدود یک سوم سال قبل رسیده است.

وی اضافه کرد: این موضوع نشان می دهد که تاثیر شیوع کرونا بر رشته های پرخورد مثل کشتی کم نبوده و آسیب های جدیی را به آنها وارد ساخته است.

نایبی با اشاره به حمایت های صورت گرفته در این زمینه، افزود: واگذاری فضاهای ورزشی اختصاصی به ورزشکاران به ویژه کشتی گیران یکی از این موارد بوده است تا مربیان بتوانند مثل سابق، تمرینات خود را پیگیری کنند و در میادین ملی و کشوری با آمادگی لازم حضور یابند.

قزوین در بخش کشتی بانوان فعالیتی ندارد

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین گفت: استان قزوین در بخش کشتی بانوان فعالیتی نداشته است چون این رشته سبقه زیادی در کشور و استان ما ندارد.

حسن نایبی افزود: قبلا خانم بابایی که نایب ریس هیات بودند فعالیتی در این زمینه داشتند و تعدادی ورزشکار بانو را جذب کرده بودند که با شیوع کرونا تمرینات آنها قطع شد و از آن به بعد تمریناتی نداشته اند.

کرونا ضربه اساسی به کشتی بانوان استان قزوین وارد کرد

نایب رییس سابق هیات کشتی استان قزوین و سرپرست تیم ملی کشتی آلیش و کلاسیک بانوان با بیان اینکه در حال حاضر از فدراسیون کشتی کناره گیری کرده و هم اکنون نایب رییس هیات وزنه برداری استان است، افزود: حدود یکسال نایب رییس هیات کشتی استان قزوین بودم و در این مدت، بانوان کشتی گیر استان فقط در رشته های کلاسیک فعال بودند و در آلیش فعالیتی نداشتند.

مه سیما بابایی اضافه کرد: در این مدت، حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر در رشته کلاسیک کشتی فعالیت داشتند و در حال حاضر اطلاعاتی در این زمینه ندارم چون استعفا داده ام.

وی گفت:طی سال های گذشته، مسابقات آلیش قهرمانی بانوان کشور برگزار شد ولی در زمان ریاست جدید فدراسیون هیچ مسابقه ای در این زمینه برگزار نشده است.

 

بابایی با بیان اینکه در حال حاضر نمی داند وضعیت کشتی استان به چه شکلی است، ادامه داد: بانوان کشتی گیر استان سال های گذشته، مسابقات کشتی کلاسیک را پیگیری می کردند و یک بانوی مربی از استان در دوره های مربیگری رشته آلیش شرکت کرده است.

وی اضافه کرد: وضعیت کشتی استان در بخش بانوان قبل از ورود کرونا به این شکل بود و مشخص است با ورود کرونا به استان و قرمز شدن رنگ کرونایی قزوین، کل فعالیت های این بخش تعطیل گردید و با وقفه مواجه شد.

اگرچه کشتی قزوین زمانی حرفی برای گفتن در مجامع ملی و بین المللی داشت ولی طی سالهای اخیر بنا به برخی از مشکلات دیگر از آن همه شور و نشاط در این رشته ورزشی در استان قزوین خبری نیست و در این میان، ورود مهمان ناخوانده کرونا نیز بساط قهرمان پروری و مدال آوری را در این رشته در استان جمع کرده است.

مشکلی که به گفته بسیاری از خاک خورده های این رشته بعید است به زودی مرتفع شود و دوباره قهرمانان نام آوری در این رشته از این خطه بلند آوازه در سطح ایران و جهان برخیزند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار