دکتر رضایی در هم اندیشی سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها؛
دولت کشور را دو قفله کرده و ان‌شاءالله امسال باید سال باز شدن این قفل ها باشد، قفل هایی که بر دست و پای مردم و کشور بسته شده است.
کد خبر: ۹۵۴۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲ 10 April 2021

به گزارش تابناک تبریز،دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست بسیج اساتید دانشگاه های تهران که با موضوع «الگوی حکمرانی و ایران ۱۴۰۰» برگزار شد، حضور یافت و پس از شنیدن نقطه نظرات اساتید، به سخنرانی پرداخت.

 

به گزارش rezaee.ir، در این نشست که به میزبانی مشترک سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و بسیج اساتید تهران بزرگ برگزار شد، اساتید مختلف به بیان دیدگاه های خود پرداختند و یکی از اساتید دانشگاه با بیان خطیر بودن شرایط کشور و نیاز به دو رکن فرماندهی و اقتصاد، خواستار ورود دکتر رضایی به عرصه انتخابات شد. 

 

دکتر رضایی در سخنان خود، ضمن تشکر از بسیج اساتید دانشگاه های کشور و بسیج اساتید تهران بزرگ، برای بصیرت افزایی در جامعه دانشگاهی کشور، ضمن تایید دغدغه اساتید مبنی بر وجود مشکلات در روند اداره کشور و ضرورت تحول مثبت در مدیریت اجرایی کشورمان، گفت: ایران نباید از برخی کشورهای منطقه عقب بماند، ایران همیشه پرچم دار بوده و باید در ادامه هم همین‌گونه باشد.

 

* امسال باید سال گشایش در حکمرانی کشور باشد

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دولت کشور را دو قفله کرده و ان‌شاءالله امسال باید سال باز شدن این قفل ها باشد، قفل هایی که بر دست و پای مردم و کشور بسته شده است.

 

رضایی اضافه کرد: سال 1400 باید سال گشایش در حکمرانی کشور و تحول مثبت در مدیریت اجرایی باشد. دولت تدبیر و امید فکر می کرد اگر قفل های خارجی را باز کند، قفل های داخلی خود به خود باز می شود. وقتی کلید را بالا بردند من می دانستم این کلید برای باز کردن قفل های داخلی نیست و من یک هزار تومانی را نشان دادم و گفتم این کلید، پول ملی ما را تحقیر می کند.

 

وی تاکید کرد: متاسفانه از بعد از دوران دفاع مقدس یک ریل گذاری جدیدی در فرهنگ و اقتصاد شکل گرفت و یک مدیریت جدیدی در اقتصاد و فرهنگ بوجود آمد و تحولاتی که در ابتدای انقلاب و دوران دفاع مقدس بود، ادامه پیدا نکرد و نوعی بازگشت به گذشته در ایران شکل گرفت و این فرصت ها را از ما گرفت.

 

* باید تحول در فرهنگ را ایجاد کنیم

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما امروز به نقطه ای رسیدیم که باید تحول در فرهنگ را ایجاد کنیم. اقدام انقلابی رهبر انقلاب که تحت عنوان گام دوم صورت گرفت راه را برای ما روشن کرده اما متاسفانه هنوز در نیروهای انقلابی ما یک درک راهبردی درباره گام دوم انقلاب صورت نگرفته است.

 

وی با بیان اینکه باید فرهنگ و اقتصاد متحول شود، اظهار داشت: برادران انقلابی و بسیجی باید با شجاعت تمام یک مسیری را برای دعوت مردم به صحنه انتخابات داشته باشند. نباید اجازه دهیم دشمنان مشکلاتی را که درست کرده اند را گردن نیروهای انقلاب بیاندازند.

 

رضایی با بیان اینکه دولت 1400 اولین دولت دهه پنجم انقلاب و اولین دولت قرن جدید است، گفت: پرچم ها را بلند کنید، باید یک تحول بزرگ در اقتصاد و فرهنگ صورت بگیرد. مردم نباید اینقدر رنج و آزار ببینند. باید بورس را نجات داد، بانک و اقتصاد و معیشت مردم را باید درست کرد.

 

* باید یک دولت مردمی در سال 1400 شکل بگیرد

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باید یک دولت مردمی در سال 1400 شکل بگیرد. دولت شخصی و جناحی دیگر باید در کشور تمام شود. بس است هرچه مردم برای دولت های جناحی و شخصی هزینه دادند. مثل انقلاب مردمی و دفاع مردمی، دولت هم باید مردمی باشد.

 

رضایی با بیان اینکه ماهیت اقتصاد، عدم تمرکز است، گفت: ما می توانیم از قانون اساسی استفاده کنیم و اختیارات رئیس جمهور به نمایندگانی در مناطق داده شود، چرا باید مردم سراسر کشور برای یک کار کوچک به تهران بیایند؟

 

وی تاکید کرد: فرهنگ هم باید مردمی باشد. باید مسئولیت و کار را دست مردم بدهیم و درست نظارت کنیم نه مانند الان که نظارت نیست.

 

رضایی اظهار داشت: با همین اصناف و اتحادیه ها می شود بازار و قیمت را کنترل کرد، اما ارتباطی با آنها وجود ندارد! رانت خوارها دارند کشور را غارت می کنند. اجناس با ارز دولتی وارد شده ولی با ارز آزاد رسیده است! نظارت کجاست؟

 

* ابزار و مدلهای جاسوسی عوض شده است

 

وی درباره نفوذ جاسوس ها در اقتصاد و برخی حوزه ها، گفت: آقایان دولتی چرا فکر می کنید نفوذ به همان سبک قدیم است؟ امروز ابزار و مدلهای جاسوسی عوض شده است. اینها باید پاکسازی شود.

 

رضایی گفت: اگر دولت مردمی شکل بگیرد شما می بینید از همان ابتدا چه رانت خوارهایی بار خود را می بندند و می روند. چقدر دست های سواستفاده گر کوتاه می شود.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از اساتید گفت: در دولت های اخیر یک گسست بین علم با فناوری و فناوری با صنعت و صنعت با زندگی مردم ایجاد شده است. اگر ثروت بخواهد در کشور بوجود بیاید باید این گسست ها برطرف شود.

 

* گسست ها باید برطرف شود

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شهرک های صنعتی امروز با شهرهای اطراف خود کمترین ارتباط را دارند و حداکثر ۱۰ درصد از بیکاری شهرهای اطراف را برطرف کردند و دیگر با زندگی مردم شهرهای اطراف ارتباطی ندارند در حالی که تمام منازل می‌توانند کسب و کارهای خانگی مرتبط با این شهرک های صنعتی را داشته باشند.

 

وی افزود: تصور کنید در یک شهرک صنعتی دو کارخانه لوازم خانگی وجود داشته باشد، قطعات مورد نیاز این کارخانه ها می تواند در منازل مردم تولید شود، زندگی مردم اینگونه با صنعت ارتباط پیدا می کند. بنابراین اولین تخصصی که باید حل شود گسست بین زندگی مردم با صنعت است.

 

رضایی اضافه کرد: گسست دوم گسست بین صنعت و فناوری است، اساتید و دانشجویان ما دارند به خارج از کشور می رود، آنجا فناوری تولید می کنند و این فناوری با یک قیمت بالایی به کشور وارد می شود! چرا ما از دانشگاه برای تولید فناوری استفاده نکنیم و استفاده آنها وارد صنعت نشود؟

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اولین کاری که ما در دولت مردمی می‌کنیم این است که این گسست ها را انشالله حل می کنیم، البته کارهای خوبی مانند پارک های علم و فناوری صورت گرفته است ولی همین پارک‌های علم و فناوری الان مشکلات جدی دارند و با دانشگاهها ارتباط کاملی ندارند یا مراکز رشد به وجود آمده اما بین پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد باید ارتباط برقرار باشد.

 

* باید از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کنیم 

 

وی ادامه داد: باید شرایط ایجاد کرد که از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کنیم تا انشالله اساتید و دانشجویان ما هم تمایل به خارج رفتن را نداشته باشند و از طرفی دانشجویان و اساتید عزیز ما هم که به خارج از کشور رفته اند، برگردند و از سرمایه علمی و فکری آنها که متعلق به همین ملت است در همین کشور استفاده شود.

 

* با اقدام شتابزده دولت، مواجه هستیم 

 

رضایی با اشاره به اقدامات عجولانه دولت در ۶ ماه اول سال گفت: متاسفانه ما با یک اقدام شتابزده دولت، مواجه هستیم که پیامدهای آن در شش ماه دوم سال مشخص خواهد شد و دولت مردمی به محض استقرار در شهریورماه، باید تمام توانش را به کار بگیرد که در شش ماهه دوم سال، اوقات مردم تلخ نشود. از این دولت هم می‌خواهیم که فقط به فکر خودش نباشد و به ماه‌های آخر سال لطمه نزند.

 

وی افزود: همه ما باید بسیج شویم و نگذاریم تورم ادامه پیدا کند. درباره کاهش قیمت ها هم دو نکته مهم وجود دارد، قیمت‌ها در کالاهایی که به صورت غیرواقعی بالا رفته را می توان کاهش داد و در برخی از کالاها هم باید قیمت را تثبیت کرد و جلوی تورم را باید گرفت تا قیمت‌ها مانند گذشته بدون کنترل و بدون مهار بالا نرود و قیمت ها در یک حد معقولی که هست تثبیت شود و مردم بتوانند برای خودشان برنامه‌ریزی کنند.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: درباره اقتصاد مردمی چه در سطح اقتصاد کشور، چه در سطح اقتصاد دولت، اقتصاد کسب و کارها و چه در سطح اقتصاد مردم برنامه وجود دارد. یعنی اینکه چه کنیم که در اقتصاد از برخی از کشورهای همسایه بیشتر از این عقب نیفتیم و از آنها جلو بزنیم.

 

رضایی گفت: یک اقتصاد هم اقتصاد دولت است که این همه استقراض کرده و قریب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دارد استقراض می کند، برای این هم باید برنامه پیاده کنیم که خوشبختانه این برنامه علمی طراحی شده است.

 

وی افزود: در حوزه اقتصاد کسب و کارها هم ما بسیاری از کارآفرینان خوب و باشخصیت را داریم که با حمایت از آنها می‌توانیم تولید را افزایش دهیم. اما عنصر چهارم اقتصاد مردمی است که همیشه از آن غفلت شده و در دولت‌های گذشته هم بیشتر غفلت شده، و ما برای این حوزه برنامه هایی داریم که ارائه خواهیم کرد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما خانواده داری و خانواده سازی را یک شغل خواهیم کرد و دو ماموریت تربیت فرزندان ایران اسلامی و مسئله سلامت را به آن می دهیم تا نُرم سلامت را در ایران آنقدر بالا ببریم که در مقابل بیماری هایی مثل کرونا اینگونه با مشکلات متعددی مواجه نشویم.

 

رضایی تصریح کرد: فعالیت خانم هایی که در این دو مسئولیت در خانه کار کنند، شغل محسوب خواهد شد و دولت مردمی باید به آنها حقوق بدهد.

 

وی تاکید کرد: اقتصاد دولت، واقعاٌ اقتصاد عجیب و غریبی شده است؛ مالیات و پول نفت که توسط دولت خورده می شود، استقراض هم که کرده و دست در جیب مردم هم که می کند. برای رفع این مشکل هم ما برنامه علمی داریم.

 

رضایی با بیان اینکه ما برای اقتصاد کل کشور برنامه داریم، اظهار داشت: در ایران باید آمایش سرزمینی را اجرا کنیم، یعنی برنامه ریزی و بسترسازی کنیم که از پتانسیل های اقلیمی و فرهنگی درست استفاده شود. قابلیت های عظیم و متنوعی در کشور وجود دارد که باید برای اینها تقسیم کار ملی صورت گیرد، به گونه ای که ذوب آهن را نبریم کنار زاینده رود و زاینده رود خشک شود! و یا اینکه چرا به هنرهای دستی اصفهان که میلیاردها تومان ارزش دارد، پول ندهند و حمایت نکنند که بزرگ‌ترین صنعت ۴۰۰ - ۵۰۰ ساله ما دارد اینطور از بین می رود. برنامه های علمی مفصلی در این موارد تنظیم شده است که در انتخابات ۹۲ حدود ۳۰۰۰ صفحه شده بود و الان حدود ۱۰ هزار صفحه است. مهمترین مسائل کشور و راه حل مشکلات را با همفکری نخبگان درآورده ایم که انشاء‌الله در دولت مردمی چه ما باشیم و چه هر کس دیگر، اجرا خواهد شد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: جوانان و بانوان دو قشر تاثیرگذار هستند که عملاً در ۳۰ سال گذشته به حاشیه رفتند. مسئولین کشور اگر بخواهند از این دو قشر استفاده کنند، در مرحله اول باید به آنها اعتقاد داشته باشند، به اینکه اینها می توانند نقش آفرینی داشته باشند. اگر باورها درست شود بخش زیادی از مشکل حل می شود. این مانع مهمترین مانع در استفاده از جوانان و بانوان در کشور است.

 

وی تاکید کرد: مانع دوم، مسئله میدان دادن و سبک به کارگیری جوانان است. ما روش خاصی برای استفاده از جوانان باید داشته باشیم که این در دهه اول انقلاب استفاده شده است؛ همینطور که هر کاری به مهارت نیاز دارد، بهره بردای از ظرفیت جوانان کشور هم مهارت می خواهد.

 

رضایی گفت: کار با جوانان سخت است و تحمل می خواهد. مدیرانی که همواره دنبال بله قربان گو ها می گردند، هیچ وقت نمی توانند با جوانان کار کنند، مخصوصاً با جوانان انقلابی. اگر می خواهیم جوانان ما رشد پیدا کنند، باید آزادی آنها را تقویت کنیم، نه اینکه بگوییم هر چه ما می‌گوییم شما باید عمل کنید.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: مسئله بعد، بحث حمایت از جوانان است، جوانان اشتباه و خطا می کنند و اگر ما اجازه اشتباه و خطا را به جوانان ندهیم، هیچ وقت مهدی باکری درست نمی شود. مگر ما که جوان بودیم، اشتباه نکردیم؟ مگر امام به ما فرصت نداد؟ مهم این است که از اشتباهات درس گرفته شود. با روحیه ریاست طلبی، نمی‌شود جوانان را به کار گرفت.

 

وی گفت: مدیران ما متاسفانه در دهه های اخیر این توانایی و فرهنگ را نداشتند که جوانان را به کار بگیرند. اگر دولت مردمی مستقر شود این تجربه را دارد و به طور گسترده با جوانان کار خواهد کرد. ما با ده هزار نفر جوان فعالیت را شروع خواهیم کرد. انشالله شما خواهید دید که بعد از استقرار دولت مردمی، کشور ساخته خواهد شد.

 

رضایی اظهار داشت: واردات کشور ما در صد سال اخیر واردات کالاها نبوده و واردات فکر و اندیشه های غربی به ایران بوده است و این واردات همانطور که در بحث کالاها و تولیدات ملی ما را سوزاند، رویش اندیشه های داخلی را سوزاند.

 

وی گفت: ما مخالف تعامل با غرب نیستیم. اولین مناظرات را در این کشور، نیروهای انقلاب راه انداختند. ما از مناظره و تعامل نمی‌ترسیم اما می گویم مذاکره و تعامل باید به نفع ملت ما باشد نه اینکه تحقیر به وجود آورد. هرکسی چیز مفیدی برای کشور ما داشته باشد ما با آنها تعامل می‌کنیم اما این تعامل باید باعث رویش در کشور شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار