اینک که تقریبا اعلان وضعیت خشکسالی مسجل شده و کشاورزان متحمل خسارات شده اند اگر بنا را بر بخشودگی وام ها می باشد در همین ابتدای سال آن را عملیاتی کنند تا هم کشاورز و هم بانکدار تعیین تکلیف شده و در قبال وام خود مسئولیت پذیر باشد.
کد خبر: ۹۶۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵ 29 April 2021

تابناک ایلام ، بهروز مردانی :: شرایط آب و هوایی و تغییرات اقلیمی طی سنوات گذشته کشور ما را با خشکسالی های متعدد و متناوبی روبرو کرده که عمده ترین تاثیر را در بخش کشاورزی گذاشته و کشاورزان را با چالش مواجه کرده است.

بارش های نامتراکم و پراکنش نامناسب در طول سال کشاورزی را کم بازده و کشاورزان را دچار خسارت نموده است.

جبران بخشی از خسارات وارده و حمایت از کشاورزان در قالب بسته های حمایتی صندوق های بیمه ای پیش بینی شده که یکی از روش های حمایتی تمدید وام ها و بخشودگی جرایم و دیرکرد تسهیلات بانکی می باشد که با جابجایی تسهیلات بانکی و بخشودگی جرایم کمک شایانی به کشاورزان کرده و بخشی از ضررهای آنها جبران می نماید.

طرح مذکور با همه مزایا و کارکردها ولی اجرایی نشدن در موعد مقرر و زمان مناسب کارآمدی خود را از دست داده و باعث نارضایتی بانک ها و کشاورزان می شود.

فی الواقع می توان گفت اساسی ترین ایراد طرح موجود عدم اجرای به موقع آن است که گاها دیده شده کشاورزان به امید تمدید از پرداخت وام خودداری ولیکن طرح اجرایی نشده و متحمل دیرکرد و گاها هزینه های جانبی نیز می شوند و یا بلعکس کشاورز با قرض و گرفتن وام با بهره بالا اقدام به پرداخت کرده اما بعداً متوجه طرح تمدید و بخشودگی شده که دیگر شامل حال او نمی شود.

این ایراد اساسی را در گفتگو با کشاورزان و همچین بانکداران می توان فهمید؛ که همگی متفق القول از عدم به موقع آن ناراضی و گله مند هستند.

اینک که تقریبا اعلان وضعیت خشکسالی مسجل شده و کشاورزان متحمل خسارات شده اند اگر بنا را بر بخشودگی وام ها می باشد در همین ابتدای سال آن را عملیاتی کنند تا هم کشاورز و هم بانکدار تعیین تکلیف شده و در قبال وام خود مسئولیت پذیر باشد. /م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار