در دوره های قبلی شورای شهر دهلران ،رئیس واعضا شورای شهر علاوه بربرگزاری علنی جلسات خود ،موضوعات مختلف از جمله عملکرد شورا ، وحتی انتقادات را از طریق خبرنگاران و رسانه ها برای افکار عمومی اطلاع رسانی می کردند و این اطلاع رسانی در حالی صورت می گرفت که همانند الان بسیاری از شهروندان به راحتی به  شبکه های اجتماعی دسترسی نداشتند ،اعضای شورای شهربر خلاف شورای فعلی ، مردم را در جریان امورات محوله قرار می دادند .
کد خبر: ۹۶۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴ 02 May 2021

تابناک ایلام  مجتبی کاور :: بر اساس اصل ۱۰۰ قانون اساسی  ،اعضای شورای شهر با خواست و اراده مردم برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق رای آنها  انتخاب می شوند .

شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین کرده است.

در دوره های قبلی شورای شهر دهلران ،رئیس واعضا شورای شهر علاوه بربرگزاری علنی جلسات خود ،موضوعات مختلف از جمله عملکرد شورا ، وحتی انتقادات را از طریق خبرنگاران و رسانه ها برای افکار عمومی اطلاع رسانی می کردند و این اطلاع رسانی در حالی صورت می گرفت که همانند الان بسیاری از شهروندان به راحتی به  شبکه های اجتماعی دسترسی نداشتند ،اعضای شورای شهربر خلاف شورای فعلی ، مردم را در جریان امورات محوله قرار می دادند .

در ماه های ابتدایی شروع به کار شورای  پنجم شهر دهلران، اعضا تلاش کردند تا بر اساس وعده های انتخاباتی خود گام بردارند و در ابتدای شروع به کار ، سید ابرهیم حسینی رئیس وقت شورا آنچه که عدم رضایت مندی شهروندان از عملکرد شهرداری بود در کانال های تلگرامی منتشر کرد . 

در آن زمان رحمان جابری سخنگوی شورای شهر گفت نامه ای در خصوص مشکلات به شهردار دهلران ارسال شد و بنا به خواست رئیس شورا ،طرح استیضاح شهردار دهلران در کانال های تلگرامی منتشر شد. موضوعی که تنها چند روز بعد از مطرح شدن تکذیب وبعد به حاشیه رفت چرا که اکثر شهرندان از عملکرد کوتاه شهردار احساس رضایت داشتند .

در آن زمان تلاش خبرنگاران برای شرکت در جلسات شورای شهر برابر قانون که باید تمام جلسات  علنی باشند  نیز راه به جایی نبرد و برخی از اعضا به جای پاسخگویی به خبر نگاران ، تلاش کردند از قدرتی که به پشتوانه مردم کسب کرده بودند برای خبرنگاران مشکل ایجاد کنند، این در حالی بود که یکی از اعضای شورای شهر نیز خود از اهالی رسانه بود !

بعد ازکشمکش های فراوان  و پایان یافتن دوره یک ساله ریاست سید ابراهیم حسینی، این بار رحمان جابری در قامت رئیس شورا از سوی اعضا انتخاب شد و با انتخاب این عضور شورا که خود از اهالی رسانه بود زمینه حضور خبرنگاران  را در جلسات علنی شورا فراهم کرد .

موضوعی که با مخالفت دیگر اعضا شورای شهر مواجه شد ! و از حضور خبرنگاران در جلسات شورا که قانون به روشنی عنوان کرده  پریشان شدند  و بعد از آن جلسه مانع حضور خبرنگاران شدند ! وتلاش جابری برای علنی شدن جلسات شورا راه به جایی نبرد و بعد از آن جلسه تا به امروز دیگر خبرنگاران در جلسات شورای شهر دعوت نشدند وتمام جلسات شورا در پشت درب های بسته تشکیل شد.  

با پایان یافت دوره ریاست جابری از شورای شهر این بار بهزار رحمی دیگر عضو شورا به عنوان رئیس برگزیده شد و در دوره ریاست وی هم همچنان جلسات بدون حضور خبرنگاران برگزار شد و در نیمه راه آنچه که اختلاف بین اعضای شورای شهر بود، سبب شد تا رحمن جابری زوایه پیدا وپنهان شورای شهر را در گفتگو با رسانه ها مطرح کند.

موضوعی که باعث شد علاوه بر فرماندار حساسیت نهاد های نظارتی و ... نسبت به عملکرد واقدمات شورای شهر بیشتر شود واختلاف نظر ها تاجایی پیش رفت که اعضای شورای تامین شهرستان به موضوع ورود کردند و در نهایت عسگری فرماندار دهلران در گفتگو با رسانه ها آنچه که اختلاف بین اعضای شورای شهر بود را مطرح کرد و از اعضای شورای شهرخواست حل مشکلات شهری و خدمت به شهروندان را در اولویت کاری خود قرار دهند .

با پایان یافتن دوره ریاست رحمی،  علی اصغر اسماعیلی به عنوان آخرین رئیس شورای شهر دوره پنجم برگزیده  شد تا اداره امور را عهده دار باشد  که در مدت ریاست وی نیز همچنان جلسات در پشت درب های بسته بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود.

 اما آنچه که در این چهار سال رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی در جلسات شورای اداری و ... دنبال کردند تنها یکی دونفر از اعضای شورای شهر خواسته ومطالبات شهری را در جلسات مطرح می کردند ودیگر اعضا هیچ وقت در جلسات صدای مردم نبودند که این امر نشان از عدم توجه آنها به جایگاه شورا شهر ورای مردم  بود .

در تقویم رسمی کشور روزها ومناسبت ها برای ارج نهاد به آنها مشخص شده است که یکی از این روزها که در تقویم نامگذاری شده  روز شورا است که به همین مناسبت 9اردیبهشت ماه روز شورا نامگذاری شده  که متاسفانه در طول چهار سال گذشته اعضای شورای شهر فراموش کردند که باید عملکرد خودکه قانون الزام کرده است  را برای مردم بیان کنند .

حال  انتظار ا ست اعضای شورای شهر دهلران به صورت شفاف علاوه بر تشریح عملکرد خود چرای مانع اطلاع رسانی، وعلنی شدن جلسات با حضور خبرنگاران که قانون مشخص کرده است را بیان کنند هرچند نمی توان ازبرخی اقدمات مثبت شورای شهر پنجم در راستای عمران و آبا دانی  شهر و انتخاب یک شهردار برای یک دوره چهار ساله و بدون حاشیه بودن آنها چشم پوشی کرد .

باتوجه درپیش بودن انتخابات شورای شهر ،انتظار است شهروندان بدور از تعصبات قومی و قبیله ای وگرایش سیاسی افراد که دارای رزومه وتوانمندی در اداره امور هستند انتخاب نموده  تا شورای توانمند  ومطالبه گری در اداره امور شهری دهلران حاکم شود .

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار