باید در بیان اتفاقات ،انتشار اخبار و تحلیل اوضاع همواره این دو نکته را مدنظر داشت ،اول اینکه جانب حق وانصاف را رعایت کنیم. دوم اینکه در تبیین مسائل و تحلیل ها هرگز عقده های شخصی و حس انتقام جویی را دخالت ندهیم .اینکه بگوییم در گوشه ای از شهر دو یا سه اوباش قدرت نمایی کرده اند ،خبر درستی است ،اما اینکه بگوییم شهر ناامن است ونیروی انتظامی مستاصل و امنیت از شهر رخت بر بسته است ،یعنی در حق امنیت و سربازان امنیت جفا کرده ایم .
کد خبر: ۹۶۲۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷ 07 May 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::امنیت یکی از مهمترین مولفه های زیر بنایی فراهم کننده رشد ،ترقی وتوسعه هر جامعه ای تلقی می شود . اهمیت این موضوع به اندازه ایست که بخش اعظمی از منابع و امکانات کشور در مناطق مختلف صرف تامین آسایش وامنیت مردم می شود .

در پناه امنیت است که در دور افتاده ترین مناطق ،سرمایه گذار در کمال آرامش و آسایش داریی خود را صرف به چرخش درآوردن چرخ های اقتصاد بعنوان تامین کننده استقلال کشور می کند.در سایه امنیت است که خانواده ها در کمال آرامش واحساس آسایش روز وشب خود را در کنار خانواده ودیگر اعضای جامعه در خیابان ،پارک وبازار و...سپری می کنند.

بنابراین همانگونه که پیغمبر اکرم (ص) فرموده اند ؛" ارزش دو نعمت از نظر مردم پوشیده است ؛سلامت وامنیت "گام اول برای صیانت از این دو نعمت ارزشمند همراهی وخواست خود مردم وقدرشناسی از وجود این دو نعمت ارزشمند واهتمام در حفظ آن است.

بدیهی است  خط مقدم تامین کننده امنیت و آسایش مردم وصیانت از این نعمت بزرگ وارزشمند "امنیت " نیروهای تلاشگر انتظامی قرار دارند .سربازان مدافع امنیت که خواب وآرامش خود را صرف تامین آسایش شهروندان می نمایند .در شب ها که ما آرام در رختخواب غنوده ایم ،آنان خواب را بر خود حرام می کنند تا مبادا خللی در آسایشمان پدیدار شود ،در زمان های سال ،تعطیلات ،جمعه ها که مشغول گذران ایام در دل طبیعت هستیم ،هم آنانند که که امنیت ما در کی وبرزن ودل طبیعت را تامین می کنند !

این نعمت بزرگیست برای وباید هم قدر آن را بدانیم ،نعمت مخفی که آنان به ما ارزانی داشته اند وباید تقویت وحفظ آن نهایت تلاش واهتمام را داشته باشیم . یکی از مهمترین راهها برای حفظ آن ،قدرشناسی و عدم تضعیف پاسداران امنیت جامعه است . چه بسا که هر اقدام ،حرف ،قلم و کلامی که منجر به تضعیف آنان شود به صورت مستقیم بر امنیت اثر گذار است و تضعیف امنیت هم یعنی سلب آسایش وامنیت مردم !یعنی ایجاد خلل در توسعه کشور و توقف چرخ های رشد وپیشرفت آن !

اینکه می گویند ،احساس امنیت از خود امنیت مهمتر است ،اینجا معنا می شود ،وقتی ما دانسته یا ندانسته درمسیری حرکت کنیم ،کلامی بر زبان جاری یا قلم را به سمتی به چرخش درآوریم که امنیت سازان جامعه را تضعیف نمایدو این پیام به مردم منعکس شود که امنیت وجود ندارد ،یعنی اینکه احساس منفی به روان وروح آنان ارسال کرده ایم ،یعنی احساس ناامنی را ترویج داده ایم ،همین احساس ناامنی می تواند به روج آدمی چنگ اندازد ،نتواند آنطوری که باید از زندگی لذت برده یا با فعالیت روزمره به جامعه اش خیری برساند.

طبیعی است در استان ما هم همانند بسیاری از استان ها در کنار تلاش پررنگ مامورین نیروی انتظامی ودر جاهایی در خلاء نبود آنها ،عوامل اخلال در امنیت به هر طریقی ،ایجاد ناامنی کنند ،آسایش نقطه ای ازشهر و روستا را برهم بزنند ،اما این اتفاق تباید به معنای پای کار نبودن نیروی انتظامی یا ضعف آنان تعبیر وتفسیر شود.

باید در بیان اتفاقات ،انتشار اخبار و تحلیل اوضاع همواره این دو نکته را مدنظر داشت ،اول اینکه جانب حق وانصاف را رعایت کنیم. دوم اینکه در تبیین مسائل و تحلیل ها هرگز عقده های شخصی و حس انتقام جویی را دخالت ندهیم .اینکه بگوییم در گوشه ای از شهر دو یا سه اوباش قدرت نمایی کرده اند ،خبر درستی است ،اما اینکه بگوییم شهر ناامن است ونیروی انتظامی مستاصل و امنیت از شهر رخت بر بسته است ،یعنی در حق امنیت و سربازان امنیت جفا کرده ایم .

همواره معتقد بوده وهستم که انتقاد منصفانه وعالمانه از هر فردی در هر جایگاهی لازمه ایجاد تغییر وتحول است . مخالف انتقاد سازنده نبوده ونیستیم ،اما باید دقت کنیم در بیان نقدهایمان به گونه ای عمل نکنیم که به جای پاک کردن ابرو ،بزنیم چشم طرف را در بیاوریم ! این دیگر نقد برای اصلاح معنا نمی شود ،بلکه نقدمخرب برای تخریب وتضعیف است که در جای خود تاثیر خود را هم بر دستگاه وهم بر کل جامعه برجای خواهد گذاشت.

الحق والانصاف از روزی که سکان فرماندهی انتظامی استان در دستان "سردار دلاور القاصی مهر" قرار گرفته است ،یک تحرک کاملا ملموس در تمامی رده های انتظامی استان ایجاد شده است .سکون وبی تحرکی جای خود را به پویایی وتحرک داده است .

روزی نیست که خبر دستگیری اراذل واوباش ،بر هم زنندگان امنیت عمومی ،مفسدین ،سارقین ،فروشندگان مواد مخدر ،اسلحه ومهمات در خروجی رسانه ها قرار نگیرد ،مگر غیر از این است که این حجم بالای دستگیری نتیجه اقتدار فرماندهی وحضور میدانی وی در عملیات ها وبرنامه ریزی حساب شده برای امنیت آفرینی در سطح استان است .

وقتی که  قاتل شهروند  ایلامی در کمتر از دو ساعت دستگیر می شود ،وقتی برهم زننده نظم وامنیت مردم در ایوان در کمتر از 48ساعت در استان همجوار دستگیر می شود ،وقتی در کمتر از سه روز از انتشار فیلم نمایش زور آزمایی چند اوباش ،آنان به چنگ قانون سپرده می شوند ،یعنی نیروی انتظامی عزم خود رابرای تامین امنیت مردم جزم کرده است.

طبیعی است نمی شود برای هر شهروند ،هر منزل وهر مغازه یک مامور گماشته شود ،نه ظرفیتش وجود دارد ونه امکانش !اما اینکه نیروی انتظامی در سریعترین زمان قاتل وبرهم زننده امنیت را به دست عدالت می سپرد وبی مماشات با برهم زنندگان برخورد می کند ،این یعنی ایجاد احساس امنیت برای مردم وایجاد ناامنی برای مجرمین و تبهکاران !قطعا با نمایش توانمندی ،اقتدار وسرعت عمل نیروی انتظامی در دستگیری عوامل ناامن ساز جامعه بعنوان وظیفه ما رسانه ها ،میدان از مجرمین وتبهکاران گرفته خواهد شد . 

از اینرو لازم است دوستان رسانه در بیان وقایع و خبرها به نحوی عمل کنند که به جایگاه نیروی انتظامی بعنوان پاسداران امنیت ساز تضعیف نشود ،چراکه تضعیف نیروی انتظامی یعنی زمینه سازی برای ناامنی و ایجاد ناامنی هم بر تمامی ابعاد زندگی افراد جامعه تاثیر گذار خواهد بود. دقت کنیم بخاطر مسائل شخصی ،موضوعات کلان را قربانی نکنیم !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ali
|
United States
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
جناب اسدی وظیفه نیروی انتظامی ایجاد امنیت پایدار و حفظ امنیت شهروندان است اینکه جرمی اتفاق بیفتد و نیروی انتظامی دیر یا زود مجرمین را پیدا کنید اینکه نشد هنری که شما آنرا بزرگنمایی می کنید . نیروی انتظامی باید از چنان قدرتی برخوردار باشد که محرمان با این آسودگی خاطر و در روز روشن دست به ارتکاب اعمال مجرمانه نزنند لطفاً با این نوشته ها صورت مسئله را پاک نکنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار