به گزارش تابناک ایلام
شرایط بوجود آمده جدید می توانداین استان را به قطب بزرگ صنعت توریسم ،خصوصا گردشگری پزشکی مبدل کند.صنعتی که در صورت نگاه ویژه به آن آثار اقتصادی وفرهنگی فراوانی رابرای کشور واستان محروم ایلام در پی خواهد داشت
کد خبر: ۹۶۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴ 17 September 2015
مرز استان ایلام که در گذشته تهدید محسوب می شد اکنون وارد شرایط جدیدی شده است.استان ایلام با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارای بهترین شرایط برای تردد زوار و صدور کالای ایرانی به کشور عراق است،

به گزارش تابناک ایلام،سرنگونی رژیم صدام شرایط جدیدی را برای استان زخم خورده از دوران جنگ رقم زد تا جایی که در این مدت بیش از دههامیلیون زائر ایرانی خروجی مهران را برای تردد به شهرهای مذهبی عراق برگزیده اند. علاوه بر این در مدت یاد شده تاکنون بیش از صدها میلیون دلار کالای غیرنفتی از طریق پایانه موقت مرز مهران به کشور عراق صادر شده است.

نزدیکی استان ایلام به شهرهای مذهبی عراق، وجود امنیت کامل، نزدیکی مشترک های فامیلی و مذهبی دست به دست هم داده تا کلیه زوار ایرانی و عراقی و حتی مسئولان امنیتی و سیاسی دوکشور خروجی مهران را بهترین مسیر برای تردد خود انتخاب کنند. مرز عراق از دیرباز منبع تهدید و توطئه و تخریب برای ایلام و ایران بوده و به تحقیق یکی از اصلی ترین علت فرار سرمایه و عدم سرمایه گذاری های صنعتی بخش خصوصی وحتی دولتی در ایلام همین مسأله همجواری با عراق بوده است اما شرایط جدید افقی از تبدیل «این تهدید به فرصت» را برای ایلام و ایران پدید آورده است.

شرایط بوجود آمده جدید می توانداین استان را  به قطب بزرگ صنعت توریسم ،خصوصا گردشگری پزشکی مبدل کند.صنعتی که در صورت نگاه ویژه به آن آثار اقتصادی وفرهنگی فراوانی رابرای کشور واستان محروم ایلام در پی  خواهد داشت.
این استان درحال حاضر  با دارابودن ظرفیتهای بالقوه فراوان طبیعی ،فرصتهای گردشگری،بازارچه مرزی ومهمتر از همه ذخائر نفتی وگازی  ومعادن فراوان ،تاکنون نتوانسته است به نحو شایسته ای از ظرفیتهای موجود منتفع شده واز نظرشاخصهای توسعه ای رشد نمایدوکماکان واژه توسعه نیافتگی وپسوند محرومیت را با خود به یدک می کشد،اینک شرایط جدید بوجود آمده میتواند میدانی برای محک زدن توان مدیریتی مسئولین استان برای استفاده از فرصت بوجود آمده در راستای توسعه همه جانبه استان باشد ،توانی که میتواند باعث دگرگونی چهره اجتماعی  ،فرهنگی واقتصادی استان ایلام بشود.

محمدرضا مرواریداستاندار ایلام امروز درنشستی که باحضور معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت درایلام برگزارشد  به این موضوع مهم اشاره کردوگفت: با توجه به میزان بالای تقاضا برای درمان ناباروری ، ایجاد یک مرکزدرمان ناباروری در استان مرزی ایلام ضرورت درمانی ، اقتصادی و گردشگری پزشکی دارد
محمدرضا مروارید روز پنچ شنبه در دیدار با معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به تردد گسترده اتباع عراقی و ارتباط نزدیک اهالی استان های مرزی عراق با ایلام اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط عمومی عراق و به خصوص فقدان مراکز مناسب درمان ناباروی در استان های شرقی این کشور ، ایجاد یک مرکز درمان ناباروری در ایلام از توجیه بالا یی برخوردار است.
وی درعین حال توضیح داد: در بحث درمان ناباروری راهکارها و اقدام های خاصی در استان با همکاری مرکز تحقیقاتی رویان ارائه شده که امید است با کمک های علمی و اعتباری اهداف مورد نظر برنامه درمان ناباروری در استان اجرایی شود.
وی افزود: ظرفیت و پتاسیل مناسبی در بخش فعالیت های دانش بنیان حوزه سلامت وبه عنوان نمونه جهاد دانشگاهی برنامه های خوبی در زمینه گیاهان دارویی انجام داده و امید است که با سفر معاونت بهداشت مرکز تحقیقاتی توسعه بیشتری پیدا کند.
وی به تردد اتباع عراقی و ارتباط نزدیک استان های مرزی عراق با ایلام اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط و نیز فقدان مراکز مناسب درمان ناباروی در استان های شرقی عراق، ایجاد یک مرکز درمان این مساله در ایلام از توجیه بالا یی برخوردار است.
استاندار ایلام گفت: دولت تدبیر و امید اقدام های خوبی در زمینه سلامت و بهداشت انجام داده که این برنامه ها با هیچ دوره از تاریخ این سرزمین قابل قیاس نیست و در خور توجه و امتنان است.
نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: با توجه به نزدیکی ایام اربعین حسینی که با گذر هزاران زایر از استان ایلام و مرز مهران به سمت کربلای معلی همراه است وزارت بهداشت باید تمهیدات و تجهیزات بهداشتی و درمانی مناسبی برای حفظ سلامت زایران اتخاذ کند.
عمران علی محمدی با اشاره به آمار ربالای اقدام به خودکشی در این استان تاکید کرد : برنامه خاصی باید در خصوص معضل خودکشی در استان طراحی شود و یک کارگاه تخصصی و روان شناسی تشکیل و این پدیده ناهنجار اجتماعی بررسی شود.
وی خواستار تصویب و تخصیص اعتبارات ویژه ای برای این موضوع شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام
هم دراین نشست گفت : در عمده شاخص های مربوط به بیماری های واگیر و غیرواگیر تفاوت های عمده ای بین شاخص های کشوری و استانی وجود ندارد اما در برخی شاخص ها چون ناباروری نیازمند توجه ویژه ای از سوی دولت هستیم.
دلپیشه با بیان اینکه عوامل مختلفی چون فشارهای ناشی از استرس محیطی، جنگ تحمیلی و گرد وغبار در ناباروری دخیل است، افزود: کارهای علمی و اجرایی مناسبی هم اکنون دراستان جریان دارد که از جمله انها تاسیس یک مرکز ناباروری در استان در حال پیگیری است.
دیدار از مراکزچون پیشگیری آسیب های اجتماعی، تحقیقات گیاهان دارویی، میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی و دیدار با اعضای هیات علمی این دانشگاه از جمله برنامه های سفر یک روزه دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به استان ایلام است.
انشااله با مدیریت درست ومنطقی وبهره برداری از فزصتهای پیش رو شاهد رقم زدن فرداهایی بهتر برای ایلام وایلامیان زخم خورده از محرومیتهای انباشت شده در طول نیم قرن اخیر باشیم .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار