امروز به جای اینکه شورا تجلی جمهوریت نظام و نمایشگر حکومت مردم بر مردم به حساب بیاید به بستر فساد و رانت جریان فاسد قدرت و ثروت در کشور مبدل شده و اعتماد مردم به کارگزاران را یکجا چال کرده و مدیریت حول موضوع مهم شایسته سالاری را به محاق برده است.
کد خبر: ۹۷۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸ 20 June 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::پرونده انتخابات سیزدهمین دوره شوراهای  شهر وروستا هم بسته شد ،انتخاباتی که بجز حضور مردم در پای صندوق های رای برای نمایش مردم‌سالاری و کسب نمره مقبولیت وجمهوریت نظام ، دیگر ارکان آن یعنی سلامت، شفافیت، کارآمدی و شایسته سالاری در آخر صف اولویت های آن قرار دارد. 
 
چرا که همزمانی برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی و اهمیت حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای وحیثیتی شدن آن برای نظام باعث شده تا دست اندرکاران برگزاری انتخابات به صرف اهمیت حضور مردم در پای صندوق های رای به هرقیمتی، بر فساد وتخلفات گسترده حامیان ونامزدهای شورای شهر در تمامی سطوح چشم ببندند.
 
موضوعی که به کاهش اهمیت انتخابات شوراها منجر وبه جای ورود شایستگان ،کارآمدان وافراد متبحر به حوزه تصمیم گیری ومدیریت شهری ،مسیر برای ورود افراد و باندهای فساد با تکیه بر پول های کثیف و تخلف گسترده انتخاباتی از قبیل خرید آرا ،خرید شناسنامه و اسکن برگه های رای و همچنین گسیل افراد غیر بومی به شعب اخذ رای فراهم آید.
 
بررسی وضعیت برگزاری انتخابات در بسیاری از شهرها ،خصوصا شهرهای با بافت قبیله ای و قومی نشان می دهد که نهادینه شدن فساد و تخلفات متعدد انتخاباتی به شیوه های بیان شده در سطور بالا و چشم بستن سیستم های نظارتی بر آن ،باعث شده تا شایستگان وکار بلدان از ورود به عرصه تصمیم گیری ومدیریت شهری محروم و شوراهای شهر به جولانگاه قبیله سالاران و افرادی تبدیل شود که با نردبان تخلف به کرسی های شورای شهر دست یافته اند .
 
بی گمان نتیجه راهیابی چنین افرادی به عرصه مدیریت شهری با تنها داشته وپشتوانه ای به نام  قبیله و بهره مندی از فرصت تخلف وتقلب ،شکل گیری تیم های فساد در عرصه مدیریت شهری ودستیازی به انواع واقسام رانت ثروت وقدرت خواهد بود . دستگیری وانحلال شوراهای شهر در جای جای کشور خود گواهی روشن بر فسادزا شدن این اصل مهم قانون اساسی در بستر بی توجهی ها وعدم نظارت بر نحوه  ورود افراد به شوراهای شهر است.
 
یکی دیگر از وجوه اثبات رانتیر وفسادآور  بودن شوراهای شهر،همین به آب وآتش زدن ها و تلاش های گسترده افراد متعدد ولو با خرید آرای چند صد میلیون تومانی برای راهیابی به عرصه مدیریت شهری است ،وگرنه کدام انسان عاقلی برای دریافت حقوق ماهیانه ناچیزی که مجموع آن در چهار سال به پانصد میلیون تومان هم نمی رسد حاضر است میلیاردها تومان صرف هزینه تبلیغات نماید !؟
 
 به گمانم اگر احيا کننده اصل شوراها در دهه هفتاد ،تنها یک درصد از رانت و فساد خوابیده شده در زیر این اصل زیبای نمایش مردم‌سالاری را درک می کرد، بعید می دانم که به راحتی زیر بار  تنفس دادن به این اصل می رفت یا شاید هرگز  فکر احیاء این نماد به ظاهر مردمسالاری اما آبستن فساد به ذهنش خطور نمی کرد .
 
اما نمی توان از کنار این واقعیت عبور کرد که اگر روزگاری سیستم های ناظر بر انتخابات شوراها با کاربست ابزارهای بازدارنده در همان آوان  فساد را در نطفه خفه یا به تعبیری مانع از کار گذاشتن خشت فساد وتقلب در ورود افراد به شورا می شدند، امروز دیوار پارلمان های محلی تا به این اندازه کج نمی شد!
 
ولی اینگونه نشد و متاشفانه می بینیم امروز به جای اینکه شورا تجلی جمهوریت نظام و نمایشگر حکومت مردم بر مردم به حساب آید ، به بستر فساد و رانت جریان فاسد قدرت و ثروت در کشور مبدل شده و اعتماد مردم به کارگزاران را یکجا چال نموده  و مدیریت حول موضوع مهم شایسته سالاری را به محاق برده است.
 
بنابراین تنها راه برون رفت شهرها از وضعیت کنونی ،جلوگیری از شکل گیری تیم های فاسد و تضییع کننده منابع عمومی ،شکل گیری تیمهای سالم ،شایسته و آشنا به مدیریت شهری ،اهتمام وجدیت ویژه دست اندرکاران و ناظران به شیوه ورود افراد به عرصه انتخابات شوراها و برخورد بدون تسامح وتساهل با متقلبین ومتخلفین است ،چرا که دود رها نمودن انتخابات شوراهای شهر به حال خود ،فقط وفقط به چشم شهروندان خواهد رفت ،شهروندانی که این روزها افراد فله ای خارج از شهر برای آنان تصمیم گیری و انتخاب می کنند !
 
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
صددرصد درسته
شورانهادی فاسده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار