مدیرکل امور عشایری استان ایلام:
مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: ساماندهی و رویکرد حفاظتی بهترین کار برای جلوگیری از دام‌های غیر مجاز به استان ایلام است.
کد خبر: ۹۸۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶ 04 August 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ فرشاد یاسمی در نشست هم اندیشی مدیریت چرای دام عشایر در مراتع قشلاقی استان ایلام عنوان کرد: در ۹۹ کانون عشایری برای استقرار عشایر کوچرو در این استان وجود دارد که دارای منابع، امکانات و استعدادهای لازم برای ایجاد اشتغال و اسکان هستند.

وی، مهم‌ترین مطالبه عشایر را نیازسنجی و شناسایی قابلیت‌های آنها دانست و گفت: اساس و زیربنای مطالعات جامعه عشایری، بررسی و شناخت نیازمندی‌ها و قابلیت‌های آنان است.

مدیرکل امور عشایری ایلام مهم‌ترین فعالیت جاری و مهم در راستای حمایت از جامعه عشایر استان را تامین سوخت‌های فسیلی ذکر کرد و یادآور شد: علاوه بر تامین سوخت در فصل زمستان و قشلاق، جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع، توزیع کپسول گاز به صورت سبدی و توزیع پنل‌های خورشیدی بین عشایر کم‌برخوردار از اقدامات انجام شده است.

یاسمی اظهار کرد: تامین آب شرب، نگهداری و مرمت راه‌های عشایری، بهسازی چشمه‌ها و قنوات و نیز تهیه علوفه عشایر در حین کوچ از دیگر فعالیت‌ها در راستای حمایت از عشایر است.

وی به همکاری دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از عشایر استان اشاره و اضافه کرد: هر ساله جلسه شورای عشایر به ریاست استاندار برگزار می‌شود و در این جلسه دستگاه‌هایی نظیر راه و شهرسازی، آب و فاضلاب، حمل و نقل جاده‌ای، نیروی انتظامی و سایر ارگان‌ها وظایفی را برای حمایت از عشایر بر عهده می‌گیرند.

مدیرکل امور عشایری ایلام بیان داشت: پیشنهاد می‌شود سند جامع مراتع استان‌های زاگرس و مدیریت مراتع تهیه شود و بر اساس آن برنامه ریزی شود.

یاسمی افزود: یکی از عمده مشکلات عشایر غیربومی افزایش دام بالاتر از کارت چرا است که باتوجه خشکسالی‌های استان قطعاً مشکلاتی به وجود خواهد آورد.

یاسمی خاطرنشان ساخت: ساماندهی و رویکرد حفاظتی بهترین کار برای جلوگیری از دام‌های غیر مجاز به استان ایلام است. در حال حاضر ۹۹ کانون عشایری در استان ایلام فعال است.

جامعه عشایر استان ایلام با ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار و ۶۰ هزار نفر جمعیت حدود ۱۱ درصد جمعیت استان و پنج درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند.
عشایر ایلام همچنین با پرورش یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام ۶.۵ درصد جمعیت دامی عشایر کشور را در اختیار دارند.
استان ایلام رتبه چهاردهم جمعیت عشایری کشور را به خود اختصاص داده است./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار