نمایشگاه بین المللی شیراز؛زیبا و شیرین

هفتمین نمایشگاه هفت‌سین، سوغات و هدایا در غرفه‌هایی به رنگ هنر در شیراز برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۳ 04 March 2015

به گزارش تسنیم، هنر از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده و بخشی از هویت قومی مردمان این سرزمین را تشکیل داده است. این موضوع زمانی پررنگ‌تر می‌شود که رسوم کهن ایرانی در قالب هنر عرضه شود و سبب ماندگاری رسوم شود.

رسم پهن‌کردن سفر هفت‌سین یکی از رسوم دیرینه ایرانیان است که زمان دقیق آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، برخی آن را متعلق به دوران جمشید و برخی متعلق به دوران ساسانیان می‌دانند، اما آنچه امروز مهم است ماندگاری این رسم و اهتمام بانوان هنرمندان ایرانی برای آراستن هر چه بیشتر آن است.

زیبایی و آراستگی این سفره یکی از دغدغه‌های بانوان است به همین دلیل نمایشگاه بین‌المللی شیراز اقدام به برپایی نمایشگاه هفت‌سین کرده تا بخشی از دغدغه بانوان را بکاهد.

این نمایشگاه هفتمین نمایشگاه هفت‌سین، سوغات و هدایاست و هنرمندان شیرازی با استفاده از هنرهای دستی اقدام به تهیه سفره‌های هفت‌سین کرده‌اند که کنار هم قرار گرفتن این سفره‌ها فضای شاد را در نمایشگاه ایجاد کرده است.

عبدالناصر اسکندری، مدیر نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس، درباره این نمایشگاه می‌گوید: این نمایشگاه در سالن‌های سرو، بهار و نرگس و در متراژی برابر 1600 متر برگزار می‌شود.

وی بیشتر شرکت‌کنندگان را از استان فارس عنوان می‌کند و می‌گوید علاوه بر هفت‌سین سوغات، هدایا و شیرینی‌های خانگی نیز بخشی از این نمایشگاه است.

اسکندری تعداد غرفه‌های امسال را 250 عدد عنوان کرد و معتقد است با وجود اینکه تهیه آمار در پایان نمایشگاه امکان‌پذیر است اما پیش‌بینی می‌شود میزان استقبال بیش از سال گذشته باشد.

استفاده از رنگ‌های شاد و طرح‌های متنوع در سفره‌های هفت‌سین سبب نشاط فضای نمایشگاه شده و این امر در کنار طعم شیرین و بوی مطبوع شیرینی‌های خانگی لطافت بیشتری به نمایشگاه داده است.

محمدحسن دهقانی از تولیدکنندگان شیرینی در استان یزد برای نخستین بار است که در این نمایشگاه شرکت می‌کند درباره میزان استقبال مردم می‌گوید: به طور کلی روزهای آغازین نمایشگاه‌ها استقبال مردم کمتر است اما در این دو روز استقبال خوب بوده است.

وی معتقد است حضور در این نمایشگاه علاوه بر سهولت در خرید برای مردم سبب آشنایی بیشتر با فرهنگ‌های استان‌های دیگر می‌شود.

غلامرضا مجرد، عرضه‌کننده شیرینی و سوغات ارومیه برای دومین سال در این نمایشگاه شرکت کرده و معتقد است که استقبال نسبت به سال گذشته بهتر است.

سفره‌های هفت‌سین که بخش عمده‌ای از نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود اغلب دست‌ساخته بانوان هنرمند شیرازی بود و جلوه‌ای خاص به نمایشگاه بخشیده بود.

تنوع رنگ‌ها و استفاده از ابزارهای مختلف در تهیه سفره‌ها سبب شلوغی این غرفه‌ها بیش از دیگر غرفه‌ها بود، اما یکی از مشکلاتی که غرفه‌داران مطرح می‌کردند عدم تمایل مردم برای خرید سفره‌ها بود درصورتی که هزینه و وقت زیادی برای تهیه این سفره‌ها صرف شده است.

این نمایشگاه از تاریخ 11 تا 15 اسفندماه از ساعت 16 تا 20 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شیراز پذیرای علاقه‌مندان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار