مسیر دسترسی بنای تاریخی قیز قلعه برای بازدید گردشگران آماده شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: مرمت و آماده‌سازی بخش زیادی از مسیر دسترسی قیزقلعه با هدف آسان شدن بازدید گردشگران هموار شد.
کد خبر: ۱۱۲۸۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲ 28 September 2023

به گزارش تابناک مرکزی، رضا ایاز اظهار کرد: این عملیات اجرایی با اعتبار حدود 430 میلیون تومان و در مدت زمان سه ماه انجام شد که با انجام این عملیات؛ بخش زیادی از مسیر دسترسی به بنای تاریخی قیز قلعه مرمت و آماده‌سازی و برای گردشگران هموار شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه افزود: ساخت این پلکان با استفاده از مصالح بومی و سنگ‌لاشه‌هایی که در محل کوه قرار دارند در مسیر دسترسی به قلعه انجام شده و تاکنون حدود 70 درصد از مسیر رسیدن به این بنای تاریخی آماده سازی شده است.
ایاز قیزقلعه را از نظر قدمت و عظمت واجد ارزش و زیبایی دانست و افزود: ساخت این مسیر در جاده صعب‌العبور این بنا، بازسازی پله‌ها و مسیر برای سهولت دسترسی به این بنای تاریخی با هدف بازدید گردشگران ضروری به نظر می‌رسید.
او در ادامه افزود: قیزقلعه ساوه از آثار معماری شگفت‌انگیز ایران است که پیشینه آن به دوران پیش از اسلام و دوره ساسانی باز می‌گردد. این مجموعه عظیم دارای 3000 مترمربع مساحت است که دو بخش دژ دفاعی و قصر را شامل می‌شود.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه این قلعه سنگی دارای تالارهای متعدد، رواق‌ها و ایوان‌هایی است که جزو ارزش معماری آن محسوب می‌شوند، گفت: این بنای ارزشمند به شماره 8600 در تاریخ نهم اردیبهشت 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار