بنابه گفته برخی از دندانپزشکان، گاهی‌اوقات مسواک زدن ضررش بیشتر از مسواک نزدن است. در واقع در سه موقعیت هرگز نباید مسواک بزنید.
کد خبر: ۱۱۷۰۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵ 12 June 2024

از اهمیت استفاده از مسواک و حفظ بهداشت دهان و دندان بار‌ها شنیده‌ایم و اینکه حداقل باید دو بار در روز دندان‌هایمان را مسواک زده و خوب بشوییم. بهداشت دهان جلوی تجمع میکروب در دهان، فساد دندان، بیماری لثوی و بدبوشدن نفس را می‌گیرد.

دکتر شادی منوچهری، دانش‌آموخته مدرسه پزشکی و دندانپزشکی لندن، می‌گوید سه موقعیت است که نباید دندان‌هایتان را مسواک بزنید چراکه آن‌ها صدمه می‌بینند.

موقعیت شماره ۱: پس از استفراغ

برخی از افراد وقتی به‌دلیلی دچار تهوع و سپس استفراغ می‌شوند، نمی‌توانند بوی بد دهان‌شان بعد از استفراغ را تحمل کنند و وقتی حال‌شان کمی بهتر شد، دهان و دندان‌هایشان را با مسواک تمیز می‌کنند.

اما محتویات معده که به‌صورت استفراغ از دهان خارج می‌شود، به‌شدت اسیدی است و دندان‌ها هم از مواد معدنی تشکیل شده‌اند. در این حالت به‌محض استفاده از برس مسواک روی دندان‌ها، مینای دندان ساییده شده و از بین می‌رود و دندان‌هایتان شکننده می‌شوند. پس از استفراغ حداقل نیم تا یک ساعت باید صبر کنید یا دهان‌تان را با آب معمولی یا دهانشویه تمیز کنید.

موقعیت شماره۲: بلافاصله پس از نوشیدن قهوه

قهوه هم نوشیدنی کاملا اسیدی است، به‌ویژه اگر همراه با شیر و شکر مصرف شود. پس از نوشیدن قهوه اگر فورا مسواک بزنید، باز هم مینای دندان‌هایتان را از بین می‌برید. در این حالت هم نیم تا یک ساعت باید صبر کنید.

موقعیت شماره ۳: پس از صرف صبحانه

معمولا هنگام صبحانه ما نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای می‌نوشیم؛ بنابراین بلافاصله پس از صبحانه مسواک نزنید تا مینای دندان‌تان از بین نرود.

البته صبح‌ها پیش از صرف صبحانه بهترین زمان مسواک زدن است. درواقع صبح‌ها دهان‌مان پر از باکتری است و بهتر است پیش از خوردن صبحانه، دهان‌مان را از باکتری‌ها تمیز کنیم./ح

خبرآنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار