نگاهی به مسائل روستاییان

هدف مسئولین استان آذربایجان غربی تغییر چهره روستاها میباشد

پس از پیروزی انقلاب اسلامی،توجه دولتمردان به روستائیان و عشایر بیشتر گردید.نهادها و دستگاههای متعددی برای رفع محرومیت تلاش کردند.تا گرد وغبار محرومیت را از چهره روستائیان و عشایر بردارند
کد خبر: ۱۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴ 15 March 2015

پس از پیروزی انقلاب اسلامی،توجه دولتمردان به بخش محروم جامعه،به روستائیان و عشایر بیشتر گردید.نهادها و دستگاههای متعددی برای رفع محرومیت تلاش کردند.تا گرد وغبار محرومیت را از چهره روستائیان و عشایر و قشر آسیب پذیر جامعه بردارند.در این راستا گامهای بسیار بلندی برداشته شد.

بطوریکه اکنون روستاها دیگر آن روستاهای بدور از هر گونه امکانات با راههای باریک خاکی نیستند. با تلاش دولتهای وقت،در حال حاضر روستاها از اکثر امکانات رفاهی از جمله:راههای آسفالت و ماشین رو،شبکه های آب و فاضلاب،آب سالم ،شبکه های سلامت روستایی،مدارس،مخابرات،اینترنت وساختمانهای نوساز و مقاوم برخوردار هستند.

اما متاسفانه همچنان ما شاهد مهاجرت روستائیان به شهرها هستیم و روز به روز از جمعیت جوان روستاها کاسته میشود.

علت را باید در زرق برق شهرها،فرصت شغلی بهتر،رفاه بیشتر،امکانات مناسب تر و در نهایت تغییر رفتار و نگرش مردمان روستایی نسبت به کشاورزی و محل زندگیشان دید.

از سوی دیگر روستائیان همچنان در مشکل درآمد گرفتار هستند.آنان در مقابل زحماتی که برای تولید محصول میکشند ،دسترنج قابل قبولی دریافت نمیکنند.از طرفی نیز با عنایت به حوادث غیر قابل پیش بینی طبیعت،محصولاتشان بدون برخورداری از بیمه وتضمینهای لازم به امید شانس و اقبال به ثمر میرسد.

مسئولین استان آذربایجان غربی تلاش گسترده ایی در خصوص ایجاد بسترهای مناسب برای کشاورزان انجام میدهند و در این راه توفیقات مهمی هم دست یافته اند و توانسته اند چهره بخش قابل توجهی از روستاهای استان را تغییر دهند .

بعنوان نمونه تلاشهای فراوانی از طرف شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی برای بهره مندی روستاییان از آب سالم صورت گرفته است.

طبق گزارش ایسنا،کاظم محمدی‌اقدم با بیان این‌که از تعداد کل روستاهای میاندوآب، 170 روستا از آب شرب برخوردار هستند، افزود: شاخص بهره‌مندی روستاهای میاندوآب از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی 83.74 و شاخص برخورداری نیز 99.61 درصد است.

وی گفت: پروژه‌ی آبرسانی 29 روستایی محروم میاندوآب، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اجرایی شرکت آب و فاضلاب روستایی در سال جاری می‌باشد که شامل 29 روستا با پنج هزارو269 خانوار و 18هزارو701 نفر جمعیت است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی افزود: آبرسانی به 13 روستای این پروژه در دهه‌ی فجر امسال به بهره‌برداری رسید که 2490 خانوار با 8863 نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

محمدی‌اقدم با اعلام این‌که این پروژه هم‌اکنون از 75 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، اظهار کرد: با اجرای 8 کیلومتر خط انتقال، پنج کیلومتر شبکه توزیع، احداث 1000 مترمکعب مخزن و حفر و تجهیز یک حلقه چاه، 16 روستای باقی‌مانده این مجتمع نیز از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند.

وی افزود: لوله‌های مورد نیاز این مجتمع به‌طول 10 کیلومتر لوله پلی‌اتیلن PE-400-10 به‌همراه اتصالات و شیرآلات مورد نیاز خریداری و تأمین شده است امید می‌رود با اختصاص کامل اعتبارات مربوط پروژه در هفته دولت سال 94 به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی اعتباراجرایی این پروژه را 87 میلیاردو 225میلیون ریال برشمرد و افزود: تا پایان سال 92 مبلغ 40 میلیارد و736 میلیون ریال دراین پروژه هزینه شده و اعتبار مصوب سال جاری نیز 39 میلیاردو669 میلیون ریال بود که در صورت اختصاص اعتبار برای سال آینده، مبلغ شش میلیاردو 820 میلیون ریال پیش‌بینی می‌شود.

اما مسئولین علیرغم تمامی تلاشهایی که انجام داده انده ،همچنان در امر فرهنگ سازی و تغییر نگرش روستائیان ناموفق به نظر میرسند.همچنان نتوانسته اند نسل جوان کشاورز را پایبند روستا و کشاورزی کنند.هنوز روستایی بودن و کشاورز بودن در جامعه رخ واقعی به خود نگرفته و تبدیل به ارزش نشده است.هنوز بسیاری از مشکلات اولیه زندگی در روستاها پابرجاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار